Antidepressiv medicin og graviditet
Fra : Helle

Dato : 11-08-06 16:36

Hejsa

Må man godt tage antidepressiv medicin under graviditet og amning? nogen
steder står der at der er risiko for fosterskader, andre steder står der at
det ikke gør noget...
Kan det passe at hvis man ikke kan slippe medicinen så kan man aldrig blive
gravid eller?

Nogen herinde der har været gravid og fået denne medicin? hvad er jeres
oplevelser med det?

Det drejer sig om 30 mg Cipramil/Citalopram i døgnet.

Mvh Helle

Fra : Ditte H

Dato : 11-08-06 18:45

Helle kom med denne ide:
> [...]
> oplevelser med det?
>
> Det drejer sig om 30 mg Cipramil/Citalopram i døgnet.

Hej Helle

www.lmk.dk står der om cipramil omkring amning og graviditet:

Graviditet
Kan anvendes.
Bemærk: Barnet bør efter fødslen observeres for seponeringssymptomer.

Amning
Kan anvendes. Den relative vægtjusterede dosis er typisk under 5%;
Plasmakoncentrationer kan kun bestemmes hos omkring halvdelen af de
diende børn og er i så tilfælde meget lav. Bivirkninger hos diende børn
hvor kausaliteten er overbevisende, er ikke beskrevet.

Min egen mening, omkring depression er, at jeg vil være medicin og
symptomfri inden en graviditet, da jeg ikke ønsker at starte med
dårlige odds.
Med hensyn til medicinen, så snak med din psykiater (også om din
udtrapning), der findes måske andet medicin, som kan holde dig
symptomfri, og som ikke er farlig for foster og barn.

Held og lykke med barn og medicin.

--
Venlig hilsen
Ditte H

Fra : Helle

Dato : 11-08-06 22:54

> [...]
> udtrapning), der findes måske andet medicin, som kan holde dig symptomfri,
> og som ikke er farlig for foster og barn.

Nu er det ikke sådan at jeg er gravid eller skal være det lige nu men regner
da med det indenfor de næste 3-5 år. Jeg har netop lige forsøgt mig med at
trappe ned i medicin...desværre uden held da jeg blev meget dårlig. Jeg har
hørt at når man har fået den medicin i så mange år, som jeg har, skal man
regne med at have den resten af livet...

Fra : Karl Nielsen

Dato : 11-08-06 23:10

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> wrote in

> [...]
> dårlig. Jeg har hørt at når man har fået den medicin i så mange år,
> som jeg har, skal man regne med at have den resten af livet...

Hvad med adoption?

Fra : Svante

Dato : 12-08-06 11:09

Jeg syntes det er noget du skal tale igennem med din læge eller anden kyndig
person der ved noget om tingene. Hvis du vil/skal være gravid er det vigtig
du har lægen med i ryggen. Og hvis du endelig vil trappe ud af din medicin
er det også vigtigt at du rådføre dig med lægen der kan give dig "recept" på
hvordan du gør for ikke at blive syg. Jeg selv får også medicin og min læge
har sagt at jeg ALDRIG af mig selv bare må trappe ned fordi jeg så kan blive
ret syg. Men hvis man gør det rigtig, skulle det være til at hav med at gøre
uden man bliver så dårlig.

Svante

Fra : Lyrik

Dato : 12-08-06 13:09

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at det ikke gør noget...
> Kan det passe at hvis man ikke kan slippe medicinen så kan man aldrig
++++++++++++++++++
Med det hysteri der er omkring graviditet i dag kan du ikke engang få lov
til at tage en panodil under graviditeten.

Alt skal helst være forbudt.
Endvidere er der en underforstået koncensus om at psykisk syge slet ikke
skal have børn.
Husk at Danmark i sin tid steriliserede folk for et godt ord.

Derfor kommer der nye bulletiner daglig fra TV om at "rygere får mindre
børn" og mere i samme dur.

Da jeg var ung røg og drak folk mens de spiste piller,-og de fødte i lange
baner uden de komplikationer som vi bliver tudet ørene fulde af i dag.

