mail() på linux debian
Fra : lauer

Dato : 18-06-01 23:22

Hey

Jeg har min egen Linux-server, men Apache, PHP4 og mysql.
Jeg har bare et problem... når jeg prøver at sende en email i PHP siger den
Warning: mail() is not supported in this PHP build in
/home/brlf/www/sendmail.php on line 25

Jeg har tjekket om jeg bruger mail() rigtigt og det gør jeg. Så jeg kan ikke
se hvad der er galt.
Nogen der kan hjælpe mig?

venlig hilsen
Jesper Laursen

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 19-06-01 09:43

On Tue, 19 Jun 2001 00:22:29 +0200, lauer wrote:

> [...]
> Jeg har bare et problem... når jeg prøver at sende en email i PHP siger den
> Warning: mail() is not supported in this PHP build in

Du har installeret apache/php på een af følgende måder:

- via debian pakker (.deb)
- fra source. Du har downloadet en flok tar.gz-filer og rodet med dem.

Mit gæt er at du har installeret via den første metode. De prekompilerede
pakker har ikke altid understøttelse for ting, selvom det lyder underligt
at den ikke skulle understøtte mailfunktionen som default.
Har du en MTA installeret? Enten sendmail, qmail eller postfix (eller
lignende).

Hvis du har installeret via metode nummer 2, skal du rekompilere din php, og
blot følge den medfølgende installationsvejledning, så skulle alt være
peachy.

--
Søren O.

Bedøm din edbforhandler på http://edbforhandlere.dk/

Fra : lauer

Dato : 19-06-01 10:29

> Du har installeret apache/php på een af følgende måder:
>
> - via debian pakker (.deb)
> - fra source. Du har downloadet en flok tar.gz-filer og rodet med dem.

Jeg har installeret den via source ;)

> [...]
> at den ikke skulle understøtte mailfunktionen som default.
> Har du en MTA installeret? Enten sendmail, qmail eller postfix (eller

Så du har gættet forkert, men er det stadig det samme ?

> Hvis du har installeret via metode nummer 2, skal du rekompilere din php,
og
> blot følge den medfølgende installationsvejledning, så skulle alt være
> peachy.

Hmm, den skulle altså være installeret rigtigt... men okay, hvor meget skal
jeg så rekompile,
og hvordan.

venlig hilsen
Jesper Laursen

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 19-06-01 23:36

On Tue, 19 Jun 2001 11:28:52 +0200, lauer wrote:

> Hmm, den skulle altså være installeret rigtigt... men okay, hvor meget skal
> jeg så rekompile,
> og hvordan.

Jeg ville nok starte med at checke om der findes en binær fil der hedder
sendmail.
På min debian-kværn ligger den her:
[boll@gandalf /usr/home/boll]$ locate bin/sendmail
/usr/sbin/sendmail
[boll@gandalf /usr/home/boll]$

Hvis du har yderligere spørgsmål mht. recompile af apache/php ville jeg nok
prøve en af unix-grupperne.

Fra : lauer

Dato : 20-06-01 00:07

> Jeg ville nok starte med at checke om der findes en binær fil der hedder
> [...]

Jeg har sendmail

> Hvis du har yderligere spørgsmål mht. recompile af apache/php ville jeg
nok
> prøve en af unix-grupperne.

Det har jeg også. Og jeg har fået at vide at jeg skal slette sendmail og
installere postfix,
og derefter rekompile php.
Desvære kommer der bare en fejl når jeg vil installere postfix.

venlig hilsen
Jesper Laursen

Fra : Klaus Rene Hansen

Dato : 20-06-01 07:19

"Søren Boll Overgaard" <boll@fw1.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du har yderligere spørgsmål mht. recompile af apache/php ville jeg
nok
> prøve en af unix-grupperne.
Der findes en ret god bog til det den er bare ikke helt skrevet færdig..
http://www.linuxguide.dk/debian/index.html

Klaus

Fra : binderup

Dato : 19-06-01 10:21

Du har vel også husket at ændre i php.ini så php ved hvad den skal
foretage sig ved kommandoen mail() ?

Den Debian jeg bruger som test maskine den er del af en netværk hvor man
har disabled brugen af sendmail så jeg skal bruge SMTP
Men i PHP.ini kan du bare "lade" som om du benytter dig af en Windows
version af php og rette de to understående linjer - det fungerer fint.
SMTP serveren skal være den der er stillet til rådighed for dig på
netværket (det understående eksempel er TDC's smtp server)

SMTP = smtp.mail.dk ;for win32 only
sendmail_from = min@adresse.dk ;for win32 only

/Peter

http://www.kandu.dk/

Fra : lauer

Dato : 19-06-01 10:39

> [...]
> SMTP serveren skal være den der er stillet til rådighed for dig på
> netværket (det understående eksempel er TDC's smtp server)

Jeg har prøvet at rette det, men den kommer stadig med samme fejl når
jeg prøver at sende en email i php ;(
Du kan se phpinfo her http://phpinfo.lauer.dk/

venlig hilsen
Jesper Laursen

Fra : Christian Joergensen

Dato : 23-06-01 10:15

lauer <webmaster@lauer.dk> wrote:

> [...]
> Jeg har bare et problem... når jeg prøver at sende en email i PHP siger
> den Warning: mail() is not supported in this PHP build in

Kan det være en bug ?

<http://www.php.net/bugs.php?id=11623>

--
Christian Jørgensen | "Ford, you're turning into a penguin"
http://www.razor.dk | "Stop it"