Mavesmerter
Fra : Heidi

Dato : 16-08-06 17:41

Jeg har af 3-4 gange, indenfor de sidste 2-3 måneder, oplevet nogle
"anfald" af ca. 5-10 minutters varighed, hvor jeg meget pludseligt får
ondt i maven, og så forsvinder det igen lige så pludseligt som det er
kommet.
Alle 3-4 gange har jeg haft 2 "anfald" med 1-4 dages mellem - og så kan
der gå flere uger imellem det sker igen.

Smerterne starter sådan ca. lige under bh-kanten i midten (og altså
indvendigt), og kan vel bedst beskrives som en slags trykkende/brændende
fornemmelse, som så breder sig lidt ned og ud til et større område.

Jeg burde ikke være overfølsom over nogle madvarer, der kan give sådanne
reaktioner, og jeg har heller ikke lagt mærke til at der har været noget
i min kost der er gået igen lige forinden anfaldene.
Heldigvis har det, indtil nu, enten været i weekender, eller om aftenen,
så jeg har ikke været plaget af det på arbejde. Men især de sidste to
gange har det gjort mere ondt end de første gange, og nu begynder jeg jo
så småt at blive en anelse bekymret for hvad årsagen kan være.

Desværre lever jeg jo nok ikke alt for sundt - spiser nogle gange lidt
for uregelmæssigt, og også for usundt, får stort set ingen motion andet
end hus- og havearbejde, og sidder ved pcen på arbejde, og meget når jeg
kommer hjem.

Så langt så godt - jeg har allerede tænkt tanker som mavesår, galdesten
(min mor har været plaget af dette men jeg er ikke helt klar over
hvordan smerterne har været hos hende) og diverse andre ting - men er
der nogen der kan nikke genkendende til mønsteret, og beskrivelsen af
smerterne, som har et bud på hvad det kunne være?
Jeg er godt klar over at jeg skal en tur til lægen hvis det bliver ved
med at komme igen - men gruer allerede for tanken om diverse ubehagelige
undersøgelser, for hvordan skal en almindelig læge kunne se hvad der
sker inde i min mave... :-/

--
Heidi

Fra : Sabina H.

Dato : 16-08-06 20:09

Heidi wrote:
> [...]
> indvendigt), og kan vel bedst beskrives som en slags
> trykkende/brændende fornemmelse, som så breder sig lidt ned og ud til

min umiddelbare tanke er galdesten... især hvis smerten breder sig ud til
højre og er følsom for tryk....

> [...]
> sidste to gange har det gjort mere ondt end de første gange, og nu
> begynder jeg jo så småt at blive en anelse bekymret for hvad årsagen

galdestens anfald kan godt være provokeret af fødevarer, især fede ting,
fordi det øger mængden af galde galdeblæren skal yde..... prøv at bemærk om
det er fedtholdige fødevarer du har spist lige inden..... ikke noget
konkret, men bare fed....

> [...]
> for uregelmæssigt, og også for usundt, får stort set ingen motion
> andet end hus- og havearbejde, og sidder ved pcen på arbejde, og

alt i alt opskriften på galdesten ;)

> [...]
> med at komme igen - men gruer allerede for tanken om diverse
> ubehagelige undersøgelser, for hvordan skal en almindelig læge kunne

læs feks på netdoktor:
Galdestensanfald (hyppigst)

Anfaldsvise smerter i mellemgulvet eller under ribbenene på højre side. Ved
anfaldet tiltager smerterne gennem den første times tid og er herefter
konstante. Der kan være udstråling af smerterne til højre skulder eller
skulderbladet. Smerterne kan være ledsaget af svedudbrud, kvalme og
eventuelt opkastning. Anfaldet varer fra nogle minutter op til 2-3 timer.
Herefter svinder anfaldet atter. Anfaldenes hyppighed er individuel.
Anfaldene kan udløses af fødeindtagelse.

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/galdesten.htm

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : L.Støvring

Dato : 16-08-06 22:09

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse

[Klip]

> [...]
> at komme igen - men gruer allerede for tanken om diverse ubehagelige
> undersøgelser, for hvordan skal en almindelig læge kunne se hvad der sker

Galdesten *kunne* være en mulighed, men som jeg ofte har sagt, så er man
aldrig i tvivl hvis man har et galdestensanfald. Det gør simpelthen så
djævelsk ondt, startende foran ved Solar Plexus, og så breder det sig ret
hurtigt rundt langs højre side om mod / i ryggen. Slemme anfald kan ofte
være ledsaget af svimmelhed og opkastninger. Jeg har prøvet det mange gange,
inden jeg fik knust mine sten.

I løbet af det sidste års tid har jeg haft noget som minder om
galdestensanfald 4-5 gange - men dog ikke helt. Smerterne er ikke så
voldsomme, omend det gør ondt nok endda, og heller ikke så langvarige. Efter
2. "anfald" kontaktede jeg min læge som undersøgte mig, og konstaterede
facetledssyndrom. Det er egentlig en smerte som udsringer fra det øverste af
ryggen, men smerterne registreres åbenbart også i brystkassen / øverste af
maven.

Måske kunne det være den vej, du skal lede? *Hvis* det er facetledssyndrom
vil et svagt NSAID-præparat sammen med 1 gr. Paracetamol hjælpe, da det
giver lige den fornødne smertelindring til at man afspænder, og ledet
"falder på plads". Prøv evt. det næste gang.

