Foder...
Fra : Doctor Tennant

Dato : 03-08-06 17:43

Er der noget galt i at give en kat hjemmelavet med der minder om det skidt,
man får i de portionsposer fra bla. whiskas?

Jeg plejer at rive en gulerod, terne lidt kylling (eller bruge hakket
kyllingekød), stege det på panden i lidt hønsefond som jeg så kan lave
sovsen af.

Bruger ikke oksekød, men bruger også ærter og bønner og sådan noget, istedet
for guleroden...

Jeg har en idé om at det er bedre at give ham noget jeg ved hvad er, end at
købe det lort i poserne - det lugter jo forfærdeligt råddent.

Sådan noget hjemmelavet halløj får han en gang om dagen, og så står der
tørfoder fremme 24\7 -- hvilket jeg skal have skiftet til noget
dyrlæge-foder kan jeg forstå.

HC

Fra : Franch Helmuth-Søren~

Dato : 03-08-06 18:01

> [...]
>
> HC
>
> Undskyld, men hvis du var katten - ville du så selv ønske at spise retten
???
Jeg spø´r

Med venlig hilsen
Franch Helmuth-Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-06 18:16

"Franch Helmuth-Sørensen" <franchhelmuthKATTE@BAKKEwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:DZpAg.2304$MH2.634@news.get2net.dk...
> ???
> Jeg spø´r
>

> Med venlig hilsen
> Franch Helmuth-Sørensen
> - Tøm kattebakken ved privat svar

He He, jeg har lige lavet havregrød med sejfile, til mine katte.
Og det ville jeg bestemt ikke spise

Men det får de en gang om ugen her, og de elsker det.

Og til Doctor Tennant, jeg ved ikke hvilke grønsager, der er gode for katte.

Mvh Allan

Fra : Doctor Tennant

Dato : 03-08-06 21:31

> ???
> Jeg spø´r

Jeg forstår ikke spørgsmålet? Den ret jeg laver til ham, eller det lort der
ligger i whiskas poserne?

HC

Fra : R. Ilsøe

Dato : 03-08-06 22:07

> [...]
meddelelse news:DZpAg.2304$MH2.634@news.get2net.dk...

> Undskyld, men hvis du var katten - ville du så selv ønske at spise retten

Ville du spise friskfangede mus, fugle og div. andet vildt? Råt? Med hud og
hår?
Ville du spise Royal Canin, Whiscas, Catty og hvad der ellers er? Villu du
med stor førnøjelse guffe en tørret fisk?

Jeg spør'!

--
MvH
Rinnie Ilsøe

Fra : Doctor Tennant

Dato : 04-08-06 01:12

> Jeg spør'!

Æhm.... Nej?

Men jeg vil ikke spise noget som helst kattefoder - uanset kvalitet. Vil
du??

HC

Fra : R. Ilsøe

Dato : 04-08-06 10:16

"Doctor Tennant" <buggeroff@bloodyspammers.net> skrev i en meddelelse

> Æhm.... Nej?
>
> Men jeg vil ikke spise noget som helst kattefoder - uanset kvalitet. Vil
> du??

Prøv nu lige at se hvem jeg quoter... Det er jo ikke dig jeg quoter,
vel...!
Det var et quote på Franch Helmuth-Sørensens indlæg der lød:

Fra : Kate

Dato : 04-08-06 07:55

Franch Helmuth-Sørensen <franchhelmuthKATTE@BAKKEwebspeed.dk> wrote
in news:DZpAg.2304$MH2.634@news.get2net.dk:

> spise retten
> ???
> Jeg spø´r

Jeg forstår ikke svaret. HC stiller et seriøst spørgsmål, hvad skal han
bruge dette svar til?

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-08-06 18:54

Doctor Tennant wrote:
> [...]
>
> Sådan noget hjemmelavet halløj får han en gang om dagen, og så står
> der tørfoder fremme 24\7 -- hvilket jeg skal have skiftet til noget

Jeg giver heller ikke mine Whiskas. De kan ikke li' det, så det er så
nemt.

