Laseroperation af øjne...
Fra : Martin Petersen

Dato : 27-07-06 09:06

Hejsa.

Jeg har igennem længere tid været generet af hovedpiner og træthed i øjnene.
Forleden lånte jeg for sjov et par briller og tågen lettede. Derfor bestilte
jeg en tid hos optikeren og fik dommen nærsynethed. Den er ikke specielt
grov. Omkring -1 med en lille bygningsfejl på venstre øje. Jeg er 28 år, og
har sandsynligvis levet med det de sidste 5-6 år. Sidst jeg blev synstestet
var på session, og der var alt 10-4 (ved ikke hvor god den test er).

Nu går jeg og overvejer en laseroperation, da mit job (tømrer), gør at
kontaktlinser/briller vil være møgbesværligt.

Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer med det? Evt. erfaringer med en
specifik klinik, vil jeg også gerne høre om.

Er der ellers noget jeg skal tage med i betragtning? Jeg har surfet en del
om emnet, men blev ikke så farlig meget klogere af det (men ved dog hvordan
det bliver udført). Lasik-operationen er den vej man skal gå, såvidt jeg kan
udlede af diverse artikler.

På forhånd tak.

- Martin

Fra : niels

Dato : 27-07-06 14:52

> [...]
hvordan
> det bliver udført). Lasik-operationen er den vej man skal gå, såvidt jeg

I dag løfter man en flap af hornhinden op og brænder/skære hornhinden til
under flappen så styrken kommer til at passe. Herefter lægger man flappen på
plads igen, evt. syr man den fast.
Men denne flap har svært ved at hele ordentligt da der ikke er blodforsyning
til hornhinden og den vil derfor kunne rive sig løs, især ved slag mod øjet.
Teknikken er stadig ret ny og vi kender ikke langtidsvirkningerne.
Når du bliver ældre vil du stadig skulle forvente at skulle have en brille
til at se langt med.
Risikoen kan på lang sigt kan være at der kommer uklarheder i hornhinden,
som kan kræve en hornhindetransplantation.
Jeg har hørt at der næsten ikke er nogle øjenlæger som selv er blevet
opereret, så det fortæller lidt om usikkerheden, men omvendt er der rigtigt
mange patienter som har fået lavet en succsesfuld operation, som de er glade
for.
mvh Niels

Fra : Martin Andersen

Dato : 29-07-06 17:16

Martin Petersen wrote:

> Nu går jeg og overvejer en laseroperation, da mit job (tømrer), gør at
> kontaktlinser/briller vil være møgbesværligt.

Jeg tror du undervurderer hvor gode kontaktlinser kan være. Jeg har selv
arbejdet i forskellige produktionsmiljøer med meget snavns og støv, uden at
det gik ud over øjnene.

Siden du kun er 28 år, kan det være at dine øjne stadig bliver mere
nærsynet. Der skal gå noget tid med konstant syn før laserbehandling
foretages, ellers er det spild af penge.

Martin.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-08-06 16:34

Martin Petersen skrev:

> Nu går jeg og overvejer en laseroperation, da mit job (tømrer),
> gør at kontaktlinser/briller vil være møgbesværligt.

Jeg går med samme overvejelser som dig, da jeg lige har fået at vide,
at jeg er blevet væsentlig mere nærsynet, end da jeg sidst var til
tjek (6 år siden). Nu har jeg 20 % skarphed på det ene og 40 % på
det andet. Hvad det svarer til i dioptrier, aner jeg dog ikke, men
der er ingen tvivl om, at det er generende.

Jeg har forlængst besluttet, at jeg vil have kontaktlinser, når synet
begynder at svigte, men så ramlede jeg ind i: <http://www.lasersyn.dk/>.
Umiddelbart ser det jo da ikke så farligt ud. Det er dyrt, men vel
ikke når man sammeligner med, at man vel typisk betaler 200-300 kr.
om måneden til kontaktlinser og når både Camilla og Anja Andersen
har fået udført det med succes og "Danmark" giver støtte til det,
hvis styrken er over +/-6, så kan det vel ikke være helt tosset.

Som jeg forstår det, så bliver der ikke løftet en flap af hornhinden,
som Niels nævner ved den fremgangsmåde, gør der?

--
Hilsen
Madsen