Lejelovens § 86 stk.3 -fravigelser?
Fra : Martin Bak

Dato : 27-07-06 16:35

Hvis udlejer sætter den udlejede bolig til salg efter lejer er fraflyttet
inden opsigelsesfristens udløb, hvordan forholder det sig så med udlejers
pligt til at bestræbe sig på at genudleje og derved mindske fraflyttede
lejers omkostninger?

Hvis udlejer hævder ikke at ville genudleje fordi udlejer (virksomhed) selv
skal bruge lejemålet, hvordan forholder det sig så med samme pligt?

--
Martin

Fra : Jubii

Dato : 27-07-06 19:03

On Thu, 27 Jul 2006 17:34:42 +0200, "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>
>Hvis udlejer hævder ikke at ville genudleje fordi udlejer (virksomhed) selv
>skal bruge lejemålet, hvordan forholder det sig så med samme pligt?

Hvis der ikke står noget andet i en dom, så vil jeg mene at udlejeren har
fortabt sin ret til økonomisk kompansation for den tid lejeren skulle have
betalt, d.v.s. til normal flyttedag.

Det gælder for begge tilfælde.

Fra : Martin Bak

Dato : 27-07-06 21:39

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fortabt sin ret til økonomisk kompansation for den tid lejeren skulle have

Er juristerne enige heri?
Og i givet fald, -kan det bestyrkes ved paragraffer eller andet?

Martin

Fra : Jubii

Dato : 28-07-06 11:23

On Thu, 27 Jul 2006 22:39:01 +0200, "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

>"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

>Er juristerne enige heri?
>Og i givet fald, -kan det bestyrkes ved paragraffer eller andet?
>
>Martin

Teksten i § 86 stk 3:

"Fraflytter lejeren inden opsigelsesvarslets udløb, skal udlejeren bestræbe sig
på at genudleje det lejede. Hvad udlejeren indvinder eller burde have indvundet
ved genudlejning, skal fragå i hans krav over for lejeren."

Jeg kan ikke finde nogen anden paragraf der handler om en lejers fraflytning i
utide, så man er jo nød til at tolke loven når der sker noget der ikke er med i
loven, såsom at udlejer slet ikke vil leje ud mere. Ovenstående paragraf
forudsætter at der genudlejes.

Tolkningen er altså at udlejer slet ikke vil bestræbe sig på at genudleje og
hvilken anden følge af det kan det være end, at han dermed fortaber retten til
betaling af den leje han ellers ville have krav på såfremt han bestræbte sig for
at genudleje?

Jeg vil mene at han ikke alene taber retten til ydeligere lejeindbetalinger, han
skal desuden tilbagebetale evt, forudbetalt leje.

Men det er under forudsætning at der ikke foreligger en dom.