Gbl og Kal?
Fra : Lars

Dato : 06-08-06 11:05

Hej i gruppen.
Findes der en forståelig def. af hvornår man bevæger sig fra KAL til Gbl?
hvis det overhoved er relevant. Jeg sidder og læser om Kredit aftaler.
Så vidt jeg har forstået starter man i kal og kan hvis det er nødvendigt at
udstede et gældsbrev gøre dette og derved bevæger man sig over i gbl. Med
dette spring kigger men ikke længere i KAL, men udelukkende i gbl? Er det
korrekt?
Mit resonoman er fra GBL § 1 der siger at udstederen af et gældsbrev ikke
mister sit retsforhold fra før.... frit oversat efter hukommelsen.
er jeg helt gal på den?
På forhånd tak
Lars

Fra : xxxfoo@gmail.com

Dato : 06-08-06 14:08

Lars wrote:

[klip]

> Findes der en forståelig def. af hvornår man bevæger sig fra KAL til Gbl?

GBL og KAL er to forskellige regelsæt, der i mange tilfælde gælder
ved siden af hinanden. Man går derfor heller ikke fra det ene
regelsæt til det andet. Om regelsættene gælder, må vurderes i
forhold til lovenes anvendelseområde i hvert konkrete tilfælde.

[klip]

> [...]
> dette spring kigger men ikke længere i KAL, men udelukkende i gbl? Er det

Nej. KAL vedrører som udgangspunkt kreditarrangementer i
forbrugerforhold, og visse af KAL's betemmelser gælder endda også
erhvervsforhold.

På lang de fleste af disse arrangementer vil gældsbrevloven også
gælde direkte. Der er vistnok ikke nogen konflikt mellem de enkelte
bestemmelser i lovene.

En ting skal man dog huske på. GBL er deklaratorisk mellem parterne,
hvorimod KAL i forbrugerforhold er præceptiv.

Fra : Lars

Dato : 06-08-06 15:28

<xxxfoo@gmail.com> wrote in message

En ting skal man dog huske på. GBL er deklaratorisk mellem parterne,
hvorimod KAL i forbrugerforhold er præceptiv.

Mange tak... dit indlæg fik perspektiveret forholdene for mig.
Vh Lars