Adgang til lejlighed/badeværelse
Fra : Deaster

Dato : 20-07-06 08:47

Min overbo skal have lavet nyt badeværelse og deri bla. nyt afløb som
betyder at de skal brække noget af mit loft ned på mit badeværelse, og
så kom jeg til at tænke på hvilken ret de egentligt har til det?

Ps.
Det drejer sig om en ejerlejlighed.

--
Guldkorn fra Knud Thomsen:
Du skal hele tiden gøre opmærksom på, hvor lidt du ønsker

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-07-06 11:05

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> betyder at de skal brække noget af mit loft ned på mit badeværelse, og så
> kom jeg til at tænke på hvilken ret de egentligt har til det?

Medmindre der står noget i vedtægterne så har de ingen ret til det.
Ejerforeningen kan beslutte at renovere de fælles rør, og det må du tåle,
men private renoveringer giver ikke ret til at råde over underboens/naboens
lejlighed.
Hvis det var tilfældet så var det da nemmere at bore ind til naboen og
trække kabler derinde, frem for at fræse riller i væggene.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Deaster

Dato : 20-07-06 11:26

Martin Højriis Kristensen skrev:
> [...]
> Hvis det var tilfældet så var det da nemmere at bore ind til naboen og
> trække kabler derinde, frem for at fræse riller i væggene.

Ok, tak for svaret jeg suser lige hjem og gennemgår vedtægterne.

Fra : Jubii

Dato : 20-07-06 11:20

On Thu, 20 Jul 2006 09:47:08 +0200, Deaster <nospam@deaster.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Min overbo skal have lavet nyt badeværelse og deri bla. nyt afløb som
>betyder at de skal brække noget af mit loft ned på mit badeværelse, og
>så kom jeg til at tænke på hvilken ret de egentligt har til det?

Bestemmelser i ejerlejlighedsloven. Ejere skal give adgang når det er nødvendigt
for eftersyn og reparationer. Der er i bemærkningerne til karnovudgaven gjort
tvivl om det også gælder adgang for at anlægge nye rør.
(§ 5 stk 2)

Det kan dog være reguleret i jeres vedtægter.

Hvis du ikke vil give adgang kan ejerforeningen kontakte fogden for at få adgang
og fogden kan så se på om loven plus evt. vedtægter giver dem ret til adgang.

>Ps.
>Det drejer sig om en ejerlejlighed.

Og svaret er givet som var du ejer.

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-07-06 11:27

Jubii wrote:

> [...]
> bemærkningerne til karnovudgaven gjort tvivl om det også gælder
> adgang for at anlægge nye rør. (§ 5 stk 2)

Ovenstående bestemmelse vil ikke kunne anvendes på et privat projekt
(for den enkelte ejer) om at lave et nyt badeværelse. Her skal retten
komme fra vedtægterne, som Martin skiver. Alternativt må over- og
underbo forhandle sig til rette. Som regel skal man i øvrigt vedlægge en
fuldmagt fra underboen, når man ansøger kommunen om byggetilladelse...

--
Jesper Lund

Fra : Jubii

Dato : 20-07-06 16:39

On Thu, 20 Jul 2006 12:27:24 +0200, "Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Ovenstående bestemmelse vil ikke kunne anvendes på et privat projekt
>(for den enkelte ejer) om at lave et nyt badeværelse. Her skal retten
>komme fra vedtægterne, som Martin skiver. Alternativt må over- og

Som jeg også skriver ik'

>underbo forhandle sig til rette. Som regel skal man i øvrigt vedlægge en
>fuldmagt fra underboen, når man ansøger kommunen om byggetilladelse...

Byggetilladelse til et badeværelse, mon dog.
Det skal dog følge småhusreglementets dimentionering for samme.

Fra : Henning

Dato : 20-07-06 18:05

>Byggetilladelse til et badeværelse, mon dog.

