Ansvarsdækning på lånt projektor
Fra : morten.thorsen@gmail~

Dato : 18-07-06 15:18

Jeg har lånt en projektor til at se fodbold på.

Inden jeg kom igang med at se fodbold skete der det, at jeg faldt i
ledningen og rev projektoren på gulvet. Nu dur den ikke længere. Er
det noget min ansvarforsikring bør dække?

Fra : Holst

Dato : 18-07-06 15:35

morten.thorsen@gmail.com wrote:

> [...]
> ledningen og rev projektoren på gulvet. Nu dur den ikke længere. Er
> det noget min ansvarforsikring bør dække?

Sædvanligvis ikke. Men læs dine forsikringsbetingelser, måske har du en
kasko på din indboforsikring, men det har du næppe.

Fra : Christian Madsen

Dato : 18-07-06 15:46

Holst skrev:

> Sædvanligvis ikke. Men læs dine forsikringsbetingelser, måske har du en kasko
> på din indboforsikring, men det har du næppe.

Hvor er du forsikret?

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette

Fra : MAndersen

Dato : 18-07-06 16:03

"Holst" <newsjul06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Sædvanligvis ikke. Men læs dine forsikringsbetingelser, måske har du en
> kasko på din indboforsikring, men det har du næppe.

Nu kan man jo ikke læse alt i betingelserne Holst, og kaskoforsikring er kun
for ens egne ting, ikke lånte/lejede.

MAndersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-06 17:31

morten.thorsen@gmail.com skrev:

> Inden jeg kom igang med at se fodbold skete der det, at jeg faldt i
> ledningen og rev projektoren på gulvet. Nu dur den ikke længere. Er
> det noget min ansvarforsikring bør dække?

Skriv en skadesanmeldelse, og send den ind til
forsikringsselskabet. De kan højst svare nej.

--
Bertel

Fra : Christian Madsen

Dato : 18-07-06 18:33

> [...]
> ledningen og rev projektoren på gulvet. Nu dur den ikke længere. Er
> det noget min ansvarforsikring bør dække?

Hvor har du din forsikring?
Har din ven en forsikring som dækker projektoren (selvfølgelig mens den
er lånt ud). HVIS din ven har den forsikret (og den dækker), vil du
ikke være erstatningsansvarlig, jf. EAL § 19, stk. 1, da ulykken er
sket ved "simpel uagtsomhed".

Fra : morten.thorsen@gmail~

Dato : 19-07-06 07:48

Jeg er forsikret igennem Tryg.

Så vidt jeg kan læse ud af forsikringsbetingelserne er jeg dækket,
hvis ikke hændelsen falder ind under kategorien "hendeligt uheld".

Er der nogen retninglinier for det begreb?

Projektoren er ikke forsikret på anden vis.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-07-06 11:34

<morten.thorsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Så vidt jeg kan læse ud af forsikringsbetingelserne er jeg dækket,
> hvis ikke hændelsen falder ind under kategorien "hendeligt uheld".
> Er der nogen retninglinier for det begreb?

Hvis det er rent uheld, så dækker din ansvarsforsikring ikke.
Hvis du har handlet uagtsomt eller dumt, så gør den.

Personligt mener jeg at det er ret uagtsomt (og dumt) at lægge en ledning
henover et gulv hvor der går mennesker uden at sikre ledningen på en eller
anden måde.
Men det er en konkret vurdering fra gang til gang, så indgiv en
skadesanmeldelse og se.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Christian Madsen

Dato : 19-07-06 11:47

Martin Højriis Kristensen skrev:
> [...]
> anden måde.
> Men det er en konkret vurdering fra gang til gang, så indgiv en

Jeg har desværre ikke tid til at læse dine forsikringsbetingelser lige
nu, men en ansvarsforsikring vil OFTE (men ikke altid) ikke dække en
skade på en lånt ting.

Selvom det er et hændeligt uheld, er du dog stadig ansvarlig, jf. DL
-xx-xx-xx (kan ikke huske hvilken bog, kapitel osv. det er lige nu)

Fra : Christian Madsen

Dato : 19-07-06 13:36

> [...]
>
> Er der nogen retninglinier for det begreb?
>
> Projektoren er ikke forsikret på anden vis.

Hej igen,
Jeg beklager mit lidt hurtige svar før, men jeg havde, som nævnt, ikke
meget tid.

Jeg har netop kigget på hvad ansvarsforsikringen under familiens
basisforsikring II hos tryg dækker. Jeg kan med glæde meddele dig, at
du (forudsat at skaden er sket inden 30 dage efter lånet) i dette
tilfælde er dækket af ansvarsforsikringen, dog med en selvrisiko på
1.500 kr.

Hvor vidt der er tale om et hændeligt uheld, eller en skade ved simpel
uagtsomhed er svært at sige helt bestemt (dette vil afhænge af hvordan
ledningerne lå, om de lå der hvor kom folk til at gå, om de var synlige
osv. osv.). Du vil som nævnt under alle omstændigheder være
erstatningsasnvarlig, eftersom du har lånt genstanden i egen interesse,
jf. DL 5-8-1.

Hvor længe siden er det, at du lånte projektoren? Hvis skaden er sket i
de første 30 dage af låneperioden, dækker Tryg (såfremt du har
familiens basisforsikring II, med tilhørende ansvarsforsikring). Du vil
dog selv skulle betale en selvrisiko på 1.500 kr., da der er tale om en
tingsskade.

Derfor vil jeg anbefale, at melde skaden til dit forsikringsselskab.
Held og lykke - Jeg kan desuden oplyse, at du er heldig at Tryg dækker
skade på lånte ting, eftersom forsikringsselskaber normalt har
fraskrevet sig dækning her!

Fra : Fedearne

Dato : 20-07-06 09:22

Tak for det uddybende indlæg.

Skaden skete inden for 1 dag :(

Hvis jeg forestår dig ret, så er jeg erstatningsansvarlig over for
ejeren. Min forsikring dækker dog kun, hvis jeg har handlet uagtsomt.

Det hele afhænger af hvorledes ledningerne var plaveret osv....

Mvh Morten

Fra : Christian Madsen

Dato : 20-07-06 11:31

Fedearne skrev:
> [...]
> ejeren. Min forsikring dækker dog kun, hvis jeg har handlet uagtsomt.
>
> Det hele afhænger af hvorledes ledningerne var plaveret osv....

Hej Morten,

Nej ikke helt. Du er erstatningsansvarlig uanset hvad, jf. en
bestemmelse i danske lov (DL 5-8-1).

Men du er så heldig, at Tryg forsikring (såfremt du har Familiens
Basisforsikring II (måske endda også andre)), dækker skaden, dog med en
selvrisiko på 1.500 kr. Du skal altså anmelde skaden, og forsikringen
dækker herefter, dog kommer du selv til at betale 1.500 kr. .

Fra : Christian Madsen

Dato : 20-07-06 11:36

Christian Madsen skrev:

> [...]
> selvrisiko på 1.500 kr. Du skal altså anmelde skaden, og forsikringen dækker
> herefter, dog kommer du selv til at betale 1.500 kr. .

Jeg kan ikke komme til, at læse dine forsikringsbetingelser på deres
hjemmeside, men på deres "informationsside", står der intet krav om at
du skal have handlet uagtsomt for at de dækker skader på lånte ting.
Men prøv at kontakte dem!