Nedvejning af campingvognen ?
Fra : kim jensen

Dato : 05-08-06 07:47

Hvordan får man vejet sin campingvogn ned i totalvægten som allerede er
indregisteret ?

mvh Kim

Fra : Allan Jensen

Dato : 05-08-06 09:14

"kim jensen" <kimfjerndette.jensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan får man vejet sin campingvogn ned i totalvægten som allerede er
> indregisteret ?

Den margen til nyttelast - forskellen mellem total og tom -
er i de fleste tilfælde ikke nok til det man tager med på ferie -
især hvis der er børn.
Denne nyttelast er jo den der bliver mindre ved evt nedvejning, -
og ud fra min erfaring vil et krav før evt nedvejning altid være
vejning på brovægt, for at få klarhed over faktisk vægt i tom tilstand.
Hvis du allerede nu ved at totalvægten er eet problem, - så tænk over
at de fleste campingsvogne reelt vejer mere end oplyst på papiret.

Et Eks:
Min Münsterland vejede 70Kg mere "tom" end papiret fortalte,
så alene der forsvandt en del af de 250Kg som nyttelasten var.
Det var ikke fugt-heldigvis- det blev checket,
men diverse ekstraudstyr som gav denne vægtforskel.

Fra : Jørgen L.

Dato : 05-08-06 09:48

> Hvordan får man vejet sin campingvogn ned i totalvægten som allerede er
> indregisteret ?

Man kører til syn med den, men hvorfor vil du have den nedvejet ?

Er det for kører kort ???

I så tilfælde, så kom med
Bil egenvægt
bil total vægt
bil max trækvægt med bremser
cv egenvægt
cv totalvægt.

Det kan nemlig godt betale sig at i stedet at ændre på bilens trækvægt,
dette gøres gratis på motorkontoret.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : kim jensen

Dato : 05-08-06 10:56

> Man kører til syn med den, men hvorfor vil du have den nedvejet ?
>
> Er det for kører kort ???

Ja det er udelukket pga. kørekortet.

> I så tilfælde, så kom med
> Bil egenvægt
> bil total vægt
> bil max trækvægt med bremser
> cv egenvægt
> cv totalvægt.

Bilen egenvægt 1225kg.
Totalvægt 1725kg.
Totalvægt på krogen 1300kg.
cv egenvægt 1150kg.
cv totalvægt 1350kg.

> Det kan nemlig godt betale sig at i stedet at ændre på bilens trækvægt,
> dette gøres gratis på motorkontoret.

Så jeg kommer nok ikke helt uden om at tage E kørekortet hvis jeg altså ikke
vejer cv. ned med 50kg.

mvh Kim

Fra : Jørgen L.

Dato : 05-08-06 16:34

> Bilen egenvægt 1225kg.
> Totalvægt 1725kg.
> Totalvægt på krogen 1300kg.
> cv egenvægt 1150kg.
> cv totalvægt 1350kg.

> Så jeg kommer nok ikke helt uden om at tage E kørekortet hvis jeg altså
> ikke vejer cv. ned med 50kg.

Jo du skal bare nedveje hvad bilen må trække til 1275 så er det lovligt at
køre med den CV, selv om denne har en højere totalvægt, er det lige meget,
da bilen bestemmer.at den så kun må veje 1275 kg hvilket betyder at du kun
har 125 kg hvilket i mine øjne er alt alt for lidt.
De 200 kg cv er født med er efter min mening et minimum.

Hvilken bil og CV snakker vi om ?

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : kim jensen

Dato : 05-08-06 17:28

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har 125 kg hvilket i mine øjne er alt alt for lidt.
> De 200 kg cv er født med er efter min mening et minimum.

Ja nu må jeg indrømme at det er ikke en vogn jeg har endnu, men har planer
om at købe.
Min bil er en Peugeot 307sx 2,0
og nuværende cv. er en Adria Optima 470TD hvor toaltvægen kun er 1000kg.
så ingen problemer nu
Men har planer om at købe en Hobby 460 eller 495 Ufe
mvh Kim

Fra : Allan Jensen

Dato : 05-08-06 18:36

> "Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> skrev i en meddelelse

Snip
Snip

Hvorfor er det et problem at tage det E-kørekort.
det er da simpelt og enkelt, og det giver færre problemer i udlandet.

