Costa Rica - hvad skal man se?
Fra : Kai Hoffmann

Dato : 10-08-06 07:22

Vi skal til Costa Rica til januar. Vi planlægger selv turen, så vi vil da
gerne vide om du har et eller flere forslag til hvad vi skal/bør se.

Kai

Fra : JL

Dato : 10-08-06 11:06

"Kai Hoffmann" <findes ikke@acrylbamse.dk> skrev i en meddelelse
> Vi skal til Costa Rica til januar. Vi planlægger selv turen, så vi vil da
> gerne vide om du har et eller flere forslag til hvad vi skal/bør se.
>

> Kai

Vil klart anbefale Monteverde (regnskov) og Tortuguero (lille by kendt for
ynglende skildpadder) samt rafting omkring Turrialba på Río Pacuare, hvis
man er til den slags...
Kort fortalt:
I Monteverde er der gode muligheder for at se bl.a. tukaner og dovendyr. Der
kan være ret køligt om natten.
Tortuguero forudsætter at det er yngletid for skildpadderne, og det er jeg
bange for at det ikke er i januar. Ellers er det en fantastisk oplevelse at
se kæmpe skildpadder lægge æg på stranden. Tortuguero i sig selv er ikke
anbefalesværdig.
Rafting på Río Pacuare er fantastisk rafting både hvad angår "action" og
natur. Vælger man et firma i Turrialba kan jeg varmt anbefale Costa Rica
Rios Aventuras (hvis de stadig findes - var der i 2001).
God tur
- JL

Fra : xx

Dato : 10-08-06 16:20

"JL" <drlorenzo@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> natur. Vælger man et firma i Turrialba kan jeg varmt anbefale Costa Rica
> Rios Aventuras (hvis de stadig findes - var der i 2001).

Jeg var der får nogle år siden og en to dages rafting tur på Rio Pacuare er
jeg enig i skal opleves.
Men det største er vulkanen Arenal, det er tæt på monte verde, man kan høre
udbrudene derfra,
Bo på Arenal Volcano Lodge med en fremragende udsigt, men det største er at
tage på til volkanens
fod når det er blevet mørkt, sidde på en klippe blok, dele en flaske vin og
både føle og mærke udbrudene
det er utroligt og skal absolut opleves, den øverste trededel af keglen er
fulstændig rød af lava, jorden ryster under en,
og et tordenbrag er ingen ting i forhold til det brag der følger med.
Der ligger også en nationalpark Manule Antonio ude ved stillehavet, her er
ikke kun masser af dyr men også gode badestrande
hvor man kan sole sig sammen med leguaner m.m.
En tur i havkajak i mangroven er også en stor oplevelse.
God tur
Lars

Fra : Stig Nielsen

Dato : 12-08-06 09:16

"xx" <lars-knudsen@tuknet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvor man kan sole sig sammen med leguaner m.m.
> En tur i havkajak i mangroven er også en stor oplevelse.

Jeg bliver nødt til at tilslutte mig Lars.

Arenal er det største og med hensyn til dyr så er Manuel Antonio det bedste.
Her kan du komme rigtig tæt på og dovendyrene hænger ligefrem på
træerne...........
Hvor de er svære at finde andre steder.

Tortuguero skal også opleves som nævnt i en anden tråd, bare turen derud fra
Limon er stor.
3 timer i speedbåd er fedt gennem junglen og bådførerne er mere end
imponerende dygtige til at spotte selv den mindste øgle.

I monteverde/la Fortuna skal I også prøve Sky Walk og har i mod på det og er
ikke bange for højder så prøv endelig Sky Trek.
Der er intet som at flyve fra bjergtop til bjergtop kun hængende i en
"ståltråd".

http://www.skytrek.com/eng/index.html

Et sted som ingen af de andre har nævnt er Rincon de la Viejo oppe nordpå,
hvor man også går tur i regnskoven, men hvor jorden her er med masser af
vulkansk aktivitet.
Kogende mudderhuller, søer og vandløb der står og bobler og selvfølgelig
dyreliv.

Tamarindo Beach oppe i nordvest kan du hvis du er i sæsonen komme med ud og
se Leatherbacks lægge æg

og så er der nok den flotteste af de mindre aktive vulkaner Poas Volcano
lige øst for San Jose, her kan du gå helt op til kraterkanten og kigge ned
på sulfat-søen i krateret.
Gå-turen er kun på nogle hundrede meter, da man kan køre helt derop.

God tur !

Stig

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 12-08-06 20:42

> Vi skal til Costa Rica til januar. Vi planlægger selv turen, så vi vil da
> gerne vide om du har et eller flere forslag til hvad vi skal/bør se.

Tak for svar alle sammen. Er der andre der har noget, så er jeg stadig åben.

Fra : JK

Dato : 14-08-06 12:15

On Sat, 12 Aug 2006 21:41:32 +0200, "Kai Hoffmann" <findes
ikke@acrylbamse.dk> wrote:

>Tak for svar alle sammen. Er der andre der har noget, så er jeg stadig åben.

Stillehavskysten er værd at se. Vi var i 1998 på en catamaran-tur ud
til nogle småøer hvor vi fik frokost. Vi købte rejsen på et bureau på
torvet i San Jose. Kostede ca. 1000 kr. pr. hoved, og det kostede det
også til Tortuguero.
På stedet hvor vejen fra San Jose kommer til Stillehavet (husker ikke
navnet) er der lidt fjorde og et væld af vadefugle. Samt iøvrigt
silkehejrer og fregatfugle, kjover.

Der er meget golf på Stillehavskysten. I det hele taget er Costa Ricas
feriepriser ødelagt af amerikanske rige turister. Jeg kom dertil med
en ide om at fiske blue marlin fra Stillehavskysten. Jeg havde set, at
en speedbåd med kaptajn kostede 4000 kr. pr. dag i Florida, og jeg
troede da, at det ville være billigere i CR. Men nej, - det skulle
være verdens bedste, men koster altså også ca. 12000 kr. pr. dag.

Hvis det skal være billigt, så overvej evt. Guatamala og Nicaragua.
Det gør backpackers.

Ellers kan jeg varmt anbefale Monteverde, hvor vi så tukaner,
bæltedyr, dovendyr, næsebjørn. Vi lejede en lille 4-hjulstræk Zuzuki i
San Jose og kørte dertil. Depositum på bilen var 7000 kr., da de kan
forsvinde hvis man møder røvere (det er mest i det nordlige). Men vi
fik nu alle pengene igen, - ingen problemer med det. De yderste veje
til Monteverde er så langsomme at køre på, at man tror det er løgn.
Det regner iøvrigt med 7 meter om året.

mvh

John