Et spørgsmål vedrørende stomi
Fra : Thomas

Dato : 01-08-06 17:48

Hej NG

Jeg håber dette er den rette gruppe jeg er havnet i

Jeg stiller spørgsmålet på vejne af min far (til dels, han ved ikke jeg
stiller det men han har stomi og klager meget over at den falder af
her i sommervarmen. Hans sygeplejeske foreslog ham at lægge dem i
køleskabet (før brug... hm ja hvad ellers) men det har ikke hjulpet meget.
Nu er han pensonist og laver ikke meget, men det har fået mig til at tænke
på hvordan andre takler det problem og om jeg kunne glæde ham med en løsning
her på....

Der er jo folk i alle aldrer der har stomi og nogle er fysisk aktive og går
på arbejde. Desuden må der vel også være folk i varmere lande der også
bruger stomi og hvordan takler de så varme / sved ?

Håber på et svar

Mvh

Thomas

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-08-06 18:59

Den 01-08-06 18.47 skrev Thomas følgende:

> men han har stomi og klager meget over at den falder af
> her i sommervarmen.

Jeg går ud fra, det er selve pladen på maven, du mener?

> Hans sygeplejeske foreslog ham at lægge dem i
> køleskabet

Jeg tror, det vil have den stik modsatte virkning. Lim limer normalt
bedre i varme end i kulde.

Men du må nok komme med nogle flere oplysninger. Hvad mener du med at
falde af? Og hvor længe sidder den, inden den falder af? Bruger han en
beskyttende hinde som påføres huden, før pladen sættes på? Sørger han
for, at huden er helt tør, før han sætter pladen på?

Hvis du ikke kan få svar på spørgsmålene, så prøv at overtale ham til at
kontakte det lokale sygehus' stomi-konsulent eller en konsulent hos
fabrikanten af pladerne.

> Nu er han pensonist og laver ikke meget, men det har fået mig til at tænke
> på hvordan andre takler det problem og om jeg kunne glæde ham med en løsning
> her på....

Jeg har tidligere haft et hårdt fysisk arbejde med masser af sved, hvor
det ikke var noget problem overhovedet med pladen. Dengang holdt pladen
en lille uges tid, nu holder den måske en dag eller to længere, så det
er ikke fordi, det gør den helt store forskel. Jeg tror ikke, det er
sveden, der er et problem.

Jeg havde en overgang for mange år siden problemer, fordi pladens ring
var for lille. Det betød, at efter at have klippet hullet til stomien,
var den tilbageværende plade inden for ringen så stiv, at afføringen løb
ud på huden og ætsede den. Det sved godt og grundigt, og pladen holdt
typisk kun et par dage mod normalt en uges tid. Efter at have skiftet
til en plade med en lidt større ring, forsvandt problemet. Kan det være
noget lignende, der gør sig gældende hos din far?

Jeg bruger plader/poser fra Coloplast, jeg ved ikke, om der er stor
forskel på de forskellige fabrikater, men hvis det ikke er størrelsen,
der er et problem, så kunne han måske overveje et andet fabrikat.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis kabaler og bridge.

Fra : Thomas

Dato : 01-08-06 19:20

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> [...]
> forskel på de forskellige fabrikater, men hvis det ikke er størrelsen, der
> er et problem, så kunne han måske overveje et andet fabrikat.

Hej igen

Jeg har ikke haft lyst til at sætte mig dybere ind i teknikken, da min
farfar også nåede at få stomi og frygter at jeg selv får det en dag. Ikke så
meget selve stomién som baggrunden for den

Nå men, ja det er selve pladen der falder af og han bruger Coloplast og jeg
vidste ikke om der var andre produkter eller om coloplast var de eneste, men
det ved jeg så nu at der findes. Jeg vil nævne det med en større plade for
ham

Mange tak

Mvh

Thomas

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-08-06 19:32

Den 01-08-06 20.19 skrev Thomas følgende:

> [...]
> det ved jeg så nu at der findes. Jeg vil nævne det med en større plade for

Husk endelig også at sige, at han skal lade være med at putte pladerne i
køleskabet. Og at han skal sørge, for at huden er helt tør, inden han
sætter pladen på.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om verdens første webcam og en ekstrem dyr kaffemaskine.

Fra : Sabina H.

Dato : 01-08-06 22:06

Kim Ludvigsen wrote:
> Jeg tror, det vil have den stik modsatte virkning. Lim limer normalt
> bedre i varme end i kulde.

enig.... men det vigtigste er som du også er inde på, at huden er HELT tør
og at pladen forholdsmæssigt har en stor nok "klisterflade"....

> [...]
> beskyttende hinde som påføres huden, før pladen sættes på? Sørger han
> for, at huden er helt tør, før han sætter pladen på?

en føn kan klare det med at tørre huden inden pladen kommer på.... husk at
bruge kølig luft....

> Hvis du ikke kan få svar på spørgsmålene, så prøv at overtale ham til
> at kontakte det lokale sygehus' stomi-konsulent eller en konsulent hos
> fabrikanten af pladerne.

enig....
det kan også have lidt at sige om det er en ileo eller en colostomi han
har.... og om det er en eller todels system han bruger....

> [...]
> længere, så det er ikke fordi, det gør den helt store forskel. Jeg
> tror ikke, det er sveden, der er et problem.

mine plader holdt ca 3-5 dage, afhængig af hvor grundig jeg var med
påsætningen, men nu var min stomi næsten i hele perioden ret "ny" og
skiftede derfor facon mere eller mindre hele tiden.......

> [...]
> skiftet til en plade med en lidt større ring, forsvandt problemet.
> Kan det være noget lignende, der gør sig gældende hos din far?

værd at kigge på..... men igen, er det en ileo eller en colostomi, og er det
en eller todels system?

> Jeg bruger plader/poser fra Coloplast, jeg ved ikke, om der er stor
> forskel på de forskellige fabrikater, men hvis det ikke er størrelsen,
> der er et problem, så kunne han måske overveje et andet fabrikat.

jeg var selv ret glad for coloplasts todels system, men måske det kunne være
en god ide for farfar at tage et smut forbi stomisygeplejesken hvor han går
til kontrol, og få hende til at finde ud af om han evt bør skifte
system.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Klaus Linnert

Dato : 01-08-06 22:33

Thomas skrev :
> [...]
> på arbejde. Desuden må der vel også være folk i varmere lande der også
> bruger stomi og hvordan takler de så varme / sved ?

Jeg har haft det samme problem i forbindelse med en kortvaig colostomi.
Her fik jeg en slags livrem i stof rundt om maven, den holdt pladen på
plads.

Mvh Klaus

--
Lev livet i dag - du ved ikke om du har det i morgen!