Absolut, du risikerer endog at arbejdet skal sættes i stå fordi det
skal inspiceres undervejs!

Fra : Jubii

Dato : 21-07-06 10:04

On Thu, 20 Jul 2006 19:04:33 +0200, Henning <no.mail@all.invalid> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Absolut, du risikerer endog at arbejdet skal sættes i stå fordi det
>skal inspiceres undervejs!

Og hvorfor skulle jeg tro dig?

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-07-06 14:49

Jubii wrote:

> Og hvorfor skulle jeg tro dig?

Når det er etageejendomme, er det ikke småhusreglementet, men BR95 som
er gældende
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19950400249-REGL

Afsnit 1.6, stk 1 i BR 95 (uddrag)
"Anmeldelsessystemet gælder f.eks. ved enkeltstående ombygninger af
badeværelse, køkken, installation af pejse, brændeovne, kedler m.v."
(kommentar).

Afsnit 1.6 stk 3
"Kommunalbestyrelsen kan stille krav om at få besked, når forskellige
stadier af byggearbejdet udføres."
Afsnit 1.6, Stk. 5.
Anmeldelsen skal være skriftlig. Den skal indsendes til
kommunalbestyrelsen. Anmeldelsen dateres og underskrives af ejeren. Hvis
den ikke er underskrevet af ejeren, skal anmelderen på anden måde
dokumentere sin ret til at udføre arbejdet.

Hvis der skal arbejdes i etageadskillelsen, skal anmeldelsen (normalt)
vedlægges en fuldmagt fra underboen. Derudover kræver i hvert fald
Frederiksberg Kommune, at Ejerforeningen giver tilladelse til arbejdet,
selvom det er et badeværelse i en enkelt lejlighed (relativt ny
praksis).

--
Jesper Lund

Fra : Jubii

Dato : 21-07-06 23:14

On Fri, 21 Jul 2006 15:48:30 +0200, "Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Når det er etageejendomme, er det ikke småhusreglementet, men BR95 som
>er gældende

Nu er en ejendom udlagt til ejerlejligheder ikke det samme som en etageejendom,
men hver lejlighed er en selvstændig enhed med egne finanser ud over
fællesudgifter. Jeg tror stadig det dermed er et småhus.

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-07-06 00:02

Jubii wrote:

> [...]
> etageejendom, men hver lejlighed er en selvstændig enhed med egne
> finanser ud over fællesudgifter. Jeg tror stadig det dermed er et

Også efter at du har læst BR95, Afsnit 1.1, stk 1? Det forekommer at
rækkehuse har status af ejerlejligheder, men bemærk kravet om lodret
adskillelse nedenfor. Det udelukker begreber som overbo og underbo, og
arbejde i etageadskillelsen.

Fra BR95:
1.1 Reglementets anvendelsesområde
Stk. 1. Reglementet gælder for alt byggeri, der ikke er omfattet af
bygningsreglement for småhuse.

Bygningsreglement for småhuse omfatter huse med en bolig til
helårsbeboelse, enten som fritliggende enfamiliehuse eller som helt
eller delvis sammenbyggede enfamiliehuse (dobbelthuse, rækkehuse,
kædehuse, gruppehuse og lignende, dvs. hvor boligerne er adskilt ved
lodret lejlighedsskel), sommerhuse i sommerhusområder, kolonihavehuse,
campinghytter, garager, carporte, udhuse, drivhuse og lignende mindre
bygninger, der opføres i tilknytning til fritliggende eller
sammenbyggede enfamiliehuse eller sommerhuse. Bygningsreglement for
småhuse gælder også, selv om en del af huset anvendes til sådanne former
for erhverv, som sædvanligvis kan udøves i forbindelse med boliger.

--
Jesper Lund

Fra : Henning

Dato : 22-07-06 08:53

>Nu er en ejendom udlagt til ejerlejligheder ikke det samme som en etageejendom,
>men hver lejlighed er en selvstændig enhed med egne finanser ud over
>fællesudgifter. Jeg tror stadig det dermed er et småhus.

