Indscanne LP-covers
Fra : Morten Steen

Dato : 17-08-06 07:30

LP-covers har en temmelig træls størrelse, når det gælder indscanning. En
alm. A4-scanner vil kræve 4 forskellige indscanninger, som så skal sættes
sammen. Det er for hårdt arbejde.

Er der nogen der kender firmaer der tilbyder at indscanne LP-covers, og
levere dem som filer, til en rimelig penge?
Privatpersoner er skam også fint.

Jeg kan huske TP Musik engang gjorde det omkring juletid, men jeg har ikke
set det hos dem siden...

Nogle bud, idéer, tanker?

Morten

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-08-06 07:43

Morten Steen skrev:

> [...]
> indscanning. En alm. A4-scanner vil kræve 4 forskellige
> indscanninger, som så skal sættes sammen. Det er for hårdt

Min kammerat lavede et flot cd-cover til mig af en LP
ved hjælp af sit gode digitalkamera. Det må da være
nemmere end at sidde og nørkle med en a4-scanner.

--
Herluf :·)

Fra : Holst

Dato : 17-08-06 08:40

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Min kammerat lavede et flot cd-cover til mig af en LP
> ved hjælp af sit gode digitalkamera. Det må da være
> nemmere end at sidde og nørkle med en a4-scanner.

Min A4-skanner var SCSI-baseret, så den røg ud for et par år siden, og
siden da har jeg dog indimellem stadig haft behovet for at indskanne
ting. Her har jeg også brugt mit digitalkamera som erstatning.

Min erfaring er lidt, at det er svært at få det godt. Navnlig hvis der
er blanke overflade, for så giver blitzen for nemt genskin i overfladen.
Jeg har naturligvis forsøgt med anden belysning en blitzen, men
almindelige lamper giver sjældent et tilstrækkeligt godt lys til, at det
bliver pænt. Man skal nok være lidt halvprofessionel og have ordentligt
udstyr for at kunne gøre det godt nok.

Kan man få en A3-skanner til sølle 1000 kr., så er det helt bestemt den
bedste løsning, synes jeg. Men det kommer naturligvis an på, hvor meget
man skal bruge den.

Fra : Holst

Dato : 17-08-06 07:55

Morten Steen wrote:

> Nogle bud, idéer, tanker?

Køb en A3-scanner.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 17-08-06 08:03

Holst skrev:

>Køb en A3-scanner.

de behøver ikke engang at koste så meget mere
http://www.befro.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=98%2D104%2D00010

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Holst

Dato : 17-08-06 08:24

Ivan V. Klattrup wrote:

> de behøver ikke engang at koste så meget mere
> http://www.befro.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=98%2D104%2D00010

Hold da op! Det er godt nok billigt. Jeg får jo næsten lyst til at selv
at gå ud og købe mig en A3-skanner.

Fra : Max

Dato : 17-08-06 10:07

Hej Holst

> Køb en A3-scanner.

Den kan jo ikke klare et LP cover i et scan.

Mvh Max

Fra : Martin Helbo

Dato : 17-08-06 10:54

Max wrote:
> Hej Holst

> Den kan jo ikke klare et LP cover i et scan.

Er en LP ikke 30 cm?
Det burde en A3 scanner kunne klare, de er gerne lidt større end A3
formatet, som jo er 29,7 cm bred.

Mvh
Martin

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-08-06 11:26

Martin Helbo skrev:

> Er en LP ikke 30 cm?
> Det burde en A3 scanner kunne klare, de er gerne lidt
> større end A3 formatet, som jo er 29,7 cm bred.

Et LP-pladehylster er typisk 31,5 cm bredt og næsten
lige så højt.

--
Herluf :·)

Fra : Morten Steen

Dato : 17-08-06 11:36

> Et LP-pladehylster er typisk 31,5 cm bredt og næsten
> lige så højt.

Korrekt. Selv en A3-scanner, ville kræve 2 scans, som skulle "smeltes"
sammen bagefter. Heldigvis har jeg en kammerat der er skrap til den slags,
så lige nu hælder jeg faktisk til denne løsning.
Tak for tippet.

Morten

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-06 12:58

On Thu, 17 Aug 2006 12:36:24 +0200, Morten Steen wrote:

> [...]
> sammen bagefter. Heldigvis har jeg en kammerat der er skrap til den slags,
> så lige nu hælder jeg faktisk til denne løsning.

