En case..
Fra : news@llz.dk

Dato : 07-08-06 20:30

Hej allesammen - en lille case, som jeg gerne ville have et par
juridiske øjne på:

En faglig forening A har en hjemmeside, hvor der bl.a. føres et forum
udelukkende for medlemmerne.
I dette forum kører en tråd, som en anden faglig forening B kommer i
besiddelse af og efterfølgende forelægger den fælles arbejdsgiver C
med en klage over tonen overfor B's medlemmer.

Samtidig udsender B en række personlige breve til enkeltmedlemmer af
A. Medlemmer, som B ikke har sikkerhed for svarer til de brugernavne,
som de uretmæssigt er kommet i besiddelse af.

Hjemmesiden er beskyttet med password, men det kan ikke udelukkes, at
fælles PC'er i fællesområder er benyttet af B's medlemmer til at få
adgang til siden. Det kan heller ikke udelukkes, at der i firmaet er
ægteskaber mellem medlemmer af A og B...

Hvordan ville i reagere mht. juridiske skridt overfor B?

-----
Med venlig hilsen

-henrik

Fra : alexbo

Dato : 07-08-06 21:00

<news@llz.dk> skrev

> [...]
> som de uretmæssigt er kommet i besiddelse af.

> Hvordan ville i reagere mht. juridiske skridt overfor B?

Det kommer an på hvem jeg er, og hvad juridiske skridt er men.
Hvis jeg som medlem af A har modtaget et personligt brev fra B, hvor jeg
uretmæssigt er blevet beskyldt for at sjolfle nogen andre til på en
hjemmeside, ville jeg skrive til afsenderen og afkræve dels en forklaring og
dels en undskyldning.
Hvis beskyldningen er korrekt ville jeg sende en undskylning for mit
sprogbrug.

Hvis jeg er faglig forening A, ville jeg bede mine medlemmer om at holde en
ordentlig tone over for medlemmer af B.

mvh
Alex Christensen

Fra : news@llz.dk

Dato : 07-08-06 21:31

On Mon, 7 Aug 2006 22:00:17 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Hvis jeg er faglig forening A, ville jeg bede mine medlemmer om at holde en
>ordentlig tone over for medlemmer af B.

Fair nok og det skal en forening jo gøre..

Men hvordan skal man forholde sig til, at der benyttes data fra et
lukket forum?

-----
Med venlig hilsen

-henrik

Fra : per christoffersen

Dato : 08-08-06 09:29

<news@llz.dk> skrev i en meddelelse

> Fair nok og det skal en forening jo gøre..
>
> Men hvordan skal man forholde sig til, at der benyttes data fra et
> lukket forum?

Det er ikke i sig selv ulovligt.
Det afgørende er hvordan de data er blevet tilvejebragt. Hvis de er
overbragt modparten af nogle som havde retmæssig adgang til dem, så kan jeg
ikke se at B gør noget ulovligt.

/Per

Fra : news@llz.dk

Dato : 08-08-06 10:55

On Tue, 8 Aug 2006 10:28:59 +0200, "per christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:

>Det er ikke i sig selv ulovligt.
>Det afgørende er hvordan de data er blevet tilvejebragt. Hvis de er
>overbragt modparten af nogle som havde retmæssig adgang til dem, så kan jeg
>ikke se at B gør noget ulovligt.

Det er også en god pointe..

Så er der sammenkoblingen mellem (fiktive) brugernavne og (aktuelle)
navngivne personer, hvor der åbenbart er lavet en sammenkobling med
virksomhedens adressekartotek?

-----
Med venlig hilsen

-henrik

Fra : per christoffersen

Dato : 08-08-06 11:09

> Det er også en god pointe..
>
> Så er der sammenkoblingen mellem (fiktive) brugernavne og (aktuelle)
> navngivne personer, hvor der åbenbart er lavet en sammenkobling med
> virksomhedens adressekartotek?

Hvis virksomheden mener, at der er foregået noget ulovligt kan den jo tage
skridt til at få det undersøgt. det skal i så fald nok være en
politianmeldelse, fordi der ikke rigtig kan være noget civilretligt på spil.
Hvis fagforening A mener at virksomheden er for sløsede med deres data kan
der ske anmeldelse til Datatilsynet.

I begge tilfælde skal man nok komme med noget meget mere konkret end de
formodninger du fremlægger her.

/Per