gift eller ugift med barn
Fra : Tjalfe

Dato : 02-08-06 13:19

Hvordan er det lige man skal gebærde sig når man er ugift og har et barn
sammen. Man vil jo gerne sikre hinanden hvis og såfremt den ene skulle gå
hen og dø. Er der ikke noget med et testamente man kan lave eller er det
ikke helt det samme som at blive gift?

Nogle her som har kommentarer eller kendskab til reglerne.

venlig hilsen
Tjalfe

Fra : Christian Madsen

Dato : 02-08-06 13:39

Tjalfe skrev:
> [...]
> helt det samme som at blive gift?
>
> Nogle her som har kommentarer eller kendskab til reglerne.

Hej Tjalje,

Du vil som hovedregel stå svagere i tilfælde af den ene ægtefælles død
hvis i ikke er gift. Den længstlevende ægtefælle vil ikke have mulighed
for, at hensidde i uskiftet bo, og vil heller ikke være tvangsarving
(dette betyder, at den længstlevende ikke vil have ret til den 1/3 af
tvangsarven som denne ellers ville have). Du slipper naturligvis for,
at skulle aflevere halvdelen af dine aktiver til deling, men dette
ville også have kunne lade sig gøre med en ægtepagt om rent ægtefælle
begunstigende kombinationssæreje.

En god ide ville være, at oprette et testamente, hvor hele friarven (
som udgør halvdelen af hvad den afdøde ejer), testeres til den
længstlevende ægtefælle. Samtidig kan i lave en klausul om, at hvis i
dør samtidig arver, (hvis det er dette i ønkser) jeres barn det hele.

Prøv at kontakte www.minadvokat.dk eller familieadvokaten.dk (drevet af
samme person). Her kan du evt. købe nogle dokumenter, som skulle stille
jer væsenligt bedre som ugifte i tilfælde af død osv. Du kan også
kontakten advokaten derinde, og så kan han oprette de nødvendige
dokumenter, dette vil nok være at foretrække, da der kan være forhold
som i ikke umiddelbart har tænkt over!
Jeg kender ikke så meget til forholdene mellem ugifte samlevende, men
en e-mail eller et telefon opkald til en af ovennævnte sider, vil kunne
hjælpe dig godt på vej!

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er stud.jur, kan jeg ikke garantere rigtigheden af dette

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-08-06 14:26

Christian Madsen skrev:

> Samtidig kan i lave en klausul om, at hvis i
> dør samtidig arver, (hvis det er dette i ønkser) jeres barn det hele.

En sådan bestemmelse vil ikke være relevant i den foreliggende sag,
da barnet er eneste arving i forvejen. Tværtimod vil en sådan
bestemmelse skabe besvær og testamentsændring, såfremt de får flere
børn eller andet sker i familien.

Ellers er jeg enig med dig. Det gælder om at sikre sig så godt som
muligt, når man lever "papirløst". Det kræver en hel del flere
papirer end et ægteskab

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Christian Madsen

Dato : 02-08-06 14:37

Kevin Edelvang skrev:

> [...]
> da barnet er eneste arving i forvejen. Tværtimod vil en sådan
> bestemmelse skabe besvær og testamentsændring, såfremt de får flere

Ja, det har du selvfølgelig ret i. Jeg kom bare til at tænke på noget
som jeg læste på en hjemmeside engang, nemlig er en fejl, at de fleste
testamenter ikke indeholder en sådan bestemmelse. Men i dette tilfælde
er det naturligvis overflødigt!

Fra : Else Holm

Dato : 02-08-06 19:55

Christian Madsen wrote:

> [...]
> fejl, at de fleste testamenter ikke indeholder en sådan
> bestemmelse. Men i dette tilfælde er det naturligvis

og udover testamente etc, så husk at få påtegnet diverse
forsikringer og pensionsordninger, så det er lysende klart, hvem
de skal tilfalde ved dødsfald

--
Else