Godtgørelse fra flyselskaber
Fra : Ukendt

Dato : 02-08-06 09:26

Hvor kan man læse om de EU regler der gælder, hvis et flyselskab ikke kan
levere den vare man har betalt for?
Jeg mener at der er noget med 600 Euro i kontant kompensation hvis flyrejsen
aflyses og var længere end 1500 km.

MVH Peter

Fra : Flyrejsen.dk

Dato : 02-08-06 11:10

> Hvor kan man læse om de EU regler der gælder, hvis et flyselskab ikke kan
> levere den vare man har betalt for?

Hej Peter,

Der er flere steder på nettet, hvor du kan læser om dine rettigheder.

Vi har lavet en læse-let udgave af EU-reglerne sammen med Statens
Luftfartsvæsen, som du kan finde her: http://flyrejsen.dk/rettigheder/

Vil du hellere kigge EU's syv sider lange forordning igennem, så finder du
den her:
http://europa.eu.int/eur-lex/pri/da/oj/dat/2004/l_046/l_04620040217da00010007.pdf

Hvis du vil klage skal du henvende dig til Statens Luftfartsvæsen:
www.slv.dk

> Jeg mener at der er noget med 600 Euro i kontant kompensation hvis
> flyrejsen aflyses og var længere end 1500 km.

Det er ikke helt korrekt! Hvis en flystrækning på mellem 1500 og 3500 km
aflyses og du er berettiget til kompensation ligger beløbet på 400 Euro.

Du får kun kompensation, hvis aflysningen skyldes, at flyselskabet har lavet
en fejl! Et fly skal ikke sendes på vingerne, hvis det har en defekt - det
er der vel ingen af os, der ønsker - og er flyselskabet uden skyld i det, så
er du ikke berettiget til kolde kontanter.

En lovlig grund til at aflyse er det som EU kalder "usædvanlige
omstændigheder, som ikke kunne have været undgået, selv om alle
forholdsregler, der med rimelighed kunne træffes, faktisk var blevet
truffet".

Derudover må flyselskaberne gerne aflyse på forhånd, hvis de informerer dig
om det i god tid! Her gælder særlige regler, som du kan læse mere om i
forordningen eller læse-let udgaven.

Mange hilsner

Kenneth

www.flyrejsen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-06 14:00

Flyrejsen.dk wrote:
> Vi har lavet en læse-let udgave af EU-reglerne sammen med Statens
> Luftfartsvæsen, som du kan finde her: http://flyrejsen.dk/rettigheder/

Perfekt! Mange tak.
/Peter