B/E kørekort (trailerkørekort)
B/E kørekort betragtes som et tillæg til kørekortet til bil (kategori
B), derfor skal du have erhvervet dit kørekort kategori B når du påbegynder
din B/E uddannelse.

I lighed med den almindelige uddannelse til Kategori B kørekort er der
også krav om at der ved kategori B/E skal benyttes en lektionsplan (logbog)
til at dokumentere dit undervisningsforløb.

Du skal deltage i mindst 4 B/E teorilektioner og 6 kørelektioner med
påhængskøretøj. Undervisningen skal strække sig over mindst 3
undervisningsdage.

Vi afholder B/E teoriundervisningen som holdundervisning. Se
starttidspunktet på vor side " Tilmelding"

Ud over den krævede B/E teoriundervisning anbefaler vi dig at du
deltager i alle teorimodulerne 1 til og med nr. 12 til kategori B. Se vort
teoriprogram for bil.

Køreprøven
Køreprøven består kun af en praktisk prøve. Før du kommer ud at køre
skal du kunne demonstrere til og frakobling af påhængskøretøjet, samt kunne
kontrollere at forskelligt teknisk udstyr på vogntoget er lovligt.

Herefter skal du vise praktiske færdigheder i kørsel ved at køre
minimum 25 min. med den køreprøvesagkyndige, herunder skal du bakke omkring
et hjørne.

Hvis du ønsker at vide om netop din kombination af bil og påhængsvogn
(campingvogn) kræver et B/E kørekort kan du på www. politi.dk/p34 indsætte
vægtdata for køretøjerne.

Fra : kim jensen

Dato : 05-08-06 18:50

"Allan Jensen" <aij@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Snip
>
> Hvorfor er det et problem at tage det E-kørekort.
> det er da simpelt og enkelt, og det giver færre problemer i udlandet.

Jeg ser det heller ikke som noget problem med at tage det trailerkort, og
har absolut ingen problemer med
at bagge med trailer. Men hvorfor tage et hvis man ikke har brug for det.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-08-06 10:52

Allan Jensen wrote:

> Hvorfor er det et problem at tage det E-kørekort.
> det er da simpelt og enkelt, og det giver færre problemer i udlandet.

Hvilke problemer skulle det give i udlandet?

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen L.

Dato : 07-08-06 11:13

> Hvilke problemer skulle det give i udlandet?

Hej Per.
Det sædvanlige, med at man måske ikke lige taler sproget, og de har nogle
andre regler (+50kg.) end her i dk og derfor forlanger BE kort før at man
kan fortsætte, på trods af dette ikke er nødvendigt iht danks lovgivning og
Wiener konventionen.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : claus b. p.

Dato : 07-08-06 14:55

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> wrote in message

> [...]
> kan fortsætte, på trods af dette ikke er nødvendigt iht danks lovgivning

Er der ikke noget med at de tyske regler kun tillader egenvægt+25kg?
Bortset fra det, så er det stadig lidt tumpet at skulle betale 4-5000kr for
at "undgå problemer" i udlandet? Man kan jo til en start sikre sig at have
sin dokumentation i orden; registreringsattest på bil og cv, kørekort og
nogle fotokopier af reglerne, evt. de foldere man kan få på motorkontoret.
Det kan godt være at en sydfransk police af bondet afstamning ikke kan læse
dansk, men man kan da pege på tallene. Værre er det nok i Østeuropa, der er
indkasseringen af bøder nogle gange en del af daglønnen. Men en trussel om
at man kan tage med og ordne det på politistationen kan af og til køle dem
lidt af.

/Claus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-08-06 15:08

Jørgen L. wrote:

> [...]
> før at man kan fortsætte, på trods af dette ikke er nødvendigt iht
> danks lovgivning og Wiener konventionen.

Det er kun meningen at du skal fremføre dine argumenter for mit spørgsmål.
Alt det med Wien og underskrifter bliver så min afdeling ;)

Så den tager jeg lige :) : Altså: Danske regler for hvornår man skal have
kørekort gælder også i andre EU-lande uanset hvilke regler de måtte have i
forvejen på det område.

Og det ved enhver politibetjent vist efter en af Mette Våbengaards
udskejelser i DCU-bladet :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Steen Larsen

Dato : 06-08-06 06:16

> [...]

