"mhn" <baggenielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1154341876.388720.247320@m73g2000cwd.googlegroups.com...
>Vi skal nu 3 måneder senere igang med den del af ombygningen hvortil
>lågerne skal buges.
>
>Hvad er mine rettigheder/muligheder ?
Jeg antager der er tale om et forbrugerkøb (altså at du som privat har købt
varen af en erhvervsdrivende sælger). Her fidnes mangelsbetsemmelserne i
Købelovens §78.
"§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig."
For at kunne gøre mangelsindsigelse er det i forbrugerkøb et krav, at du gør
indsigelse "indenfor rimelig tid" efter at du *opdagede* manglen (KBL §81).
Her adskiller forbrugerkøb sig væsentligt fra andre køb (handels- og
civilkøb), hvor køber har en undersøgelsespligt ved modtagelse af det købte
(§52). I disse tilfælde skal køber nemlig reklamere inden rimelig tid efter
at han opdager eller *burde* have opdaget manglen - men betingelsen om at
"burde have opdaget manglen" gælder *ikke* i forbrugerkøb.
Derfor - skynd dig at reklamere til sælger.
--
Venlig hilsen
Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk