Spørgsmål til slutseddel ved køb af brugt ~
Fra : Michael Vindt

Dato : 17-07-06 08:56

Halløj

Jeg har googlet lidt og kigget på dr.dk/kontant og fi.dk, men har ikke
kunnet finde noget præcist svar på alle spørgsmål.

Har lige købt brugt bil ved forhandler og underskrevet en slutseddel, hvor i
han skriver følgende:

"3 mdr 50% reklamationsret på motor, gearkasse og bagtøj. Garantien gælder
kun reparationer udført af sælger. Selvrisiko af enhver reparation kr. 400,-
+ moms."

Først skriver han reklamationsret dernæst garanti... Er det reklationsret
eller garanti han giver mig i de 3 mdr?

Som jeg har forstået, er der 24 mdr reklamtionsret hvor bevisbyrden ligger
hos forhandleren de første 6 mdr. Er det korrekt forstået? Og hvordan virker
det i praksis?

Kan han nøjes med at give 50% reklamationsret eller garanti?

Må han tage en selvrisiko?

Jeg ved der har været mange spørgsmål om det samme, men har som sagt ikke
rigtig kunne finde noget præcist svar lige på mine spørgsmål, så jeg håber
der er nogen der vil tage sig tid til at svare på dem alligevel.

/Michael Vindt

Fra : Peter Makholm

Dato : 17-07-06 09:07

"Michael Vindt" <mlv@os.dk> writes:

> Jeg har googlet lidt og kigget på dr.dk/kontant og fi.dk, men har ikke
> kunnet finde noget præcist svar på alle spørgsmål.

Lad være med at bruge fi.dk. Forbrugerstyrelsens websted hedder
forbrug.dk. Men du kan for eksemepel læse:

http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/brugtebiler/hurtig/reklamationsret/

--
http://peter.makholm.net/ | Ladies and gentlemen, take my advice, pull
peter@makholm.net | down your pants and slide on the ice

Fra : Wilstrup

Dato : 17-07-06 09:15

"Michael Vindt" <mlv@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigtig kunne finde noget præcist svar lige på mine spørgsmål, så jeg håber
> der er nogen der vil tage sig tid til at svare på dem alligevel.

hvis du ser på forbrugerstyrelsens hjemmeside www.forbrug.dk vil du kunne
finde en række ting om købelovens bestemmelser.

Generelt kan man sige at reklamationsret har du altid i 24 måneder for
omtrent alle produkter (der findes undtagelser) og de 6 første måneder er
formodningsret, dvs. at det er forhandleren der skal bevise at skaderne ikke
har været dig, der har påført dem. Men ved brugtbilshandel er der en række
bestemmelser som ikke vil gælde - fx vil du ikke kunne forlange en ny bil
hvis den brugte bil går i stykker.

Garanti betyder at det drejer sig om ekstra tilbud UDOVER
reklamationsretten.

Og man kan ikke lave en kontrakt der stiller dig ringere end købelovens
bestemmelser - så det kan næppe være i overensstemmelse med loven at han
giver dig 50 %s reklamationsret for de nævnte ting.

Mit råd er at du skyndsomst melder dig ind i FDM - og i det hele taget burde
du have ladet andre vurdere dit køb fx FDM.

Måske kan du alligevel nå det, men det kræver at du straks melder dig ind i
FDM for at deres jurister gratis kan hjælpe dig, også selvom de har en regel
om at man skal have været meldt ind 6 måneder før man evt. får brug for
juridisk bistand.

Det er ikke dyrt at være medlem og i forhold til hvad du kan få for pengene,
er det yderst billigt sluppet.

Men generelt mener jeg ikke at man kan give 50 % reklamationsret iht.
købeloven og dermed stille dig ringere end forbrugerbeskyttelsen - hvis der
skulle være undtagelser i dit tilfælde, må det så være kompetente jurister,
der kan svare på dette.
--
Wilstrup

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-07-06 11:30

Michael Vindt wrote:

> [...]
>
> "3 mdr 50% reklamationsret på motor, gearkasse og bagtøj.
> Garantien gælder kun reparationer udført af sælger. Selvrisiko af

Så du Kontant for et par måneder siden?
http://www.dr.dk/DR1/kontant/Tidligere+udsendelser/2006/06/13140321.htm

> Som jeg har forstået, er der 24 mdr reklamtionsret hvor
> bevisbyrden ligger hos forhandleren de første 6 mdr. Er det
> korrekt forstået? Og hvordan virker det i praksis?

Det er korrekt. Men: reklamationsretten gælder mangler, som var til
stede på købstidspunktet. Reparationer på grund af naturlig slitage i
hele bilens levetid vil ikke være dækket (forudsat at forhandleren har
givet korrekte oplysninger om bilens alder, antal kørt km, etc). Alt
andet lige er det sværere at reklamere over mangler på en brugt bil end
en ny bil.

> Kan han nøjes med at give 50% reklamationsret eller garanti?

