Aktiv bas vs. passiv bas
Fra : Steen

Dato : 13-08-06 17:14

Hej

Jeg står og vakler lidt mellem valget af 2 forskellige basser. En
(aktiv) Peavey Fury 4 eller en (passiv) Yamaha RBX 270.

Hvordan gør forskellen sig gældende rent praktisk, mellem en
aktiv/passiv bas?

Nogen der vil kommentere på de to nævnte modeller?

Bedste hilsener

Steen

Fra : Bagmanden

Dato : 13-08-06 18:26

Steen wrote:
> Hvordan gør forskellen sig gældende rent praktisk, mellem en
> aktiv/passiv bas?

Den aktive bas er drevet af strøm, typisk et 9 volts batteri, og
kan med det drivmiddel trække effekter i selve bassen som en
passiv bas ikke kan. Den passive bas har typisk volume og tone
kontrol og igen typisk en tone og volumekontrol for hver
mikrofon.

Så ud over at kunne designe lyden mere har den aktive bas også et
højere output til forstærkeren, hvilket betyder at forstærkere
med inputs for aktiv bas er at fortrække.

Du kan godt spille på en forstærker uden denne indgang, men det
kræver lidt mere arbejde med at stille gain, volume og equalizer
korrekt for at kompensere for det større input fra bassen.

Dine to modeller har jeg ikke haft i hånden, så dem vil jeg
undlade at kommentere.

--
F.B.

Fra : Steen

Dato : 13-08-06 18:34

Bagmanden skrev:

> Så ud over at kunne designe lyden mere har den aktive bas også et
> højere output til forstærkeren, hvilket betyder at forstærkere
> med inputs for aktiv bas er at fortrække.

Okay, tak for info - jeg hælder nok mest til Peavey, som vist er en
amerikansk bas.

Steen

Fra : Lasse Bjørn Jensen

Dato : 14-08-06 15:13

At 13 Aug 2006 09:14:07 -0700, Steen mumbled something like:
> [...]
> aktiv/passiv bas?
>
> Nogen der vil kommentere på de to nævnte modeller?

Hej Steen

Da jeg ikke kender de 2 nævnte modeller præcist, vil jeg nøjes
med en grov generalisering;

Aktive pickupper har det med at være mere tydelig i mellemtoneområdet,
og 'skærer' altså bedre igennem et mix - På godt og ondt.

Passive pickupper er ofte ikke så 'tydelige', men får ofte mere af
bassens 'karaktér' med.

Det er min erfaring, at hvis bassen lyder godt akustisk (hold øret tæt på),
så vil den også lyde godt med passive pickupper (og omvendt).
- Hvorimod aktive pickupper tilfører bassen en mere klinisk lyd,
der er mere uafhængig af træets lyd osv.

(Og igen ja, det er en grov generalisering.)

--
Lasse Bjørn

Fra : Steen

Dato : 14-08-06 15:20

Lasse Bjørn Jensen skrev:
> (Og igen ja, det er en grov generalisering.)

Tak for generaliseringen

En sådan kan nok godt bruges som tommelfingerregel...måske...

Men tak igen, for at skære dte ud i pap.

Steen