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter

Dato : 16-08-06 23:05

> [...]
> indvendigt), og kan vel bedst beskrives som en slags trykkende/brændende
> fornemmelse, som så breder sig lidt ned og ud til et større område.

Det kan være mange ting, men minder mig lidt om smerterne ved "refluks", som
er mavesyre
der løber op i spiserøret.
Prøv at drikke et helt gals koldt vand, næste gang du får et anfald. Hjælper
det er det "refluks".

Er det kun sjældent du får den slags anfald, kan de afhjælpes med
syre-neutraliserende medicin,
som f.eks "Links 1100 mg" og almindelige Pamol til at tage smerterne.
Kommer anfaldene regelmæssigt bør du søge læge.

Peter

Fra : Heidi

Dato : 30-08-06 20:18

Heidi wrote:

Jeg har ikke fået sagt tak for de svar der kom, men det er hermed gjort.
Syntes lige jeg ville komme med en opdatering.
Jeg havde et mindre anfald igen i weekenden, og igen i går aftes - denne
gang det værste og længstvarende jeg har oplevet endnu - nok omkring 20
minutter. Og senere igen da jeg gik i seng, kom det en gang til, dog kun
i ca. 5 minutter denne gang, og knap så slemt.
Men da jeg under det første anfald havde besøg af en veninde, og
gispende var nød til at sige til hende at jeg altså lige gik ind og
lagde mig i sengen indtil det var ovre (det er som om maven kramper til,
og jeg trækker derfor vejret i gisp, næsten som når man har grædt
voldsomt og "hikster" bagefter), fik jeg besked på at jeg altså skulle
ringe til min læge i dag. Og manden har også sagt det flere gange, så
det måtte jeg jo hellere få gjort.

Hun foreslog selv at det kunne være noget med mavesyren, da det godt kan
give smerter på den måde hvis det løber op i spiserøret, så jeg fik en
recept på en 14-dages kur med Lansoprazol ratiopharm. Når jeg har taget
dem skal jeg vente en uges tid, og derefter ringe til hende igen og
fortælle hvordan det er gået.

Så nu har jeg taget den første til aften, og krydser fingre for at det
kan hjælpe.
Og så er jeg allerede gået igang med at efterleve de råd jeg har fundet
på nettet:
- at undgå store måltider (herunder at spise flere mindre måltider, som
jeg ellers ikke har været god til)
- at undgå alt for fed mad
- undgå kaffe, juice, alkohol og tobak (kaffe, juice og alkohol bliver
ikke det store problem - rygningen er straks værre, da jeg normalt ryger
ca. 5-10 om dagen, men i dag har jeg slet ikke røget, så det er da en
start).
- undgå at spise de sidste 3 timer inden sengetid (jeg fik aftensmad kl.
18 og har ikke været sulten siden, så det er også en positiv start).

Men indtil videre tyder det altså på at det ikke er galdesten jeg skal
døjes med, og forhåbentlig kan jeg nøjes med disse tabletter, og så
ændre min levevis, så jeg ikke skal have en slange stukket ned i kæften
og undersøges :-/

--
Heidi

Fra : 0h-paradis

Dato : 31-08-06 08:17

Heidi skrev:
> [...]
> døjes med, og forhåbentlig kan jeg nøjes med disse tabletter, og så
> ændre min levevis, så jeg ikke skal have en slange stukket ned i kæften

Pivrøv

hvad nu hvis det er mavekræft, eller forstadie til det, se så at komme
hen og ynk den slange, det ubehagelig, hvis det er det for dig er
overstået på under 1 min., det er kun mens slangen kommer ned, hvad vil
du gøre når du skal føde, det tager længere tid

fra
Jørgen

Fra : Heidi

Dato : 31-08-06 19:03

0h-paradis wrote:

> Pivrøv

Mht. at få noget stukket ned i min hals, som ikke hører til der - ja.

> hvad nu hvis det er mavekræft, eller forstadie til det,

Klap nu lige hesten. Jeg vælger at tro på min læge og hendes forslag til
hvad det er, og hvad der kan gøres i første omgang. Render du til lægen
og beder om at få en slange stukket i halsen hver gang du har ondt nogen
steder?

> [...]
> overstået på under 1 min., det er kun mens slangen kommer ned, hvad
> vil du gøre når du skal føde, det tager længere tid

Jeg skal ikke føde, så det er sådan set uden relevans.

--
Heidi

Fra : Trist

Dato : 31-08-06 22:50

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote in news:44f7246c$0$75042$14726298
@news.sunsite.dk:

> Mht. at få noget stukket ned i min hals, som ikke hører til der - ja.

Hvad siger din mand eller mandlige kæreste til det?

Fra : 0h-paradis

Dato : 01-09-06 09:31

Trist skrev:
> "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote in news:44f7246c$0$75042$14726298
> @news.sunsite.dk:

> Hvad siger din mand eller mandlige kæreste til det?

Undskyld.
Jeg havde ikke læst din indlæg ordenlig, jeg læste det som var det
veninden der havde foreslået kuren

Men selve slange slugeriet tager altså meget kort tid og sammen
ligningen med fødsel var tænkt som en slags hvad vil du gøre for at
undgå smerten ved fødsel

fra
Jørgen