Hvæsende katte
Fra : Nielsen

Dato : 03-08-06 22:10

Hejsa

Vi har to katte, som er søskende fra samme kuld og som er indekatte og
ca 3/4 år gamle. De har altid leget med hinanden med en hvad der ser ud
til en slåskamp sådan uden den store alvor, men på det sidste er dette
blevet noget vildere og involverer hvæsen efter hinanden og rejsen
børster.

Er dette noget vi skal være bekymrede over og i så fald noget vi kan
afhjælpe?

Med venlig hilsen
Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Anette

Dato : 03-08-06 22:37

Nielsen wrote:
> Er dette noget vi skal være bekymrede over og i så fald noget vi kan
> afhjælpe?

Det lyder som om dine misser er blevet kønsmodne og de skal have fundet ud
af hvem der bestemmer. Er de fertile?
Du skriver heller ikke hvilket køn de er, men uanset om det er hanner eller
hunner, lægger en neutralisering en dæmper på gemytterne. Det er små dyrt
( synes jeg) at få neutraliseret katte, især tæver, men der er masser af
andre fordele ved at neutralisere kattene, længere liv, mindre lyst til at
stikke af, mere kælne...o.s.v. men lige nu og her vil det - formentlig - få
dem til at holde op med at slås.

God fornøjelse med dem

/ Anette

Fra : Rudi Nielsen

Dato : 03-08-06 22:50

> [...]
> stikke af, mere kælne...o.s.v. men lige nu og her vil det - formentlig - få

Hejsa

Tak for svaret, og ja jeg ser der er et par forglemmelser. Det er en han
og en hun og de er begge neutraliseret

Fra : Anette

Dato : 03-08-06 23:04

Rudi Nielsen wrote:
> Tak for svaret, og ja jeg ser der er et par forglemmelser. Det er en
> han og en hun og de er begge neutraliseret

Hmm, ja så er det jo ikke det
Men...er der sket noget i kattenes liv, noget der er nyt og anderledes?
Hvordan er kontakt til dig/jer? Vil de kæle og leg med jer som de plejer?

Når mine kommer i tanke om at slås er det hvis der sker forandringer her.
Bare vi flytter møbler for at male vægge, et nyt kradsebrædt eller f.eks der
bor gæster her i nogle dage, så kommer der uorden i deres system og så ryger
venskabet. Det går over igen efter noget tid.
Hvis mine katte bliver for voldsomme, blander jeg mig eller jeg finder
vandpistolen frem og angriberen får et skvæt vand. Det lægger også en dæmper
på hidsigheden..... så længe jeg er i nærheden

nej, jeg ville ikke bekymre mig hvis det var mine katte, men nok nærmest
"symptom-behandle" indtil jeg har fundet årsagen til at de pludselig ikke
kan enes. Katte skader jo sjældent hinanden, og slet ikke kuldsøskende, så
jeg ville tage den med ro og se hvordan det udvikler sig. De finder jo som
regel ud af deres hieraki selv. Hvis de ikke gør er f.eks Feliway/Felifriend
fra dyrehandlen et bud på en løsning.

/ Anette

Fra : Sabina H.

Dato : 04-08-06 07:42

Anette wrote:

> Hmm, ja så er det jo ikke det

det skal du nu ikke forsværge....
især hunkatte har det med at skulle finde hirakiet, uanset om de er
neutraliserede eller ej....
hunkatte kan sagtens være nogle grumme bæster især overfor andre katte....
;)

min tanke er, som du var inde på først, at de er ved at blive voksne, og nu
skal de så til at finde deres fælles fodslag... hvem bestemmer hvor og
hvorfor.... det vil de skulle uanset kønsstatus, når der som her er tale om
to katte der uanset hvad ville ligge meget forskelligt i hirakiet.....