Det lyder som noget rigtig guf du laver til ham, han bliver nok noget af
en gourmet efterhånden. Med hensyn til "dyrlægefoder", så behøver
det nødvendigvis ikke at være fra dyrlægen. Jeg køber IAMS hos Maxi Zoo
( anbefalet af min dyrlæge). Der er vist 3 varianter (kylling,kanin og
fisk.) Jeg giver 549.- kr. for 15 kilo, som jeg så deler med min datter
(altså hendes kat) og der er så til lang tid.

Iams (udtales i-ams) indeholder alt hvad man kan forlange, det er især
indholdet af Taurin der er vigtigt for en kat, desuden er der også
Omega-3 fedtsyrer i. Iams rangerer blandt de bedst vurderede hos
forbrugerbladet "Tænk".

Og så lige til sidst. Jeg fulgte med i tråden, da du adopterede missen,
og senere i den tråd hvor han grisede din seng til. Hatten af for dig,
du virker til at være et både rart og meget tålmodigt menneske, der
tager det hele med sindsro.

Mange venlige hilsener til både dig og "grisemissen".
Tove

Fra : Heidi

Dato : 03-08-06 21:04

<klip>
> Jeg køber IAMS hos Maxi Zoo ( anbefalet af min dyrlæge).
</klip>

Ja, velbekommen da :o

http://www.anima.dk/kampagner/forsog/iams/iams.htm

--
Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-08-06 22:40

Heidi wrote:
> <klip>
>
> Ja, velbekommen da :o
>
> http://www.anima.dk/kampagner/forsog/iams/iams.htm

Sig det er løgn Heidi.

Jeg er rystet og grædefærdig, det må jeg have gjort noget ved, men hvad

Hvordan kan jeg sikre mig, at fabrikanten af et andet mærke jeg så
vælger, ikke er af samme støbning ? Dyremishandling og forsøg får det
til at vende sig i mig. Mange tak for oplysningen.

Jeg troede man kunne stole på "Tænk", men de må da heller ikke have
vidst det så.
Jeg må håbe på, at der måske er en i gruppen der ved en hel masse om
katte tørfoder som indeholder de ting jeg sætter pris på, uden at andre
dyr har lidt under processen.

Venlig hilsen

Tove

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 04-08-06 07:21

Den sag Anima omtaler omkring Iams, er flere år gammel og Iams brød omgående
samarbejdet med det sted.

Det bevismateriale der kom frem, blev samlet af PETA, en afskyelig rabiat
organisation, der ikke selv har noget imod ulovligheder som eks.v mordbrande

At Iams selv skulle have været meget mere opmærksomme er der ingen tvivl om,
men de viste trods alt deres gode vilje ved at ændre på tingene.

(og nej jeg fodrer ikke med Iams, men jeg får kvalme hver gang jeg hører om
noget der kommer fra PETA)
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-08-06 08:54

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
> tingene.
> (og nej jeg fodrer ikke med Iams, men jeg får kvalme hver gang jeg

Det er bare dejligt at blive orienteret om den slags. Tak for det. :)

Venlig hilsen
Tove :)

Fra : Doctor Tennant

Dato : 03-08-06 21:46

> Det lyder som noget rigtig guf du laver til ham, han bliver nok noget af
> en gourmet efterhånden.

Ja, det er ihvertfald bedre end det møg, der er at finde i whiskas poserne
(og lign. produkter). Bortset fra sovsen, så er det ikke helt ulig det mad
jeg selv spiser - jeg giver ham dog ikke chili, hvidløg eller ingefær.

Han er især vild med fersk fisk, der lige er dampet med lidt gulerødder
eller brocolli...

Mht. tørfoder så kan jeg forstå at Iams er et lidt dårligt valg, hvis de
udfører smertelige dyreforsøg i produktionen, så jeg snupper nok et andet
mærke dyrlægen kan anbefale. Men tak for forslaget.

