Kontanthjælp hjemmeboende
Fra : steenjeberg@gmail.co~

Dato : 24-07-06 15:18

Jeg har en psykisk handicappet søn på 19 år der bor hjemme. Han
får kontanthjælp 2700/mdl og det rækker kun lige til hans daglige
behov og få faste udgifter. Hvis han flyttede hjemmefra ville han få
en større sats og kunne ligeledes få tilskud til husleje.
Kan han i den nuv. situation få tilskud til husleje hvis jeg feks bad
ham om 1000/mdl til mad og husleje. Eller er det mig der må betale for
ham indtil han flytter hjemmefra og dermed også bliver en større
økonomisk belastning for kommunen.
Havde han haft lønindtægt havde det sikkert været et ganske rimeligt
krav som forældre til en hjemmeboende i den alder.

Fra : Ole

Dato : 24-07-06 15:30

<steenjeberg@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

spørg i dk.forbruger.offentlig-service

Fra : Holst

Dato : 24-07-06 15:29

steenjeberg@gmail.com wrote:

> [...]
> ham om 1000/mdl til mad og husleje. Eller er det mig der må betale for
> ham indtil han flytter hjemmefra og dermed også bliver en større

Hvorfor får han kontanthjælp og ikke en form for pension?

Et hjemmeboende barns betaling af husleje til forældrene vil næppe
berettige ham til flere penge fra kommunen.

> Havde han haft lønindtægt havde det sikkert været et ganske rimeligt
> krav som forældre til en hjemmeboende i den alder.

Tjah ... så havde han sikkert villet flytte hjemmefra og forventede, at
du købte en lejlighed, han kunne flytte ind i.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 24-07-06 16:00

On 24 Jul 2006 07:18:11 -0700, steenjeberg@gmail.com wrote:

> [...]
>Kan han i den nuv. situation få tilskud til husleje hvis jeg feks bad
>ham om 1000/mdl til mad og husleje. Eller er det mig der må betale for

Hvis du gør det, skal du være opmærksom på at du skal betale skat af
husleje.

** Lars

Fra : Kurt Lund

Dato : 24-07-06 17:50

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev:

> Hvis du gør det, skal du være opmærksom på at du skal betale skat af
> husleje.

Ikke i alle tilfælde. Der er en regel om møblerede værelser indenfor en vis
(husleje)grænse, der er skattefri.

--
Kurt Lund

Fra : Frank Leegaard

Dato : 25-07-06 19:38

Kurt Lund wrote:

> Ikke i alle tilfælde. Der er en regel om møblerede værelser indenfor
> en vis (husleje)grænse, der er skattefri.

Så vidt jeg husker er det indtil skatteværdien af egen bolig der er
skattefrit.

--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under anonymitet
mindre vægt

Fra : Frank Leegaard

Dato : 25-07-06 19:45

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/932.html

Fra : Ann

Dato : 24-07-06 18:19

> [...]

> Havde han haft lønindtægt havde det sikkert været et ganske rimeligt
> krav som forældre til en hjemmeboende i den alder.

Hej

Nej din søn vil ikke kunne få tilskud til husleje det ikke er uforset
udgift men noget man må indregne i forhold til det at eksistere.
Vi kan nok godt blive enige om, at der ikke er mange penge til din søn
men omvendt er ungesatsen mig bekendt baseret på, at de unge skal
igang med en uddannelse og ikke "parkeres på passiv hjælp".

Når det er sagt skriver du at din søn er psykisk handicappet. Jeg vil
foreslå, at du sammen med din søn kontakter hans sagsbehandler og på
et møde får afklaret hvad der videre skal ske med din søn.

Det skal jo afklares, hvad der skal ske med din søn - vil have være
eller blive i stand til at kunne påtage sig et arbejde på det alm.
arbejdsmarked?

Hvad med uddannelse - er det helt udelukket?

Måske kan din søn bevare tilknytning til arbejdsmarkedet inden for
det rummelige arbejdsmarkedet i et fleksjob?

Måske er dins søns handicap af et sådant omfang at han ikke kan
eller vil blive i stand til at påtage sig et arbejde således, at han
opfylder betingelser for tilkendelse af førtidspension.

Det sidste er alt samme gætværk, da jeg/vi ikke kender omfanget af
din søns handicap - men det er altså vigtigt, at I får en god
kontakt til kommunen og sammen får lagt nogle planer som enten kan
bedre dins søns muligheder for at få arbejde eller være med til at
afklare, at der ikke resterer en arbejdsevne.

De bedste ønsker

Ann