Internetshop og betaling via PayPal - hvor~
Fra : Nick

Dato : 26-07-06 20:30

Tjae... subj. siger vist det hele

Det er en tysk Internetshop, og man betaler via PayPal. Derfor skal man så
oprette en PP-konto, hvis man ikke har en, og så kan man jo betale via sit
kreditkort.

Men så står PayPal vel som beløbsmodtager i forhold til kreditkortselskabet
og hvis varen ikke dukker op, så kan jeg vel ikke få udstederen til at
tilbageføre beløbet, for det er jo ikke PayPal der snyder?

Er der nogen der kan kommentere på dette?

/Nick

Fra : Kasper Jensen

Dato : 26-07-06 20:47

"Nick" <nicklas_kellerFLYTMIGVÆK@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> få udstederen til at tilbageføre beløbet, for det er jo ikke PayPal
> der snyder?
>
> Er der nogen der kan kommentere på dette?

På PayPal kan du både betale med kreditkort og med dit evt.
PayPal-indestående eller sågar en kombination heraf. Såfremt du betaler
med kreditkort, og varen så ikke dukker op, så henvender du dig til dit
pengeinstitut for at få refunderet beløbet, og så behøver du ikke
spekulere mere på, om banken vil forsøge at opkræve det hos f.eks.
PayPal.

Fra : Nick

Dato : 27-07-06 06:46

"Kasper Jensen" skrev i en meddelelse...

> [...]
> pengeinstitut for at få refunderet beløbet, og så behøver du ikke
> spekulere mere på, om banken vil forsøge at opkræve det hos f.eks. PayPal.

Øhh... ja, det er jeg da klar over, men beløbet går jo igennem PayPal, så
hvordan er juraen, hvis jeg skriver under på en tro-og-love-fætter i
banken/hos kreditkortselskabet, når det ikke er PayPal der har snydt? Banken
skal jo så forsøge at finde ud af, om beløbsmodtageren har sendt varene
eller ej, og de kender jo principielt slet ikke til hvem, der var sælger.

/Nick

Fra : Kasper Jensen

Dato : 27-07-06 20:12

> [...]
> snydt? Banken skal jo så forsøge at finde ud af, om beløbsmodtageren
> har sendt varene eller ej, og de kender jo principielt slet ikke til

Det er fløjtende ligegyldigt. Hvis du ikke modtager din vare ved
kreditkortbetaling, så hæfter den danske bank, som har udstedt
kreditkortet til dig.
Jeg har flere gange været ude for, at sælger ikke har sendt eller
bevidst har sendt noget forkert, og jeg har hver gang fået beløbet
refunderet hos banken. Banken undersøger dog som oftest sagen nærmere,
og du skal være opmærksom på, at banken sagtens kan finde på ikke at
tilbageføre beløbet til dig umiddelbart eller at de senere efterfølgende
hæver det tilbageførte beløb. Det væsentligste er, at du ikke skal
forvente, at der er bankpersonale i din afdeling, som kender nærmere til
reglerne. Hvis du insisterer på din ret med bevismateriale, så får du
også beløbet refunderet i den sidste ende evt. med flere "frem og
tilbage"-transaktioner, da banken trods alt foretrækker at overbevise
sig selv om, at kreditkorthævningen ikke er uretmæssig.

Fra : Nick

Dato : 27-07-06 22:47

> [...]
> tilbage"-transaktioner, da banken trods alt foretrækker at overbevise sig
> selv om, at kreditkorthævningen ikke er uretmæssig.

Øhh... læste du hvad jeg skrev?

Reglerne er - som jeg har forstået dem - at hvis man betaler en sælger med
sit kreditkort, skal banken tilbageføre beløbet, hvis man underskriver en
tro-og-love erklæring om, at man ikke har modtaget ydelsen som man betalte
for.

Men i det beskrevne eksempel HAR man jo netop modtaget en ydelse af PayPal.

Er der ikke en eneste her i gruppen, der vil forholde sig til det?

Øv.