Du skriver det er din overbo - er vi så ikke enige om at det er
etageejendom? Eller er det "Karlson på taget"?
OT: Hvorfor gøre så stor sag ud af det? Vær flink mod din nabo og lad
ham dog udføre det nødvendige arbejde, incl reetablering af dit loft.
En dag er det måske dig der skal ind til naboen for at få udbedret
noget i din lejlighed!

Fra : Jubii

Dato : 22-07-06 10:18

On Sat, 22 Jul 2006 09:53:27 +0200, Henning <no.mail@all.invalid> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Du skriver det er din overbo - er vi så ikke enige om at det er
>etageejendom? Eller er det "Karlson på taget"?

Kan det tænkes du kan tænke dig at hver lejlighed er en selvstændig ejendom?
Dermed er det ligegyldigt for reglerne hvor naboen bor.

> [...]
>ham dog udføre det nødvendige arbejde, incl reetablering af dit loft.
>En dag er det måske dig der skal ind til naboen for at få udbedret

Du er langt ude, du kan end ikke finde ud af hvem der har startet tråden, ha ha.
Noget andet er så at du altså kunne tænke dig at din overbo lægger sit
badeværelse over din spisestue og du lader ham gennemføre mindst 3 rør af typen
stigestreng og afløb hvor vandlåsen sidder oppe under dit loft.
Og hvis der kommer en utæthed? Hvilket rør vil du helst ikke bliver utæt?
Og det er klart at ovenboen har vedligeholdelsen af disse rør, og dermed skal
ind i din lejlighed når han skal vedligeholde, ik'

Fra : Henning

Dato : 22-07-06 10:39

>Kan det tænkes du kan tænke dig at hver lejlighed er en selvstændig ejendom?
Nej, etageejendomme er etageejendomme!

>Noget andet er så at du altså kunne tænke dig at din overbo lægger sit
>badeværelse over din spisestue og du lader ham gennemføre mindst 3 rør af typen
>stigestreng og afløb hvor vandlåsen sidder oppe under dit loft.
Tja, hvis der kan indgåes et fornuftigt kompromis med et pænt sænket
> [...]
>Og det er klart at ovenboen har vedligeholdelsen af disse rør, og dermed skal
>ind i din lejlighed når han skal vedligeholde, ik'
Hvor ofte "vedligeholder" du dine vandrør? Et par gange om året? Næppe
- de sidder i 50-100 år uden problemer.

Fra : Deaster

Dato : 22-07-06 10:51

Henning skrev:

> Du skriver det er din overbo - er vi så ikke enige om at det er
> etageejendom? Eller er det "Karlson på taget"?

Jeg tror næppe det er Jubiis overbo som skal have etableret nyt
badeværelse, så vil det da være noget af et sammentræf.

> [...]
> ham dog udføre det nødvendige arbejde, incl reetablering af dit loft.
> En dag er det måske dig der skal ind til naboen for at få udbedret

Det gør jeg sikkert også, men ville godt lige kende mine rettigheder først.

Fra : per christoffersen

Dato : 22-07-06 19:59

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Hvis der skal arbejdes i etageadskillelsen, skal anmeldelsen (normalt)
> vedlægges en fuldmagt fra underboen. Derudover kræver i hvert fald

Og det kræver altid byggetilladelse i en etageejendom. Etage adskillelsen er
også brandadskillelse, og dem må man ikke sådan pille ved efter
forgodtbefindende.

/Per

Fra : Deaster

Dato : 20-07-06 14:35

Jubii skrev:
> [...]
> for eftersyn og reparationer. Der er i bemærkningerne til karnovudgaven gjort
> tvivl om det også gælder adgang for at anlægge nye rør.

Ok, men det kan et nyt badeværelse vel næppe gå ind under?

Tak.