Tysk fartbøde i tysk udlejningsbil
Fra : Morten Thorsen

Dato : 31-07-06 17:13

Jeg er i den lidt uheldige situation, at jeg blev blitzet af en
fotofælde i Tyskland for en lille månedstid siden. Jeg kørte i en
tysk udlejningsbil (fra Avis), der var lejet i min kammerats navn.

Min kammerat har i dag modtaget et brev fra avis, hvori der står ar de
har hævet 11 euro på hans kort i gebyr for, at formidle hans adresse
til det tyske politi. Denne procedure er åbenbart helt i
overensstemmelse med lejebetingelserne.

Mit spørgsmål går så på om hvorvidt fartbøden kan opkræves i
Danmark og har det nogen konsekvenser ikke at betale?

Jeg har hørt noget med 3 måneders forældesfrist eller op til 6
måneders kørselsforbud i Tyskland. Har det noget på sig?

Det skal lige bemærkes, at der ikke er modtaget et bødeforlæg.

Fra : QBIC [ 6400 ]

Dato : 31-07-06 20:34

Man må da ikke hæve på en konti uden der er givet tilladelse, den
del vil jeg nok tage en snak med banken om.

Men betalingen for hastighedsovertrædelsen kommer du nok
til at betale, det var noget med at EU har lukket hullet med bøder.

/ Niels

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-07-06 20:52

QBIC [ 6400 ] wrote:

> Man må da ikke hæve på en konti uden der er givet tilladelse, den
> del vil jeg nok tage en snak med banken om.

Det fremgår formentlig af lejekontrakten med Avis, at dette er tilladt
(aftalt).

--
Jesper Lund

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 31-07-06 23:56

"QBIC [ 6400 ]" <niels@qbic.dk> wrote
> Men betalingen for hastighedsovertrædelsen kommer du nok
> til at betale, det var noget med at EU har lukket hullet med bøder.

Ifølge http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2006/07/18/230614.htm træder det
først i kraft 1. marts 2007.
Det er kun imellem de nordiske lande man pt. reelt er forpligtet til at
betale fartbøder, medmindre man bliver stoppet af politiet ifbm.
overtrædelsen.

/Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-06 20:56

QBIC [ 6400 ] skrev:

> Man må da ikke hæve på en konti uden der er givet tilladelse

Overså du:

>   Denne procedure er åbenbart helt i
>   overensstemmelse med lejebetingelserne.

Der har du din tilladelse.

--
Bertel

Fra : Henrik Madsen

Dato : 01-08-06 10:02

On 31 Jul 2006 09:13:11 -0700, "Morten Thorsen"
<morten.thorsen@gmail.com> wrote:

>Det skal lige bemærkes, at der ikke er modtaget et bødeforlæg.

Jeg har ikke modtaget noget for de 2 foto's de har taget af mig i
Tyskland..

Men hvis det er en tysk udlejningsbil så kan politiet jo ikke vide at
den er lejet til en dansker..

Jeg tror det der sker er at tysk politi beder om navn og adresse, det
tager Avis så 11 EUR for at give dem, politiet ser at det er en
dansker og dropper sagen..

Ergo kostede det "kun" 11 EUR at blive blitzet i Tyskland i en
udlejningsbil...(Noget billigere end hvis det var herhjemme eller hvis
det havde væert i Sverige eller Norge).

Henrik

Fra : Morten Thorsen

Dato : 01-08-06 14:22

Din konklusion virker fornuftig og jeg håber den holder.

Den bliver nok dyr ellers. Udlejningsbilen var en Prosche Cayman S og
fotofælden var i en 50 km/t zone.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-06 19:10

Morten Thorsen skrev:

> Din konklusion virker fornuftig og jeg håber den holder.

Så vidt jeg ved er det kun en stakket frist. Jeg tror at det var
på tekst-tvt jeg læste om at der skulle laves noget EU-noget så
en bøde i et EU-land inddrives som om den var udstedt i synderens
hjemland.

--
Bertel

Fra : news.versatel.net

Dato : 02-08-06 22:17

De opkræver bøder/afgifter etc. tværs over grænsen. Jeg er bosiddende i
Flensborg og fik for et par år siden en opkrævning via en tysk advokat på
kr. 400.- som var en parkeringsafgift for ulovlig parkering ved Køhenhavns
hovedbanegård med en tysk indreg. bil.
Jeg har også set tysk uniformerede betjente dirrigere færdslen på den danske
side af grænsen!!!
Bare rolig, du skal nok få lov til at betale..
/Mogens

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 03-08-06 20:17

On Wed, 02 Aug 2006 23:16:32 +0200, news.versatel.net wrote:

> [...]
> side af grænsen!!!
> Bare rolig, du skal nok få lov til at betale..

Ja, hvis man køber en ydelse eller en vare, kommer man til at betale det
der er aftalt.
Bøder har dog ikke noget med hverken ydelser eller varer at gøre.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 04-08-06 06:49

On Wed, 2 Aug 2006 23:16:32 +0200, "news.versatel.net"
<pl_uto@hotmail.dk> wrote:

> [...]
>kr. 400.- som var en parkeringsafgift for ulovlig parkering ved Køhenhavns

Kunne det have noget at gøre med at det i Danmark i stor stil er
private parkeringskorps som Carpark der står for udskrivning og
inddrivning af bøder....De er jo ligesom kendte for at være noget mere
hidsige i deres inddrivningsvirksomhed..

>Jeg har også set tysk uniformerede betjente dirrigere færdslen på den danske
>side af grænsen!!!

Åh nej da....Tysken kommer.....Igen ..... Skynd jer at lave en
fæstning ved dybbøl mølle så vi kan slå dem tilbage...

>Bare rolig, du skal nok få lov til at betale..

Ja ja, du snakker..

Jeg har jo fortalt at jeg har fået taget 2 billeder med et års
mellemrum i 2003 og 2004 dernede på deres motorvej og jeg har ALDRIG
modtaget nogle bødeforlæg fra dem..

Henrik

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-08-06 14:13

"Morten Thorsen" <morten.thorsen@gmail.com> wrote in

> Mit spørgsmål går så på om hvorvidt fartbøden kan opkræves i
> Danmark og har det nogen konsekvenser ikke at betale?

Den vil, hvis den er tilstrækkeligt lav - jeg mener under 75 euro ikke
blive opkrævet i .dk.

Men hvis din kammerat bliver stoppet af tysk politi inden for de næste år
vil han blive afkrævet kontant betaling af den udestående bøde.

/lars

Fra : Frank R.

Dato : 07-08-06 16:19

On 07 Aug 2006 13:13:09 GMT, Lars Knudsen <bofh@tiwli.com> wrote:

>"Morten Thorsen" <morten.thorsen@gmail.com> wrote in
>
>Den vil, hvis den er tilstrækkeligt lav - jeg mener under 75 euro ikke
>blive opkrævet i .dk.

I mit tilfælde blev den. Jeg fik en fartbøde på 35 (kan ikke huske om
det var 30 eller 35) euro som jeg så betalte. Og det var august sidste
år.

>Men hvis din kammerat bliver stoppet af tysk politi inden for de næste år
>vil han blive afkrævet kontant betaling af den udestående bøde.

Ikke fordi jeg er i Tyskland hver dag, men det er da rart at man ikke
har noget udstående, i tilfælde af at man bliver stoppet når man
triller rundt dernede.

--
Hilsen
Frank