/Nick

PS: Men tak for jeres input - selvom de gik pånoget helt andet :

Fra : Kasper Jensen

Dato : 28-07-06 21:47

> Øhh... læste du hvad jeg skrev?

Helt generelt har jeg bemærket, at mange sælgere på eBay kræver, at man
betaler for at få fremsendt varen rekommanderet, hvis man betaler gennem
PayPal, men ellers kan varen sendes på ordinær vis, hvis man betaler på
anden måde. Dette, har jeg svært ved at forestille mig, kan skyldes
andet, end at sælgeren i tvivlstilfælde skal kunne bevise overfor
PayPal, at varen er sendt, da han ellers bliver trukket for beløbet, som
han har modtaget.

Supplerende kan jeg oplyse, at din bank ikke kontakter PayPal men
derimod PBS, som så sandsynligvis tager kontakt til PayPal for at udrede
handlingsforløbet.

> [...]
> ydelsen som man betalte for.
>
> Men i det beskrevne eksempel HAR man jo netop modtaget en ydelse af

Du har i hvert fald ikke betalt PayPal for ydelsen, da de holdt op med
at afkræve indbetalerne gebyrer ultimo 2001.

Fra : Nick

Dato : 29-07-06 07:37

"Kasper Jensen" skrev i en meddelelse...
> Du har i hvert fald ikke betalt PayPal for ydelsen, da de holdt op med at
> afkræve indbetalerne gebyrer ultimo 2001.

Ahh... her bliver det interessant. Så du mener, at selv om transaktionen er
gået gennem PayPal, så vil banken/PBS alligevel tilbageføre beløbet og tage
fat i sælgeren (evt. vi aPayPal), hvis han nu f.eks. snyder og jeg gør
indsigelse?

/Nick

Fra : Kasper Jensen

Dato : 29-07-06 11:18

> [...]
> transaktionen er gået gennem PayPal, så vil banken/PBS alligevel
> tilbageføre beløbet og tage fat i sælgeren (evt. vi aPayPal), hvis han

Banken tilbagefører under alle omstændigheder beløbet til din konto i
løbet af 0-2 bankdage, og der bliver pengene, medmindre banken
"beviser", at det, du har skrevet på "tro og love"-erklæring, er
forkert. Jeg vil tro, at PBS kontakter PayPal for en forklaring, men det
har sikkert også noget med beløbets størrelse at gøre, hvor meget
arbejde banken vil bruge på at modbevise dine oplysninger. Jeg tør ikke
give et bud på juraen, da din ret til at få tilbagebetalt pengene ved
kreditkortbrug er efter dansk lov, mens PayPal indtil 2004 var placeret
i USA (uanset hvor sælgeren bor), men at de for et par år siden
oprettede en filial i England/Irland (EU) for europæere (uanset hvor
sælgeren bor). En logisk betragtning siger dog, at PayPal ønsker et
sikkert system, og de derfor forsøger at udelukke svindlere og dermed
også forsøger at indkradse, hvad disse uretmæssigt måtte have fået
formidlet og lade disse penge komme tilbage til indbetaleren, hvilket
for danske transaktioner er PBS, som så formidler beløbet tilbage til
din bank, så de holdes skadesfri for den refundering, som du på dette
tidspunkt i forløbet for længst har modtaget fra din bank.

Fra : ahp

Dato : 03-08-06 19:43

On Thu, 27 Jul 2006 21:12:16 +0200, "Kasper Jensen"
<kasperjensen@post.tele.dk> wrote:

>Det er fløjtende ligegyldigt. Hvis du ikke modtager din vare ved
>kreditkortbetaling, så hæfter den danske bank, som har udstedt
>kreditkortet til dig.

Det er også min overbevisning at loven er sådan.

> [...]
>refunderet hos banken. Banken undersøger dog som oftest sagen nærmere,

> Hvis du insisterer på din ret med bevismateriale, så får du

I hvilken form har du skullet fremlægge bevismateriale?

>også beløbet refunderet i den sidste ende evt. med flere "frem og
>tilbage"-transaktioner, da banken trods alt foretrækker at overbevise
>sig selv om, at kreditkorthævningen ikke er uretmæssig.

