Samejeoverenskomst - skal den tinglyses?
Fra : Tychsen

Dato : 26-07-06 19:56

Hej NG!

Skal en samejeoverenskomst tinglyses - eller er det fint nok med vores
underskrifter og to vidner?

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 26-07-06 23:03

Tychsen wrote:

> Skal en samejeoverenskomst tinglyses

Nej.

> - eller er det fint nok med vores
> underskrifter og to vidner?

Vidner er ikke nødvendigt, omend der kan være visse fordele ved det.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Codexx

Dato : 26-07-06 23:33

Kevin Edelvang skrev:

> Nej.

Det kommer vel an på hvad der aftales i samejeoverenskomsten? Hvis 3.
mand skal respektere aftalen, (f.eks. forbud mod pantsætning) skal den
vel tinglyses.... Desuden sikrer det at samejeovenskomsten ikke
"forsvinder".

//Bacher

Fra : Christian Madsen

Dato : 27-07-06 00:09

Codexx skrev:

> [...]
> mand skal respektere aftalen, (f.eks. forbud mod pantsætning) skal den
> vel tinglyses.... Desuden sikrer det at samejeovenskomsten ikke

Den burde vel også tinglyses, hvis det som der aftales sameje om, alene
står i den ene persons navn, og er af væsentlig værdi, da det så vil
være tale om en gave? Men da skal der nok oprettes en sepperat
gaveægtepagt.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er stud.Jur, kan jeg ikke garantere rigtigheden af dette

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-07-06 15:46

Christian Madsen wrote:

> Den burde vel også tinglyses, hvis det som der aftales sameje om, alene
> står i den ene persons navn, og er af væsentlig værdi, da det så vil
> være tale om en gave?

Ikke, hvis det gør som folk gør flest, dvs. køber et hus og optager
lånet sammen.

> Men da skal der nok oprettes en sepperat
> gaveægtepagt.

Ægtepagter er forbeholdt ægteskabet. Samejeraftaler, som der spørges til
her, er kun relevante for "papirløse" forhold. I hvert fald i langt de
fleste tilfælde.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Christian Madsen

Dato : 27-07-06 16:00

Kevin Edelvang skrev:

> [...]
> er kun relevante for "papirløse" forhold. I hvert fald i langt de fleste

Kan du ikke lave en samejeoverenskomst mellem ægtefæller? F.eks., at du
ejer huset i sameje, selvom det oprindeligt kun stod i M / H's navn?

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-07-06 18:29

Christian Madsen wrote:

> Kan du ikke lave en samejeoverenskomst mellem ægtefæller? F.eks., at du
> ejer huset i sameje, selvom det oprindeligt kun stod i M / H's navn?

Jo, men det er sjældent relevant, som jeg skrev.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Tychsen

Dato : 27-07-06 15:58

Det drejer sig om en andelsbolig, hvor vi begge har skrevet under på
aftalen.

Jeg kommer med x kr. og min kæreste med y kr. og så låner vi z
kroner udefra.

Fra : Wilstrup

Dato : 27-07-06 22:54

"Tychsen" <mtychsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG!
>
> Skal en samejeoverenskomst tinglyses - eller er det fint nok med vores
> underskrifter og to vidner?

En samejekontrakt skal ikke tinglyses, men mange advokater foreslår det
alligevel. Samejekontrakter kan også benyttes mellem flere i samme hus, men
det har samme retsvirkning uanset om det er tinglyst eller ej -

Vi har i vores hus en samejekontrakt, der består af nogle aftaler udfærdiget
af en advokat - han foreslog en tinglysning, men det har vi ikke ønsket (det
koster jo også) -men da vi er tre voksne personer, der ejer hver en
trediedel af huset, så er der ikke tvivl om ejendomsforholdet.
Samejekontrakten regulerer i stedet forhold som hvad vi gør, hvis vi skal
have forbedringer i huset og en ikke ønsker at ofre penge på det. Den
regulerer hvordan vi i øvrigt skal gebærde os over for hinanden - også i
forbindelse med evt. salg.

En samejekontrakt kan man ofte finde på nettet i sin fulde udstrækning og så
kan man bruge den eller tillempe den til egne forhold.

Der behøves ikke to vidner, hvis den er udarbejdet af en advokat -og det kan
til gengæld godt betale sig, for på den måde undgår man at havne i "fælder"
som man ikke har tænkt over.
--
Wilstrup