Man må kunne bruge et af de programmer man bruger til digitale kameraer,
når man vil sammensætte flere billeder til et panorama. Et af de populære
hedder, underligt nok, Panorama Factory (Googl selv).
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Max

Dato : 17-08-06 13:03

Hej Morten

> Korrekt. Selv en A3-scanner, ville kræve 2 scans, som skulle "smeltes"

Lav en løsning med et digitalt kamera og noget ordentlig
lys, det går vel 50 gange hurtigere end med scanneren.

Har du f.eks. et Canon Ixus kamera, ja så kan du tage
billederne direkte fra computeren.

Mvh Max

Fra : Bruno

Dato : 18-08-06 00:31

Morten Steen wrote:

> [...]
> sammen bagefter. Heldigvis har jeg en kammerat der er skrap til den slags,
> så lige nu hælder jeg faktisk til denne løsning.

En DIN A3 scanner kan, men jeg har aldrig set en til under 20000 så det
er ikke lige løsningen. Jeg regner selv med at prøve at affotografere
mine LP'er, men lige nu handler det om at få lyden digitaliseret.

Mvh

Bruno

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 17-08-06 15:10

Morten Steen wrote:
> [...]
> Privatpersoner er skam også fint.
>
> Jeg kan huske TP Musik engang gjorde det omkring juletid, men

Hmm.. Min kæreste scanner da ting der er størere end scanneren..
Men skal bare lave det der hedder Panorama.
Man scanner over flere gange og så kan HP Image Zone selv lave det til et
billede, via de scannede billeder af coveret..

Vi bruger HP Image Zone ver. 4.0

--
Vh. Henrik Sørensen

Fra : klavs@rommedahl.dk

Dato : 17-08-06 23:05

Holst skrev:

> [...]
>
> Kan man få en A3-skanner til sølle 1000 kr., så er det helt bestemt den
> bedste løsning, synes jeg. Men det kommer naturligvis an på, hvor meget

Hvor har du set en A3 scanner til den pris ???????????????????

Pleeeeeeaaaase .

Fra : Holst

Dato : 17-08-06 23:17

klavs@rommedahl.dk wrote:

> Hvor har du set en A3 scanner til den pris ???????????????????
>
> Pleeeeeeaaaase .

Ivan kom med et link i denne tråd til en, der kun kostede lidt over
tusind kroner.

Fra : Ulrik

Dato : 18-08-06 22:20

"Morten Steen" <morten.x@film.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der kender firmaer der tilbyder at indscanne
> LP-covers, og levere dem som filer, til en rimelig penge?

Det kan man vel få et hvert "kopi"-firma til

Vil tror bl.a. Nyborg Scantrykw ww.nyborgscantryk.dk
vil kunne udføre opgaven.

--
MvH

Ulrik
nettet@uacxx.dk
Fjern xx efter uac

Fra : klavs@rommedahl.dk

Dato : 18-08-06 23:24

Holst skrev:

> Ivan kom med et link i denne tråd til en, der kun kostede lidt over
> tusind kroner.

. Pinligt, hvis jeg nu i min iver havde læst lidt mere havde jeg
fanget .

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-08-06 09:48

<klavs@rommedahl.dk> skrev i en meddelelse

Holst skrev:

> Ivan kom med et link i denne tråd til en, der kun kostede lidt over
> tusind kroner.

. Pinligt, hvis jeg nu i min iver havde læst lidt mere havde jeg
fanget .

Du kan jo scanne over flere omgange og sætte dem sammen i Photoshop, eller
andet grafik program.

M.V.H....Benny..

Fra : Lars Holst

Dato : 19-08-06 12:52

"Morten Steen" <morten.x@film.dk> said in

> [...]
> Privatpersoner er skam også fint.
>
> Jeg kan huske TP Musik engang gjorde det omkring juletid, men jeg har

Jeg står selv overfor at skulle have afbilledet over 5000 LP covers forfra,
bagfra og indefra hvis det er med opslag.

Min konklussion er at bruge et digi kamera og en reprostand med ringflash
eller noget lyslægning der kan erstatte en sådan.

--
Lars Holst