Skift af kattegrus til killingerne og tiss~
Fra : Kevin Edelvang

Dato : 14-08-06 10:24

Hejsa,

Vi har besluttet os for at ville skifte grus. Vi har indtil nu brugt
noget økologisk, meget groft noget, som så opløses i tis, vand mv. Dette
gjorde vi, fordi vi havde læst, at killinger kunne få gener i luftvejene
af betonit-produkterne.

Nu tror jeg imidlertid et skift er lige oppe over, da det nuværende grus
er et sandt mareridt mht lugt og daglig rengøring. Killingerne er nu 4
måneder, så det kan man vel godt?

Er der stor forskel på de forskellige mærker klumpegrus? Er det bedre,
når det er dyrere?

Desuden ville jeg høre, om jeg bør blande lidt "gammelt" grus i det nye
for at vænne dem til det? Selvom det er to helt forskellige typer grus
kan vi jo godt gøre det i en kort overgangsperiode.

Den dårlige nyhed er at lille søde Kingo har overtisset vores
dobbeltseng i går, mens vi ikke var hjemme. Da vi tidligere har måttet
sige farvel til en såkaldt adfærdskat var det lidt hårdt for følelserne.
Mon det bliver værre med nyt grus? Og kan det hænge sammen med, at han
er i "teenagealderen" rent kønsmodningsmæssigt? Og vil det hjælpe, når
han er blevet neutraliseret? Han strinter ikke. Han sætter sig i dynen
og tisser. Gjort det tre gange i går, så begge dyner var helt sovset
ind... Det blev en kold nat. Og Kingo blev ked af det, fordi han måtte
en tur i bad - var helt gul af sit eget urin.

Æv, hvorfor kan han ikke bare være så dygtig som sin søster!

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Tina

Dato : 14-08-06 17:03

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
>
> Vi har besluttet os for at ville skifte grus.

Grus er smag og behag. Nogle synes at det dyre grus er det bedste, andre
synes det billigste grus er det bedste. I må prøve jer lidt frem med både de
dyre mærker og de billige fra lavprisbutikkerne.

Når I skifter grusmærke, så synes jeg den bedste måde at gøre det på, er at
undlade at vaske bakken af, samt sprede en god håndfuld af det gamle grus
oven på det nye grus. På den måde dufter både grus og bakke velkendt for
katten.

I kan sagtens skifte gruset ud uden problemer med kattene.

Jeg er tilhænger af, at man af og til bruger et andet mærke grus i en
periode, så katten bliver vænnet til, at der findes andet i verden end det
velkendte. Katte er vanedyr, og for en del kattes vedkommende bryder helvede
løs, hvis deres vante grus på et tidspunkt ikke længere kan fås i handelen.

Kingo prøver at fortælle jer noget ved at tisse i jeres seng. Er der blevet
flyttet om på noget for nyligt, kommet nye rutiner eller noget helt tredje?
Har bakken været lige en tand over "sidste salgsdato"? Har de hver deres
bakke eller skal de dele? Fungerer kattene sammen, eller havde de et
sammenstød i går? Der er MANGE muligheder, når det gælder urenlighed. Gør
han det igen, bør I lige lade dyrlægen tjekke, at han ikke har
blærebetændelse.

Tina

Fra : Hanne Engermann

Dato : 14-08-06 17:34

> [...]
> sammenstød i går? Der er MANGE muligheder, når det gælder urenlighed. Gør
> han det igen, bør I lige lade dyrlægen tjekke, at han ikke har

...... og det vil uden tvivl hjælpe at få ham kastreret - hellere i går
end i morgen!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 14-08-06 20:12

Hanne Engermann wrote:

> ..... og det vil uden tvivl hjælpe at få ham kastreret - hellere i går
> end i morgen!

Tak for svar til jer begge.

Da mislingerne blev vaccineret sidste uge på Husum Dyreklinik sagde
dyrlægen, at de skulle "klippes" begge to i begyndelsen af oktober... Er
det for sent? Og kan man overhovedet gøre den slags for tidligt? Vi vil
jo gerne have dem ordnet samtidig, selvom de har hvert sit køn.

Vi har observeret, at Kingos kønsorgan ofte er "fremme", især når han
bliver kælet på maven... Er det normalt og har det noget at sige?

