gadehandel?
Fra : Brian K

Dato : 26-07-06 00:32

Hej

Nogen der har et link til lovgivningen på gadehandel?

Feks den tilladelse som Isbilen har/skal have.

Er det den samme som en der står og sælger blomster på strøget skal have?

mvh
brian

Fra : Jonas Kofod

Dato : 26-07-06 01:04

Brian K wrote:
> Hej
>
> Nogen der har et link til lovgivningen på gadehandel?
>
> Feks den tilladelse som Isbilen har/skal have.
>
> Er det den samme som en der står og sælger blomster på strøget skal have?

Isbilen kører efter Dørsalgsloven og man skal ikke have tilladelser til
at handle de varer som isbilen gør.
Blomstersælgerne har jo nok nogle tilladelser ved kommunen for at have
stade hvor de har.

Fra : Brian K

Dato : 26-07-06 01:31

"Jonas Kofod" <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Isbilen kører efter Dørsalgsloven og man skal ikke have tilladelser til at
> handle de varer som isbilen gør.
> Blomstersælgerne har jo nok nogle tilladelser ved kommunen for at have
> stade hvor de har.

Hej

Jeg ringede lige til politiet - de sagde at jeg skulle ringe i morgen og
tale med bevillingskontoret - da det var ulovligt at sælge noget uden en
bevilling (både som isbil og som "gadesælger")

Gad vide om betjenten tager fejl, eller?

mvh
brian

Fra : Jonas Kofod

Dato : 26-07-06 13:00

Brian K wrote:

> [...]
> bevilling (både som isbil og som "gadesælger")
>
> Gad vide om betjenten tager fejl, eller?

Ja vi har en lovgivningen der er sådan indrettet at den opfylder et
ønske om at landmænd og lignende kan komme af med deres produkter
ubesværet. På samme måde findes en lignende tanke om at letfordærvelige
madvarer kommer ubesværet rundt i landet til folk der skal spise det.
Hvis man sætter tankerne tilbage til tidligere dage hvor man havde
interesse i fiskebiler bragte ordentlig kost ind i landet og mælken kom
rundt til alle osv. kan man nok følge begrundelsen.

Derfor er det ikke som betjenten siger at alle der sælger noget skal
have næringsbrev (bevilling). Du kan se undtagelserne af Næringslovens § 12.
Hvis man skal stå et bestemt offentligt sted eller torv, som f.eks.
nogle blomsterhandlere gør skal man have tilladelse jævnfør § 14 stk. 2.

Delen med opsøgende salg (den omkørende hjemis bil) har betjenten ikke
berørt, men det er stadigt at finde i Dørsalgsloven.

Fra : Brian K

Dato : 26-07-06 13:14

> [...]
>
> Delen med opsøgende salg (den omkørende hjemis bil) har betjenten ikke
> berørt, men det er stadigt at finde i Dørsalgsloven.
Tak for det fyldestgørende svar.

Jeg har så 2 spørgsmål.

Hvad tilladelse skal man så have for at sælge frugt på feks. strøget?

Hvad tilladelse skal man så have for at sælge på feks.brøndby strand

Hvad tilladelse skan ismanden have?

mvh
brian

Fra : Jonas Kofod

Dato : 26-07-06 13:27

Brian K wrote:
> [...]
>
> Hvad tilladelse skal man så have for at sælge frugt på feks. strøget?
>
> Hvad tilladelse skal man så have for at sælge på feks.brøndby strand

Jeg tager dit spørgsmål som at du står på et særligt sted på en
offentlig plads.
Mht. bestemte placeringer kan du i Næringslovens § 14 stk se hvilke
autoriteter der bestemmer. Kommune og Politi - jeg vil tro du skal på
kommunen de bestemte steder og høre. Det er nok osse her grønthandlerne
på strøget har deres tilladelse til at stå hvor de står.

> Hvad tilladelse skan ismanden have?

Han skal måske høre med fødevaremyndighederne, evt. hvis han "serverer".
Hvis det er angående placering så er det ligesom frugt sælgerne.