En lille opgave i selskabsret!
Fra : Codexx

Dato : 18-07-06 21:14

Hej gruppe!

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan folk herinde vil løse en
eksamensopgave jeg fik i juni.

Det drejer sig om en opgave i selskabsret, hvor der har været en del
diskussion om den rigtige løsning blandt de studerende. Jeg har selv
en ide til en løsning, men holder den for mig selv

Opgaven kan findes her:

http://www.sam.sdu.dk/doc/student/eksamen/opgaver/1152.pdf

Det er kun opgave 1, spørgsmål 1 der er tvivl om:

"Om der er mulighed for i forbindelse med en skattemæssig omgørelse
af stiftelsen af Fyns Vognmandsforretning ApS at levere de ved
stiftelsen indskudte aktiver (den indskudte virksomhed, hhv. de 200.000
DKK kontant) tilbage til anpartsselskabets stiftere som beskrevet."

Skyd frit fra hoften!

//Bacher

Fra : alexbo

Dato : 18-07-06 21:33

"Codexx" skrev

> [...]

>stiftelsen indskudte aktiver (den indskudte virksomhed, hhv. de 200.000
>DKK kontant) tilbage til anpartsselskabets stiftere som beskrevet."

Efter min mening strider det mod loven om anpartselskaber,
selskabet bliver tømt for aktiver uden at blive opløst.

§ 44. Uddeling af selskabets midler til anpartshaverne kan finde sted
1) som udbytte på grundlag af den senest godkendte årsrapport,
2) som ekstraordinært udbytte, jf. § 44 a,
3) som udlodning i forbindelse med nedsættelse af anpartskapitalen eller
4) i forbindelse med selskabets opløsning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 18-07-06 21:36

> [...]
>stiftelsen indskudte aktiver (den indskudte virksomhed, hhv. de 200.000
>DKK kontant) tilbage til anpartsselskabets stiftere som beskrevet."

Ja? (Der er vel 50% chance for at ramme rigtig...)

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-07-06 21:54

Henning wrote:

> Ja? (Der er vel 50% chance for at ramme rigtig...)

Hvis et eksamensspørgsmål kan besvare med ja eller nej, skal man altid
anføre en begrundelse. Et korrekt ja-nej svar giver uden begrundelse
giver præcist lige så mange point som et forkert svar...

--
Jesper Lund

Fra : Christian Andersen

Dato : 19-07-06 16:44

Codexx skrev:

> [...]
> stiftelsen indskudte aktiver (den indskudte virksomhed, hhv. de 200.000
> DKK kontant) tilbage til anpartsselskabets stiftere som beskrevet."

Ja, helt sikkert! Ingen problem.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!