Hvad er din erfaring ved henvendelse til din bank?

Grunden til at jeg spørger er at jeg bliver mere og mere overbevist om
at jeg er blevet snydt (har købt, betalt, men intet modtaget).

Jeg tænker at banken helst vil undgå tilbagebetalingen (de skilter
ikke ligefrem med muligheden), samt at der kan være et tidsspørgsmål
såsom; hvornår blev der betalt, og hvornår kan de rimeligvis
konkluderes at der er tale om snyd, og ikke "almindelig" forsinkelse,
hvornår er sagen forældet osv. osv.

Mvh
Anders

Fra : Morten Birkelund

Dato : 27-07-06 09:51

> [...]

> oprette en PP-konto, hvis man ikke har en, og så kan man jo betale via sit

Prøv at kontakte paypal omkring problemstillingen, det skal siges at jeg har
ofte brugt paypal og aldrig haft problemer med dem.

Find eventuelt et sted at købe varen hvor du kan betale med dit kreditkort,
så er du på den sikre side.

--
Morten Birkelund

Fra : Nick

Dato : 27-07-06 10:33

"Morten Birkelund" skrev i en meddelelse...
> Prøv at kontakte paypal omkring problemstillingen, det skal siges at jeg
> har ofte brugt paypal og aldrig haft problemer med dem.

Jo, men nu er det jo IKKE PayPal der KAN vise sig at være problemet.

> Find eventuelt et sted at købe varen hvor du kan betale med dit
> kreditkort, så er du på den sikre side.

Ja, hvis bare de havde den vare et andet sted

/Nick

Fra : Morten Birkelund

Dato : 27-07-06 12:35

"Nick" <in@your.dreams> skrev i en meddelelse

> Jo, men nu er det jo IKKE PayPal der KAN vise sig at være problemet.

Paypal har en ganske god support hvis der er misbrugs problemer, så prøv at
høre paypal om hvordan de siger du skal forholde dig..

Personligt vil jeg tro at en mail til paypal's support om at nogen har snydt
dig vil være nok.

--
Morten Birkelund

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 27-07-06 10:31

"Nick" <nicklas_kellerFLYTMIGVÆK@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> kreditkortselskabet og hvis varen ikke dukker op, så kan jeg vel ikke få
> udstederen til at tilbageføre beløbet, for det er jo ikke PayPal der

Hvis du har accepteret paypals regler så har du også accepteret at du ALDRIG
vil gøre krav imod dem, altså forsøge at trække betalinger mv tilbage..

Paypal er i princippet ok, men deres regler giver dig ingen beskyttelse
overhovedet..

Denne side er naturligvis favet.. men giver dig noget at tænke over
http://www.paypalwarning.com/

Fra : Henning Wangerin

Dato : 27-07-06 12:05

On Thu, 27 Jul 2006 11:30:57 +0200, Flemming Lynggaard wrote:

> [...]
>>

> Hvis du har accepteret paypals regler så har du også accepteret at du
> ALDRIG vil gøre krav imod dem, altså forsøge at trække betalinger mv

Den tvivler jeg bare holder her i dk, hvor lovgivningen ikke tillader det.

En anden ting er så at de måske lukker din konto efterfølgende, men så kan
du jo bare oprette en ny

> Paypal er i princippet ok, men deres regler giver dig ingen beskyttelse
> overhovedet..

Tvivler bare på at de betingelser er lovlige i forbindelse med betaling
med et dansk kort.

/Henning

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 01-08-06 11:36

"Henning Wangerin" <news_via_pan+041124@hpc.dk> wrote in message

> [...]
> du jo bare oprette en ny

> Tvivler bare på at de betingelser er lovlige i forbindelse med betaling

Ja det er jo så det - men paypals ydelse er ikke at sælge vare - så du kan
ikke trække beløbet tilbage iht dansk lov - så du har faktisk ingen ret til
det..

Medmindre paypal står som sælger.. og det gør de næppe..