Det var først med det beroligende middel Talidomid at der skete store
fosterskader.
Siden den tid er folk blevet så dydige og hysteriske med alt hvad de
indtager.

De vil fortælle dig at det er da godt det er blevet sådan.
Men det er ikke godt for en psykisk syg der gerne vil have et barn!
En graviditet og et moderskab er en opgave der kræver at man tager sin
stabiliserende medicin. IMHO.

Du kan ringe til Lundbæk og spørge.
Men jeg kan næsten på forhånd give dig svaret.))
For jeg ringede selv engang. Svarene lyder nogenlunde sådan:
"Vi er ikke bekendt med at der skulle være problemer, men du kan/må hellere
spørge din egen læge."

Undersøger man det nøjere(det er næsten umuligt) så er det kun Talidomid der
har skadet fostre.
Hvis et andet præperat skadede fostre, så skulle der specifikt stå at det
skadede fostrene!
Det står der imidlertid ikke i hele medicinfortegnelsen.
Men hvert eneste præperat bærer påskriften:"Med hensyn til graviditet, så
tal med deres egen læge."

Det kan du så gøre. Men nu er det sådan at hvis lægen vil sige at det er
bedst at være "clean" når man skal være gravid. Så er man lige langt.
Konkrete oplysninger på feltet er ikke tilgængelige mig bekendt.

Hilsen
Jens

Fra : Karl Nielsen

Dato : 12-08-06 19:15

"Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk> wrote in

> Alt skal helst være forbudt.
> Endvidere er der en underforstået koncensus om at psykisk syge slet
> ikke skal have børn.

Fornuftigt.

> Husk at Danmark i sin tid steriliserede folk for et godt ord.

Den praksis kunne jeg godt ønske mig blev indført igen!

Fra : Lyrik

Dato : 13-08-06 00:27

"Karl Nielsen" <@> skrev i en meddelelse
> "Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk> wrote in

> Fornuftigt.

> Den praksis kunne jeg godt ønske mig blev indført igen!
+++++++++++++++++++++
Ja vi kunne jo starte med at sterilisere dig.

Jens

Fra : Karl Nielsen

Dato : 13-08-06 03:42

"Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk> wrote in news:44de63db$0$138$157c6196
@dreader2.cybercity.dk:

> "Karl Nielsen" <@> skrev i en meddelelse

> +++++++++++++++++++++
> Ja vi kunne jo starte med at sterilisere dig.

Det behøves ikke. Jeg dyrker ikke sex og har heller ikke i sinde på noget
tidspunkt at begynde på det.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-08-06 06:04

On 13 Aug 2006 02:42:06 GMT, Karl Nielsen <@> wrote:

>Det behøves ikke. Jeg dyrker ikke sex og har heller ikke i sinde på noget
>tidspunkt at begynde på det.

Hvad skal man sige - Af alle seksuelle afvigelser er afholdenhed dog
den mest besynderlige...

Fra : Karl Nielsen

Dato : 13-08-06 13:24

Michael Rasmussen <mic@HaderSpam.dou.dk> wrote in

> Hvad skal man sige - Af alle seksuelle afvigelser er afholdenhed dog
> den mest besynderlige...

Det er ikke en afvigelse!

Sex er kun en nødvendighed, hvis man vil avle børn på den naturlige måde.
At have sex uden samtidig at ville avle børn, er sygt og perverst. Derfor
skal bl.a. alt prævention forbydes!

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 14-08-06 09:15

Helle skrev:
> [...]
> oplevelser med det?
>
> Det drejer sig om 30 mg Cipramil/Citalopram i døgnet.

Den nyeste viden - som netop er sendt ud til alle landets læger - findes
i en patientvenlig udgave her:

http://www.medicinmedfornuft.dk/

Du vælger afsnittet om depressionspiller og graviditet.

Hvis din grad af depression er så stor, at du bliver dårligt fungerende
uden medicinen, så vil det jo være mere farligt for barnet at du ikke
tager det end hvis du gør. Gravide som har depression har øget risiko
for at begå selvmord - og det er der ingen der er tjent med.

Læs ovenstående og kontakt så en læge. Jeg ville selv gerne snakke med
en fødselslæge hvis det var mig

Hilsen Jesper