som følge af tråden " død af varme" ?
Fra : bj

Dato : 21-07-06 12:39

Hej

Jeg har tænkt på, hvornår kroppen har sværest ved at svede? Er det ved høj
luffugtighed eller ved lav? Har det nogen sammenhæng overhovedet med de
fatktorer?

mvh.

bj

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-07-06 13:44

Den 21-07-06 13.39 skrev bj følgende:

> Jeg har tænkt på, hvornår kroppen har sværest ved at svede? Er det ved høj
> luffugtighed eller ved lav?

Høj luftfugtighed. Når luften allerede er "mættet" med vand, kan den
ikke optage kroppens sved, og det kan føles meget ubehageligt. Til
gengæld er den lave luftfugtighed lumsk, for man opdager ikke, at man
sveder, og dermed risikerer man nemt at komme i væskeunderskud og få
solstik.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at bruge Google som lommeregner.

Fra : bj

Dato : 21-07-06 20:33

> [...]
> den lave luftfugtighed lumsk, for man opdager ikke, at man sveder, og
> dermed risikerer man nemt at komme i væskeunderskud og få solstik.

tak for svaret, jeg ahr af nysgerrighed også indsendt spørgsmålet til
TV2-vejret for, at se om de kan lave et vejr-indslag om emnet..

god weekend
bj

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 24-07-06 23:59

On 2006-07-21 14:43:42 +0200, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> said:

> [...]
> gengæld er den lave luftfugtighed lumsk, for man opdager ikke, at man
> sveder, og dermed risikerer man nemt at komme i væskeunderskud og få

Præcis.

I disse dage, hvor det ikke er så varmt, men luftfugtigheden til
gengæld er høj (over 90%, eller nærmere 95%!), kalder vi det "Lummert",
og det er faktisk mere trykkende end varmere vejr (30-35 grader) med
lav luftfugtighed, netop, fordi vi ikke kan komme af med varmen ved at
svede.

--
A ruler that violates natural law is illegitimate. He has no right to
be obeyed, his commands are mere force and coercion. Rulers who act