lån til svigerfar
Fra : KsK

Dato : 05-08-06 21:34

hejsa all

jeg skal lån min svigerfar 300.000 kr og ha tænk mig et pant brav i hans
somme huse evt et gælds brev hvordan gør jeg det billigst for os begge ??

på forhånd tak

KsK

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-08-06 22:13

KsK wrote:

> jeg skal lån min svigerfar 300.000 kr og ha tænk mig et pant brav
> i hans somme huse evt et gælds brev hvordan gør jeg det
> billigst for os begge ??

Pant i fast ejendom skal tinglyses for at have beskyttelse over for
godtroende 3. mand. Tinglysning af et gældsbrev koster 1400 kr + 1,5% af
hovedstolen.

Det billigste er at nøjes med et gældsbrev (Svigerfar erklærer at han
skylder dig 300K), men så får du ingen sikkerhed

--
Jesper Lund

Fra : KsK

Dato : 06-08-06 00:57

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det billigste er at nøjes med et gældsbrev (Svigerfar erklærer at han
> skylder dig 300K), men så får du ingen sikkerhed

Tak hade tænkt mig at hug i hans friværdi og ville da gerne stå før 3 mand .
men er et tinglyst gælds brev nok til at stå som 3 mand ?

KsK

Fra : xxxfoo@gmail.com

Dato : 06-08-06 09:56

KsK wrote:

[klip]

> Tak hade tænkt mig at hug i hans friværdi og ville da gerne stå før 3 mand .
> men er et tinglyst gælds brev nok til at stå som 3 mand ?

Når du har anmeldt dit pantebrev til tinglysning, vil det blive
placeret bag sidste reelle krone på den foranliggende panteret.
Eventuelle senere tinglyste panterettigheder vil således ligge bag
sidste reelle krone på dit pantebrev.

Du vil som klart udgangspunkt ikke kunne stå før tidligere tinglyste
prioriteter i ejendommen, medmindre disse har en brugbar
respektklausul.

Men det er vel heller ikke noget problem, hvis ejendommen har en
friværdi på 300.000 eller mere. Hvis friværdien er mindre, bør du
seriøst overveje omfanget af lånet eller nogen ordentlige
rentevilkår, der reflekterer den risiko, du løber ved delvist at
være placeret udover ejendommens værdi.

Fra : Else Holm

Dato : 06-08-06 12:17

xxxfoo@gmail.com wrote:
> [...]
> ordentlige rentevilkår, der reflekterer den risiko, du løber
> ved delvist at være placeret udover ejendommens værdi.

- eller hvis svigerfar har tinglyst et ejerpantebrev i ejendommen
til sikkerhed for f. eks. et banklån, kan du få sekundær
håndpanteret i ejerpantebrev.

--
Else