mac og tegnsæt
Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 11-01-01 20:02

hil

Jeg må fra start erkende at jeg en total mac-grønskolling... derfor er
mit spørgsmål måske meget dumt.

Sagen er at vi skal have importeret nogle data fra nogle flade
tekstfiler ind i en Oracle - database.

Fra en fnidder-pc (som anvender iso-8859-1 som tegnsæt) fungerer alt
som det skal, men når et par af brugerne forsøger at importere filer
som har været forbi deres mac's går det galt m. æ, ø, og å og den
slags man for længst havde håbet at være forbi.

Jeg formoder at det har noget m. tegnsættet at gøre... Derfor:
hvilket tegnsæt anvender en defaultkonfigureret mac?, og er det muligt
at indstille dette tegnsæt til noget andet og i givet fald hvor?

beklager for det evt. dumme spørgsmål fra en som til daglig færdes på
helt andre platforme, og sidst arbejde v. en mac i starten af 90'erne.

--
vh
thomas jensen

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-01-01 21:23

In article <ve0s5t49s4jkjgmg9ho1pv85sstig6kt9c@4ax.com>, Thomas Jensen
- pil.dk <tj@dev.null> wrote:

> Jeg må fra start erkende at jeg en total mac-grønskolling... derfor er
> mit spørgsmål måske meget dumt.

Selv garvede Macbrugere kommer ofte til kort med dette problem, så du
behøver ikke at skamme dig.

> [...]
> som har været forbi deres mac's går det galt m. æ, ø, og å og den
> slags man for længst havde håbet at være forbi.

Hvordan henter de filerne?
Hvis de gør det fra en FTP-server, så kan Anarchie klare oversættelsen
automatisk når den henter filen hjem.

Ellers kunne du måske kigge på programmet ASCon-A på
<http://www.medienwerkstatt-online.de/products/ascona/ascona_E.html>,
det skulle også kunne klare oversættelsen fra iso.8859-1 til Latin 1.

--
MVH
Martin Edlich AKA "Århhh du er sgu da en bette Gud Martin!"

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 12-01-01 09:04

On Thu, 11 Jan 2001 21:22:35 +0100, Martin Edlich
<nogen@post5.tele.dk> wrote:

>Hvordan henter de filerne?

de bliver eksporteret fra et excel-regneark

flow:
eksport fra en eller anden properitær koncerndatabase -> excel
excel -> csv-fil
csv-fil via http-upload -> oracle 8(i)

hele dette omstændelige flow fungerer som nævnt ok, udover de tilfælde
hvor excel -> csv foregår på en mac

oki.. det må de gøre, takker

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-01-01 15:46

In article <eiet5t4fnmltfecln6i79thghsvr24cj7b@4ax.com>, Thomas Jensen
- pil.dk <tj@dev.null> wrote:

> hele dette omstændelige flow fungerer som nævnt ok, udover de tilfælde
> hvor excel -> csv foregår på en mac

Så er det sgu nok fordi Mac brugerne er lidt dovne. Hvis de bare gemmer
som csv, får de den ud med Mac'ens tegnsæt. Hvis de går lidt længere ned
af listen i "gem som", finder de nogle valg der hedder "csv OS/2 eller
MS-DOS" samt "csv Windows". Prøv at få dem til at vælge en af de
muligheder og se om det ikke hjælper.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Kjetil Rå Hauge

Dato : 11-01-01 23:04

- pil.dk <tj@dev.null> wrote:

> [...]
> hvilket tegnsæt anvender en defaultkonfigureret mac?, og er det muligt
> at indstille dette tegnsæt til noget andet og i givet fald hvor?

Add/Strip og PowerReplace er gode programmer for konvertering mellom
diverse tegnsett. Se etter dem f.eks. på versiontracker.com.

Dersom filanvendelsen på mac-siden er begrenset, kan også en spesialfont
med 8859-1-encoding være et alternativ, prøv å søke på "latin-1" "font"
og "macintosh" på nettet.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 12-01-01 07:21

Thomas Jensen - pil.dk <tj@dev.null> wrote:

> Jeg formoder at det har noget m. tegnsættet at gøre...

Så vidt jeg er orienteret, skifter Apple tegnsæt til ISO Latin 1 ved
overgangen til MacOS X - der jo netop grundlæggende er en UNIX.

Bedre sent end aldrig.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.