Ikke i forhold til den retsstilling som du har efter købeloven. Det står
forhandleren frit at udvide dine rettigheder (garanti), f.eks. til at
omfatte slitagefejl, og her kan der godt være begrænsninger ala dette.
Men typisk gælder indskrænkningen alle reklamationer (i hvert fald efter
forhandlerens mening), men den går ikke.

> Må han tage en selvrisiko?

Samme svar som ovenfor.

> [...]
> sagt ikke rigtig kunne finde noget præcist svar lige på mine
> spørgsmål, så jeg håber der er nogen der vil tage sig tid til at

Principielt kan du bare skrive under og indgå aftalen på disse vilkår,
for en indskrænkning ala "50% reklamationsret" er ikke det papir værd,
som den er skrevet på i forbrugerkøb. I praksis er det nok en bedre ide
at vælge en anden forhandler (en som kender købeloven), da du kan
forudse et langvarigt juridisk slagsmål hvis der opstår et problem.

--
Jesper Lund

Fra : Wilstrup

Dato : 17-07-06 14:31

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> typisk gælder indskrænkningen alle reklamationer (i hvert fald efter
> forhandlerens mening), men den går ikke.

præcis hvad jeg også mener.

> Samme svar som ovenfor.

netop

[...]

I praksis er det nok en bedre ide
> at vælge en anden forhandler (en som kender købeloven), da du kan forudse
> et langvarigt juridisk slagsmål hvis der opstår et problem.

Ja, det er præcis det, man kan frygte -jeg mener stadig at han bør melde sig
ind i FDM for ikke at skulle betale advokatomkostninger ved en evt. sag, men
det er jo hans sag.
--
Wilstrup

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-07-06 14:39

Wilstrup wrote:

> Ja, det er præcis det, man kan frygte -jeg mener stadig at han
> bør melde sig ind i FDM for ikke at skulle betale
> advokatomkostninger ved en evt. sag, men det er jo hans sag.

Du med dine foreninger... Skulle vi ikke holde os til at diskutere de
juridiske spørgsmål i denne gruppe i stedet for at reklamere for diverse
foreninger?

--
Jesper Lund

Fra : Wilstrup

Dato : 17-07-06 14:59

> Du med dine foreninger... Skulle vi ikke holde os til at diskutere de
> juridiske spørgsmål i denne gruppe i stedet for at reklamere for diverse
> foreninger?

Du med din legen netpoliti - du gav ikke lyd fra dig da der blev diskuteret
helt vildt vedrørende fagforeninger og medlemskaber af samme - der var du
faktisk påfaldende tavs. Hvorfor mon?

Jeg synes ærlig talt at du skulle standse dit pedanteri når det drejer sig
om ikke blot at give et råd, men et godt råd til manden, så han ikke
risikerer at skulle ende i en sag, hvor han står med hele smerten selv.

Det har intet med reklame at gøre, men en mulighed for at råde en spørger
til at undgå fælder som den, han er faldet i? Du er jo ikke jurist, så jeg
fatter ikke dit pedanteri i denne forbindelse, da du jo ikke mister noget
her.

Det er desværre typisk for jurister in spe, der tror at tingene ikke hænger
sammen, at loven er ren og pur og intet har med samfundet at gøre. Det er
det, nogle af underviserne på jurastudiet åbenbart forgæves forsøger at
putte ind i hovedet på de unge aspiranter, at lovene ikke er separeret fra
virkeligheden eller almindelige menneskers gøren og laden.

Mit svar svarer jo til at man henviser til en forening som også varetager
forbrugernes interesser - fx til www.forbrug.dk i stedet for at henvise til
Karnov. Vil du også brokke dig over at man gør det?

Når jeg altså henviser til FDM så er det fordi det er den eneste
organisation der i Danmark varetager eksplicit bilejernes interesser og hvor
man kan hente hjælp, hvis det kniber.

Der er tidligere blevet henvist til denne organisation også her i
dk.videnskab. jura -så hold din pedanteri for dig selv indtil du virkelig
har noget at brokke dig over.

--
Wilstrup

Fra : Michael Vindt

Dato : 20-07-06 13:30

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ja, det er præcis det, man kan frygte -jeg mener stadig at han bør melde
> sig ind i FDM for ikke at skulle betale advokatomkostninger ved en evt.

Tak for svarene.

fi.dk og forbrug.dk lader til at være samme side.

Som jeg kan forstå af jeres svar og Forbrugerstyrelsen kan man ikke skrive
sig fra at stå ringere end beskrevet i købeloven. Det er jo fint nok. Som
jeg læser slutsedlen, lidt naivt måske, er det på papiret en udvidelse af
min rettigheder. Det er jo ikke sikkert det holder i virkeligheden, men der
jo ingen grund til at starte en slåskamp med mindre der er noget at slås om.

Det er ikke muligt at vælge en anden forhandler da bilen er lidt speciel,
mest pga udstyr og historie. Det har i hvert fald ikke været muligt at finde
en tilsvarende andre steder.

Jeg har alligevel overvejet at melde mig ind i FDM så det kunne være det
skulle være nu

Mvh
Michael