Andet multimedie
bentjuul 3670
24 tommers skærm til billedredigering?
Fra : Michaelbs

Dato : 09-08-06 07:46

Jeg har Dell 2007WFP 20,1 tommers fladskærm til mit
billedredigeringsarbejde. Den er helt fin men tænker af og til at det kunne
være rigtigt lækkert hvis skærmen var endnu større. Så faldt jeg lige over
denne 24 tommers Dell på tilbud:
http://www1.euro.dell.com/content/products/category.aspx/monitor?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs

Mit spørgsmål er så: er 24tommer for stort og voldsomt, når man sidder i
normal "PC afstand" til skærmen? Eller er det bare det ultimative værktøj
til at se på ved billedredigering? Hvad er Jeres erfaringer?

mvh Michael

Fra : Hagar

Dato : 09-08-06 11:16

"Michaelbs" <michaelschouFjerndette@xn--privatfjernogsdette-exb.dk> skrev i
en meddelelse news:44d98496$0$3448$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> normal "PC afstand" til skærmen? Eller er det bare det ultimative værktøj
> til at se på ved billedredigering? Hvad er Jeres erfaringer?

Jeg har to 19" skærme, og det er jeg meget glad for, for så kan jeg smide
værktøjet over på den ene skærm, og have den anden skærm til billedet alene.
Jeg har godt nok ikke prøvet en så stor skærm som du kunne tænke dig, men
mon ikke man kommer til at sidder og bevæge hovedet ret meget når man skal
se tingene på en så stor skærm ?

Hagar

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-08-06 12:31

Hagar skrev:

> [...]
> mon ikke man kommer til at sidder og bevæge hovedet ret meget når man skal

Vel ikke mere end du gør ved dine to? 24"-monitoren er ca. 23"
bred, mens dine to er ca. 26" tilsammen.

--
Bertel

Fra : Hagar

Dato : 09-08-06 13:08

> Vel ikke mere end du gør ved dine to? 24"-monitoren er ca. 23"
> bred, mens dine to er ca. 26" tilsammen.

> [...]

Jo, for jeg skal ikke vælge værktøj hele tiden, jeg bruger mere tid på selve
billedet, end jeg bruger til at vælge værktøj

Hagar

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-08-06 13:22

Hagar skrev:

> Jo, for jeg skal ikke vælge værktøj hele tiden, jeg bruger mere
> tid på selve billedet, end jeg bruger til at vælge værktøj

Så er løsningen ved den store skærm altså bare at sætte billedet
i den ene side og værktøjet i den anden.

--
Bertel

Fra : Hagar

Dato : 09-08-06 14:58

> Så er løsningen ved den store skærm altså bare at sætte billedet
> i den ene side og værktøjet i den anden.

> [...]

Ja, hvis du vil have værktøjet til at ligge oven i billedet, eller vil nøjes
med at have billedet på en mindre del af den store skærm.

Hagar

Fra : Jens Olsen

Dato : 09-08-06 15:40

On Wed, 9 Aug 2006 15:57:45 +0200, "Hagar" <nogo31@hotmail.com> wrote:

>Ja, hvis du vil have værktøjet til at ligge oven i billedet, eller vil nøjes
>med at have billedet på en mindre del af den store skærm.
>
>Hagar

Er det ikke stadig sådan,at man blot kan trykke på tabulatortasten for
at få værktøj og tilbehør til at forsvinde? Det har jeg stor glæde af
i min gamle PS5. Så har man hele skærmen fri til billedet og kan bare
kalde hele molevitten frem igen ved et tryk på tabulatortasten.

Jens

Fra : Hagar

Dato : 09-08-06 16:09

> [...]
> i min gamle PS5. Så har man hele skærmen fri til billedet og kan bare
> kalde hele molevitten frem igen ved et tryk på tabulatortasten.

Jo, det kan man også gøre

Hagar

Fra : Peer K

Dato : 09-08-06 16:23

Michaelbs wrote:

> Mit spørgsmål er så: er 24tommer for stort og voldsomt, når man sidder i
> normal "PC afstand" til skærmen? Eller er det bare det ultimative værktøj
> til at se på ved billedredigering? Hvad er Jeres erfaringer?

Jeg har for nylig købt en Eizo S2410W 24" skærm. Det er jo så subjektivt
hvad der er FOR stort og voldsomt, men det har absolut ikke været min
oplevelse. Iøvrigt en meget anbefalelsesværdig skærm!

Den anden løsning med at have en mindre stående ved siden af er også god
- og det er ikke den samme oplevelse som at have een stor, man
arbejder på en anden måde. Dog er det relativt belastende, hvis specielt
den vertikale opløsning er mindre på skærm nr. 2, når man skal drøne
musen over på den.

--
Peer

Fra : Kim Jensen

Dato : 09-08-06 18:23

Michaelbs wrote:
> [...]
> normal "PC afstand" til skærmen? Eller er det bare det ultimative værktøj
> til at se på ved billedredigering? Hvad er Jeres erfaringer?

24" er da lækker og alt det, men jeg ville personligt hellere købe en
ekstra 20". Forskellen mellem 20" og nævnte 24" er kun 320 vandrette
pixels (1600x1200 vs 1920x1200). Hvis man kun vil have én skærm, ja, så
er 24" modellen da oplagt, men hvis det reelt er for at få et mere
produktivt setup, så vil jeg mene at 2 x 20" giver bedre udbytte.

På mit arbejde sidder jeg til dagligt med 2 x 19" Dell og det giver mere
fleksibilitet end den ene 20" jeg har hjemme - til trods for at min 20"
har højere opløsning end én 19" (1600x1200 x 1280x1024).

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-06 21:26

"Michaelbs" skrev i en meddelelse
> [...]
> normal "PC afstand" til skærmen? Eller er det bare det ultimative værktøj
> til at se på ved billedredigering? Hvad er Jeres erfaringer?

Jeg kan ikke lade være at tænke på, er en 24" skærm (bredformat) nu også
større end en 20", er den ikke kun bredere?
Det er selvfølgelig også rart med ekstra plads i bredden til værktøj.

--
mvh kajo

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-08-06 12:09

Michaelbs skrev:

> Mit spørgsmål er så: er 24tommer for stort og voldsomt, når man
> sidder i normal "PC afstand" til skærmen?

Ikke efter min mening. Jeg sidder selv med en 24" Dell (2405FPW)
og er meget glad for den. Skulle jeg vælge en 24" i dag, blev det
dog en Eizo S2410W som Peers.

> Eller er det bare det ultimative værktøj til at se på ved
> billedredigering?

Ikke kun til billedredigering, men i det hele taget til grafisk
arbejde, hvor man jo tit sidder med programmer med bunker af
værktøjspaletter. Jeg har godt nok også muligheden for at trække
paletterne over på en sekundær skærm, men jeg foretrækker at have
det hele samlet på en enkelt stor.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-08-06 12:18

Thomas G. Madsen skrev:

> Skulle jeg vælge en 24" i dag, blev det dog en Eizo S2410W som
> Peers.

Altså, hvis prisen også har noget at sige forstås :)

--
Hilsen
Madsen