> [...]
> virker til at være et både rart og meget tålmodigt menneske, der tager det

Tja, dybest set er jeg bare beæret over at han vil være her. Det er da et
stort skulderklap, synes jeg, at dyrene kan mærke om man er en idiot eller
ej *GGG*

HC

Fra : Di

Dato : 03-08-06 19:21

Dette er lige en prøve, jeg kan nemlig ikke lave et nyt indlæg, så prøver
lige om jeg kan svare på et.

Mvh Di

Fra : Kari Eiffert

Dato : 04-08-06 04:31

> [...]
>
> Sådan noget hjemmelavet halløj får han en gang om dagen, og så står der
> tørfoder fremme 24\7 -- hvilket jeg skal have skiftet til noget

Vi bruger royal canin tørfoder. Det er vi rigtigt tilfredse med. Det findes
også i et væld af varianter, så det er bare at finde det helt rigtige. Det
kommer jo både an på alder, om han er indekat, racekat osv.

Mvh Kari

Fra : Kate

Dato : 04-08-06 07:55

"Doctor Tennant" <buggeroff@bloodyspammers.net> wrote in

> Er der noget galt i at give en kat hjemmelavet med der minder om
> det skidt, man får i de portionsposer fra bla. whiskas?

Jeg har ikke meget forstand på hjemmelavet mad fordi mine får Hill's
fra dyrlægen. Men jeg ved at selvom katte skal have nogle grøntsager,
så har de meget svært ved at fordøje det. Når de i naturen spiser en
mus f.eks. så spiser de også musens maveindhold, men her har musen
beardejdet det først.
Der er nogle der fodrer BARF, det såvidt jeg husker for Bones And Raw
Foods, men jeg ved at man skal vide ret meget om kattens behov for at
kunne fodre på den måde.
Jeg håber nogle af dem som ved noget om emnet kommer på banen med nogle
seriøse svar.

Fra : Gainsbourg

Dato : 04-08-06 14:45

De fleste dyrlæger jeg har talt med, fraråder at man selv sammensætter
kattens kost. Katte skal have ekstremt meget protein og kan fx slet ikke
tåle at få hundemad eller menneskemad over længere tid. Derfor er det svært
at sammensætte kosten så den dækker kattens behov og man risikerer at katten
på sigt, får alvorlige skader på bla. nyrer og lever.

Det lyder som om du gør dig alt mulig umage og lyder som en god kost du
serverer - men måske mere en menneskeegnet end en katteegnet kost og
menneskets kostbehov er helt anderledes end kattens - fx. har vi i langt
højere grad behov for grøntsager da vi har en meget lang tarm der er
"gearet" til planteføde, hvor katten har en kort "kødspiser" tarm og kun
behøver grønt som bearbejdet maveindhold hos det bytte de nedlægger, fx mus.

Jeg ville heller ikke give min kat Whiskas, men hellere anbefale dig at give
katten et basisfoder hver dag af høj kvalitet fx. Royal Canin, Prescription
Diet, Science Plan eller lignende og så supplere med kogt fisk og kylling
når du synes. Jeg er bange for at din kat kan lide skade over tid, hvis dens
eneste føde er den diæt du beskriver.

Måske er det værd at se på hvad katte spiser i naturen og måske holde i
baghovedet at det der er ulækkert for et menneske ikke nødvendigvis er det
for en kat - og omvendt

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : CDJ

Dato : 04-08-06 17:55

On 04/08/06 15:45, in article 44d34f57$0$15788$14726298@news.sunsite.dk,
"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> wrote:

> [...]
> baghovedet at det der er ulækkert for et menneske ikke nødvendigvis er det

Men han sagde da, at katten får tørkost som basisfoder, og at det
hjemmelavede er et alternativ til whiskas og lignende, brugt som snack -
hvis jeg har forstået det rigtigt.
I det tilfælde er der vel intet til hinder for, at lave det selv, så længe
katten får dækket sine behov af basiskosten ?