> så ingen problemer nu
> Men har planer om at købe en Hobby 460 eller 495 Ufe

Hej Kim

Jeg vil nok sige at du bør holde dig til den lille 460 ufe, afhængig af
årgang er totalvægten mellem 1150 og 1300 kg.

http://www.campingvogne.dk/hobby/TransDB_presentation.asp?picId=1358187&entityGuid=336414&siteGuid=20000
http://www.hobbyinfo.dk/Default.aspx?ID=177&M=Shop&PID=530&ProductID=76

De 1300 kg kan omgåes ved at ændre påhængsvægten til 1275, hvoræfter at
lasteevnen stadig trodsalt er 225 kg.

Fra : kim jensen

Dato : 06-08-06 08:01

> Jeg vil nok sige at du bør holde dig til den lille 460 ufe, afhængig af
> årgang er totalvægten mellem 1150 og 1300 kg.

Ja jeg må jo nok enten holde mig til en 460. Eller få det "hængerkort" hvir
vi skal have 495

Tak for indput

mvh Kim

Fra : Allan Jensen

Dato : 06-08-06 18:15

> Ja det er udelukket pga. kørekortet.

> Bilen egenvægt 1225kg.
> Totalvægt 1725kg.
> Totalvægt på krogen 1300kg.
> cv egenvægt 1150kg.
> cv totalvægt 1350kg.

> Så jeg kommer nok ikke helt uden om at tage E kørekortet hvis jeg altså
> ikke
> vejer cv. ned med 50kg.
>
> mvh Kim

se denne link :
http://www.sikkertrafik.dk/164c3e80

Rådet for Større Færdselssikkerhed får mange henvendelser om reglerne
for synsfri sammenkobling. Mange handler om, hvorvidt du må køre med en
hestetrailer med almindeligt kørekort.

Læs svarene på de mest hyppige spørgsmål:

VW Golf 1,6 med hestetrailer og behov for at transportere mindre hest

VW GOLF
Egenvægt: 1.100 kg
Totalvægt: 1.650 kg
Max påhæng med bremser: 1.200 kg Trailer
Egenvægt: 600 kg
Totalvægt: 1.300 kg

Når du bruger reglerne om egenvægt + 50 kg i eksemplet overnfor, ser
du at egenvægt +50 kg er 1.150 kg.

Påhængskøretøjets totalvægt i bilens registreringsattest er 1.200 kg
og på påhængskøretøjet 1.300 kg. Begge værdier er højere end egenvægten + 50
kg og et almindeligt kørekort kategori B er ikke nok. Heller ikke selvom
påhængskøretøjet ikke er læsset. Kører du alligevel og bliver stoppet af
politiet, falder der en klækkelig bøde.

Køretøj og trailers samlede totalvægt overstiger ikke 3.500 kg. Men
det er uden betydning, når reglen om egenvægt + 50 kg ikke er opfyldt.

Løsninger
Principielt er der to løsninger:

a.. Du erhverver et trailerkørekort, kategori B/E
b.. Du får bilens registreringsattest nedjusteret, så vægten for
påhængskøretøjets største vægt med bremser sættes ned fra 1.200 kg til 1.150
kg.
Du har kun behov for at køre med en mindre hest, og med en egenvægt på
traileren på 600 kg er der plads til i alt 550 kg hest og tilbehør og det er
tilstrækkeligt. Derfor er den bedste løsning, at køre til det nærmeste
motorkontor og få bilens registreringsattest ændret. Du opnår samtidig den
fordel, at du uden problemer kan køre med andre trailere med en totalvægt,
som større en 1.150 kg. Bare du ikke læsser traileren så totalvægten ikke
overstiger 1.150 kg.

Når vægten for påhængskøretøjets største vægt med bremser på bilens
registreringsattest ikke er større end bilens egenvægt + 50 kg, er et
almindeligt kørekort kategori B tilstrækkeligt. Dermed opfylder bilens
registrering i sig selv kravet om egenvægten + 50 kg.

VW Transporter 2,5 D med hestetrailer og behov for at køre med to
heste

VW Transporter
Egenvægt: 1.575 kg
Totalvægt: 3.025 kg
Max påhæng med bremser: 2.000 kg Trailer
Egenvægt: 750 kg
Totalvægt: 2.000 kg

Reglen om at bilens egenvægt + 50 kg skal være lig med eller større
end påhængskøretøjets vægt opfyldes ikke. Køretøjets og trailers samlede
totalvægt må ikke overstige 3.500 kg. Derfor opfylder du ikke reglen, hvad
enten du bruger bilens eller trailerens angivelse for påhængskøretøjets
totalvægt.