> [...]
> udvikler sig. De finder jo som regel ud af deres hieraki selv. Hvis
> de ikke gør er f.eks Feliway/Felifriend fra dyrehandlen et bud på en

felifriend er nok nærmest løsningen hvis de ikke ser hinanden, men eftersom
de er indekatte og går op og ned af hinanden, så er jeg slet ikke sikker på
at det vil have den store effekt....
en mulig løsning kan være at adskille dem indimellem... sådan at de ikke
konstant skal tage stilling til deres status.....
send evt den ene på ferie en uge, og lad den så komme hjem igen, og start
helt forfra med introduktion..... mit forslag vil være at sende pigen på
ferie, og lade hankatten være i hjemmet.... drenge er ofte mere tilgivende
og accepterende....

uden at vide det kan jeg næsten forestille mig at det er pigen der hvæser og
siger fra over for drengen.....
de fleste neutraliserede drenge er og bliver nogle forfærdelige drengerøve
og legebørn, hvor pigerne hurtigt bliver lidt mere satte i det..... de vil
hvad de vil, når de vil det.... punktum....

min bedste overbevisning siger mig, at det bedste er at lade dem tage deres
ture, modsætte sig de voldsomste (med en vandpistol feks), og ellers lade
dem finde deres plads hos hinanden selv..... hvis i blander jer for meget
kan det opskalere konflikten..... de skal have lov at sætte grænser for hvad
de synes er sjovt og ikke sjovt.... men ikke ubegrænset.... giv dem feks 4-6
mdr hvor i ser tiden an, inden i griber mere konsekvent ind..... inden for
de måneder burde de være kommet ind i voksenheden, og have fået deres værste
teenage frustrationer levet ud.....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Claus Skovbo

Dato : 04-08-06 09:55

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> og legebørn, hvor pigerne hurtigt bliver lidt mere satte i det..... de vil
> hvad de vil, når de vil det.... punktum....

Hej til jer !

Jo (hun) katte ligner jo (hun) mennesker, jvf. ovenstående

Vores to neutraliserede hunkatte som er 7 år, kan også "støde" sammen, dog
ikke helt vild.

Claus

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 04-08-06 13:35

Anette wrote:

> [...]
> kan enes. Katte skader jo sjældent hinanden, og slet ikke kuldsøskende, så
> jeg ville tage den med ro og se hvordan det udvikler sig.

Lige et "dumt" spørgsmål, som jeg ikke ved, om man lige kan svare på:
Ved katte egentlig, de er søskende, når de først er blevet voksne? Eller
betragter de bare hinanden som "katte, der tilfældigvis bor samme sted".
Vil søskende være nemmere at have sammen end ikke-søskende?

Vores to søskende er jo så søde ved hinanden. Når de skal spise er det
f.eks. den der kommer først, der spiser først, og det skifter meget,
hvem det er. Så lægger den anden sig ved siden af og betrager tålmodigt
sin søsken.

Lad os håbe det holder livet ud, eller i det mindste til dels

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Anette

Dato : 06-08-06 23:05

Kevin Edelvang wrote:
> Lige et "dumt" spørgsmål, som jeg ikke ved, om man lige kan svare på:
> Ved katte egentlig, de er søskende, når de først er blevet voksne?

Der findes ikke dumme spørgsmål. Slet ikke når det drejer sig om katte
Og helt ærligt, jeg aner det ikke. Min fornemmelse er at de kuldsøskende jeg
har haft, har haft det ekstra ordinært hyggeligt sammen indtil de blev
kønsmodne- der efter er de bare misser der bor samme sted.
De fire jeg har nu er ikke kuldsøskende, men to af dem jævnaldrende ( 14
uger) da vi fik dem. De er stadig mere omgængelige overfor hinanden nu hvor
de er godt 5 år, end med de to andre der er kommet til senere.
Men jeg tror det er individuelt fra flok til flok. Sådan er det jo også med
mennesker, nogen trives man bedre med en andre

Bare mit bud - selv der vist ikke var meget svar i det

/ Anette