Fra : Doctor Tennant

Dato : 04-08-06 19:35

> Men han sagde da, at katten får tørkost som basisfoder, og at det
> hjemmelavede er et alternativ til whiskas og lignende, brugt som snack -
> hvis jeg har forstået det rigtigt.

Det har du - nemlig.

> I det tilfælde er der vel intet til hinder for, at lave det selv, så længe
> katten får dækket sine behov af basiskosten ?

Nej, engang imellem kan det vel dårligt skade. Jeg har nu fået anbefalet
noget af dyrlægen, da han blev kastreret i formiddags...

HC

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-06 19:40

> Det har du - nemlig.

> Nej, engang imellem kan det vel dårligt skade. Jeg har nu fået anbefalet
> noget af dyrlægen, da han blev kastreret i formiddags...
>
> HC

Pas nu på han ikke kravler op, og falder ned i sin narkose.
Ja jeg ved ikke hvilken narkose han har fået, men den mine har fået tager et
halvt døgn.
Mvh Allan

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-08-06 20:18

Allan wrote:

> Pas nu på han ikke kravler op, og falder ned i sin narkose.
> Ja jeg ved ikke hvilken narkose han har fået, men den mine har fået
> tager et halvt døgn.
> Mvh Allan

Det minder mig om da min lille Mini var blevet steriliseret. Jeg hentede
hende ca. kl. 13 på dyrekliniken, og da klokken var 19 sprang hun op på
køkkenbordet, (og mit køkkenbord er hævet 10 cm.). Det ved hun ellers
godt at hun ikke må, men hun var vel "beruset" endnu.

Jeg var nær faldet bagover, for en sterilisation er jo et noget større
indgreb end en kastration. Hun er godt nok en "tough" lille dame.

Mvh Tove :)

Fra : Ben

Dato : 04-08-06 20:42

Hej i gruppen og Doctor Tennant.

Tak for indlægget/indlæggene om foder.
Her er lidt om hvordan jeg giver min kat foder.

Jer er den glade ejer af en huskat der er cirka 2 år gammel, det er en
hunkat der er steriliseret, vaccineret med videre.
Den spiser tørkost af en god kvalitet jeg bruger Royal Canin, det har min
dyrlæge sagt at det er ok. og katten kan lide det.
Jeg syntes dog gerne at jeg vil give den lidt "ekstra" som et lille
supplement til tørkosten.
Har prøvet adskillige typer dåsemad af forskellige mærker- det til trods
for at jeg i princippet er modstander af dåsemad - men med den tanke at hvis
den kan lide det så kan lidt sikkert ikke gøre skade ved at give den lidt
somme tider.
Men, der er ikke noget af det som jeg har prøvet at servere for den som den
synes om.
Derimod kan den godt lide nogle slags kød og fisk.
Så når jeg laver mad til mig selv så tilbereder jeg en lille smule til
katten uden krydderi, serverer for den og sommetider når der er noget den
syntes om så spiser den det.
Det er dog ganske små mængder den får, så vidt jeg ved er det ikke godt med
alt for mange proteiner på en gang.
Den kan rigtig godt lide at få blandt andet lidt kogt kyllingekød, kogt hvid
fisk og rejer - jeg gætter på at rejer og kylling er dens livretter.
Det får den så somme tider.
Det er ikke den store mængde det drejer sig om.
Når den f.eks får rejer så er det en mængde på cirka 10-15 små rejer cirka
et par gange om ugen, kyllingekød får den lidt mere af end reje mængden og
kogt fisk alt det den har lyst til at spise.

Jeg ved ikke om jeg måske burde komme lidt grøntsager sammen med f.eks.
kylling, det har jeg ikke prøvet, men måske det er en god ide.

Venlige hilsner fra
Ben

Hent en gratis SPAMfighter her.