Løsninger
Der er reelt kun én løsning. Du skal du tage et trailerkørekort
kategori B/E.

Bilens totalvægt er så høj, at det ikke giver mening at nedjustere
påhængskøretøjets største vægt med bremser i bilens registreringsattest. Det
giver heller ikke mening at nedjustere bilens totalvægt.

Sammenhold så eks: med dine egne oplysninger;

Bilen egenvægt 1225kg.
Totalvægt 1725kg.
Totalvægt på krogen 1300kg.
cv egenvægt 1150kg.
cv totalvægt 1350kg.

Så er CV total også større end bil egenvægt + 50Kg
og så Skal man have E kørekort iflg reglerne

begin 666 spacer.gif
K1TE&.#EA`0`!`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : steen-h@post8.tele.d~

Dato : 05-08-06 21:38

> Jeg ser det heller ikke som noget problem med at tage det trailerkort, og
> har absolut ingen problemer med
> at bagge med trailer. Men hvorfor tage et hvis man ikke har brug for det.

Jamen, du har jo brug for det
Du har i forvejen en utrolig lille lasteevne på din cv, og nu vil du
skære yderligere ned på den.
Prøv at veje det udstyr du har i din nuværende vogn, og se så om det
kan være indenfor de vægtgrænser du får med den nye.
Regn også med at den nye vejer mindst 50kg mere end i papirerne

mvh
Steen

Fra : claus b. p.

Dato : 05-08-06 23:54

<steen-h@post8.tele.dk> wrote in message

> [...]
> har absolut ingen problemer med
> at bagge med trailer. Men hvorfor tage et hvis man ikke har brug for det.

Jeg kan ikke se relevansen.
Kim har oplyst følgende:

Bilen egenvægt 1225kg.
Totalvægt 1725kg.
Totalvægt på krogen 1300kg.
cv egenvægt 1150kg.
cv totalvægt 1350kg.

Han må altså slet ikke udnytte campingvognens totalvægt, for krogen må ikke
slæbe mere end 1300kg. Så er der kun 25kg ned til grænsen hvor han ikke skal
have B/E kort. Men allerede med de første 50kg nedvejning er der kun 150kg
tilbage til at laste udstyr i cv, og der er jo ikke meget lasteevne i de
500kg i bilen, hvis man skal 4 personer afsted. Det kan gå med 2-3 personer.
Det allermest latterlige er, at der slet ingen problemer er hvis han køber
en bil der er 75kg tungere, fx. en dieselmodel. Og det er egentlig nok det
bedste råd, synes jeg. Det er da for surt at få ødelagt sin ferie af en bøde
fordi man kører med overlæs fordi man lige skulle have et par ekstra ting
med.
Jeg går iøvrigt ud fra at fortelt ikke er indregnet i cv's egenvægt.

/Claus

Fra : Bjarne

Dato : 06-08-06 08:14

In article <44d593b8$0$12602$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
   "kim jensen" <kimfjerndette.jensen@get2net.dk> writes:

> Ja jeg må jo nok enten holde mig til en 460. Eller få det "hængerkort" hvir
> vi skal have 495

Det kan godt være det kun er mig, men en gang imellem fatter jeg altså ikke
logikken. Du kan godt bruge 130.000,- på en campingvogn, men vil ikke
spendere 4000,- på at måtte køre med den.

Een gang BE kort og aldrig mere disse overvejelser.

mvh,
Bjarne

Fra : kim jensen

Dato : 06-08-06 08:29

"Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spendere 4000,- på at måtte køre med den.
>
> Een gang BE kort og aldrig mere disse overvejelser.

Spares hvor der kan Nej jeg vil jo hellere bruge de 4000,00 på ferie.
frem for at bruge dem på et hængerkort. Hvis det nu kunne lade sig gøre
uden. Men det kan jeg godt se nu, at det kniber lidt.
Og når man nu ikke har nogle problemer med at køre med cv. eller anden
trailer. Ja så syntes jeg for eget vedkomme at det er lidt spild af penge.

mvh Kim