Spørgsmål vedr. privat køb og levering.
Fra : Steffen L. Poulsen

Dato : 09-08-06 15:20

Jeg har lige et spørgsmål omkring regler vedr. køb, som jeg håber i kan
hjælpe lidt med.

Det er sådan at jeg har købt en vare privat, og da den ikke koster mere end
70 kr. valgte jeg naturligvis at få den tilsendt som brevforsendelse. Men nu
er det sådan at brevpakken er ikke dukket op, og sælger påstår at han har
afsendt den. Han har heller ikke fået den retur.

Jeg syntes at have læst før at varen stadig er sælgers ansvar indtil
den er modtaget af køber, er dette korrekt eller ukorrekt ?

Eventuel henvisning til dokumentation ?

/Steffen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-08-06 15:29

Steffen L. Poulsen skrev:

> Jeg syntes at have læst før at varen stadig er sælgers ansvar indtil
> den er modtaget af køber, er dette korrekt eller ukorrekt ?

Det gælder ikke generelt. Det gælder i forbrugerkøb.

Du har handlet privat, og så kan den slags aftales. Uden speciel
aftale gælder købelovens generelle paragraffer:

§ 10. Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et
   andet for der at overgives i køberens besiddelse, anses
   levering for sket, når genstanden er overgivet til en
   fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen fra vedkommende
   sted, eller den, hvis afsendelsen sker med skib, er bragt
   inden for skibssiden.

§ 17. Sælgeren bærer faren for salgsgenstandens hændelige
   undergang eller forringelse, indtil levering har fundet sted
   (jf. §§ 9-11).

Risikoen er altså din - hvis det er korrekt at sælger har afsendt
pakken.

--
Bertel

Fra : Steffen L. Poulsen

Dato : 09-08-06 15:56

Okay tak for hjælpen..

Skal sælger ikke et eller andet sted så kunne bevise at han har sendt
varen/pakken ? ellers er det jo nemt at snyde købere, hvis det er det man
vil ?

/Steffen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-08-06 16:03

In news:74316$44d9f7af$55da8fac$12361@news.galnet.dk,
Steffen L. Poulsen <firefly@spalt.dk> Typed:

> Skal sælger ikke et eller andet sted så kunne bevise at han har sendt
> varen/pakken ? ellers er det jo nemt at snyde købere, hvis det er det
> man vil ?

På hvilken måde forestiller du dig bevist at der er mokket et 5 kroners
frimærke på en brev pakke?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
Residerende i Nyborg

ved privat post fjern dyret i @dressen

Fra : Steffen L. Poulsen

Dato : 09-08-06 16:12

Det ved jeg ikke, men du kan godt se hvad jeg mener, ik'?

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:44d9f907$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-08-06 17:40

Steffen L. Poulsen skrev:

> Skal sælger ikke et eller andet sted så kunne bevise at han har sendt
> varen/pakken ? ellers er det jo nemt at snyde købere, hvis det er det man
> vil ?

Lagde du ikke mærke til min allersidste bemærkning?

Der er to personer med modsatte interesser. Det er oplæg til
ballade som i princippet skal/kan afgøres ved en retssag. Hvis
det kom så langt, ville det være et bevis at sælger meddelte at
pakken var sendt. Det ville være op til dommeren at vurdere hvor
troværdigt det bevis var.

Da der ikke er aftalt noget specielt om forsendelsen, står du nok
svagt.

En anden gang kan du få indført som en del af aftalen at sælger
skal sikre sig en kvittering for pakkens afsendelse.

--
Bertel

Fra : Codexx

Dato : 09-08-06 15:30

Steffen L. Poulsen skrev:

> [...]
> er det sådan at brevpakken er ikke dukket op, og sælger påstår at han har
> afsendt den. Han har heller ikke fået den retur.

Vi må gå ud fra at sælger taler sandt.

> Jeg syntes at have læst før at varen stadig er sælgers ansvar indtil
> den er modtaget af køber, er dette korrekt eller ukorrekt ?

Det er korrekt for forbrugerkøb. Her er der tale om et civilkøb, hvor
Købelovens specielle forbrugerbeskyttelsesregler ikke gælder. Hvis i
ikke har aftalt noget speicelt om risikoens overgang, må problemet
løses med Købelovens almindelige regler:

[...]

Varen anses altså for "leveret" i det øjeblik sælger overgiver den
til Post-DK. Dermed bærer sælger IKKE risikoen for varens hændelige
undergang (forsvinden) under forsendelsen.

//Bacher

Fra : Steffen L. Poulsen

Dato : 09-08-06 15:56

Okay tak for hjælpen..

Fra : Holst

Dato : 09-08-06 16:10

Steffen L. Poulsen wrote:

> Skal sælger ikke et eller andet sted så kunne bevise at han har sendt
> varen/pakken ? ellers er det jo nemt at snyde købere, hvis det er det man
> vil ?

Nej, det skal han ikke. Men har han et sådant bevis, så vil det
naturligvis stille ham væsentlig bedre, hvis du skulle finde på at slæbe
ham videre i systemet for at få dine penge.

Når varen overgår til dig, når den afleveres til fragtfører, så bør du
have aftalt, at varen for eksempel sendes anbefalet eller på lignende
måde. Du skriver selv, at du valgte at få den tilsendt som almindelige
brevforsendelse, og hermed har du jo reelt accepteret, at sælger heller
ikke får noget bevis for, at varen er afsendt.

Men sådanne sager er jo altid træls. Det er jo altid ord mod ord, når
der ikke haves noget bevis for varens afsendelse.

Fra : Steffen L. Poulsen

Dato : 09-08-06 16:13

Okay tak.. ja det har du ret i..

Men man bør jo kunne starte ud med at stole på folk, ik' :)

Fra : Holst

Dato : 09-08-06 16:35

Steffen L. Poulsen wrote:

> Okay tak.. ja det har du ret i..
>
> Men man bør jo kunne starte ud med at stole på folk, ik' :)

I forbindelse med privat handel er man i meget høj grad nødt til at
kunne stole på folk. Det handler om gensidig tillid. Har man ikke den
fornødne tillid til modparten, så må man sikre sig så godt man kan.

Fra : Anders Majland

Dato : 09-08-06 16:07

> Skal sælger ikke et eller andet sted så kunne bevise at han har sendt
> varen/pakken ? ellers er det jo nemt at snyde købere, hvis det er det man
> vil ?

Eller ligeså nemt for købere at påstå at de ikke har modtaget noget...

Privat handel handler om tillid - ikke mindst hvis man vælger en
forsendelsemetode der ikke er forsikret.

Du skriver selv at valgt at få varen sendt som brev - derved har du
accepteret risikoen ved " varens hændelige
undergang "

/A