Killingerne har det fantastisk sammen... Men måske var lige et nummer
over sidste salgsdato, som tina skrev. Vi må være mere opmærksomme. De
har to bakker i hver sin ende af lejligheden, og det skifter meget,
hvilken en de foretrækker. Den ene får vi måske ikke tjekket lige tit,
fordi den står et sted, hvor det ikke generer os, hvis den lugter lidt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Hanne Engermann

Dato : 14-08-06 20:49

Kevin, Flere og flere får deres killinger kastreret, når de er ca. 12
UGER gamle, både hanner og hunner, og helt uden problemer. Faktisk
kommer killingerne sig meget hurtigere end ældre katte. - Der er desuden
den risiko ved sen kastration, at en hankat ikke holder op med at
strinte, hvis han er begyndt på det.

Der finder mange rigtigt gode artikler om tidlig neutralisering. Jeg har
bl.a. en på min hjemmeside under Artikler, men flere herinde kan sikkert
henvise til flere andre.

For øvrigt er det helt normalt, at en ung hankat, for den sags skyld
også killing, "viser køn" af og til.

Og så må du oppe dig lidt med hensyn til kattebakkerne. Når du så småt
kan begynde at lugte dem, har kattene lugtet dem L Æ N G E ! Så du
beder selv om det, hvis de bliver urenlige.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 14-08-06 20:55

Hanne Engermann wrote:

> Der finder mange rigtigt gode artikler om tidlig neutralisering. Jeg har
> bl.a. en på min hjemmeside under Artikler, men flere herinde kan sikkert
> henvise til flere andre.

Jeg kigger straks på det.

> For øvrigt er det helt normalt, at en ung hankat, for den sags skyld
> også killing, "viser køn" af og til.

OK

> Og så må du oppe dig lidt med hensyn til kattebakkerne. Når du så småt
> kan begynde at lugte dem, har kattene lugtet dem L Æ N G E ! Så du
> beder selv om det, hvis de bliver urenlige.

Avs, jeg kan godt se det. Vi skal nok blive bedre til det.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 14-08-06 21:37

Hanne Engermann wrote:

Og så er der forresten endelig mulighed for at se billeder af de
mislinger, I har hjulpet os så meget med råd omkring

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=1393&limit_start=0&limit_user=15

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-08-06 21:47

Kevin Edelvang wrote:

> Og så er der forresten endelig mulighed for at se billeder af de
> mislinger, I har hjulpet os så meget med råd omkring
>
> http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=1393&limit_start=0&limit_user=15

De er simpelthen bedårende, har været inde på din side mange gange og
blevet "spist" af med en lille firkant med et rødt kryds hver gang, så
det hjalp på din "karakterbog" at vi endelig kunne få de små dejligheder
at se.

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 14-08-06 21:58

Tove Krieger wrote:

> [...]
> blevet "spist" af med en lille firkant med et rødt kryds hver gang, så
> det hjalp på din "karakterbog" at vi endelig kunne få de små dejligheder

Godt at høre. Grunden til det røde kryds var, at hver gang jeg ville ind
og lægge billeder op, var sidens upload i udu. Til sidst blev jeg lidt
træt af det, og kom så væk fra det.

Nu virkede det fint

Og der skal nok komme flere. Mislingerne er trods alt blevet meget
større på de par måneder vi har haft dem. Kingo, som på billedet med
fjernbetjeningen er på størrelse med denne, ja han er nu omtrent fire
gange så lang.

Men han vejer så også ca. 600 gram mere end forventet for en killing i
hans alder!

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Denise

Dato : 15-08-06 15:52

Kevin Edelvang wrote:
> [...]
>
> Og så er der forresten endelig mulighed for at se billeder af de
> mislinger, I har hjulpet os så meget med råd omkring

Uhha, sådan nogle sort/hvide skønheder er jo slet ikke til at stå for
Tak for kigget.

--
Hilsen Denise

Fra : Leyna

Dato : 15-08-06 07:07

On Mon, 14 Aug 2006 19:49:11 GMT, Hanne Engermann
<mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> wrote:

>Kevin, Flere og flere får deres killinger kastreret, når de er ca. 12
>UGER gamle, både hanner og hunner, og helt uden problemer.

Hvis dyrlægen ikke mener at tidlig neutralisering er ok, så opstår der
altså problemer.
Min egen dyrlæge forlangte at kattene skulle være minimum 6 mdr. før
han ville røre ved den. Samson var dog kun 5 mdr. da han fik turen,
men han var temmelig stor, så det gik altså. Jeg ville ikke bryde mig
om at skifte til en helt ny dyrlæge, når det var operation der skulle
ind i billedet, men måske burde man få dyrlægens holdning FØR man
vælger overhovedet.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk