Fagligt, tillidsmand sagt op! Firmaet tage~
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-07-06 23:26

Hej

Jeg arbejder som elektriker i et firma i storkøbenhavn! Der har generelt
løbende været problemet omkring forhold osv. For lidt over et år siden fik
vi endelig en overenskomst og en tidllidsmand.

Da firmaet ikke rigtigt har forbedret sig, bla med at de ikke vil snakke
løn. Så er der flere der er gået nu hvor det blev for meget, inkl.
tillidsmanden.

Nu fik vi så endelig vores lønstigning, en god portion oveni forhold til
før, 10% stigning.

Men på dagen på den glædelig dag, (igår) Fik jeg så et brev fra Dansk
elforbund!

Med en "tiltrædelsesaftale" om overgang fra "El-overenskomsten - BYG" til
Elektrikeroverenskomsten - ELFO

Men med nogle ret så væselig begrænsninger... Ifl. brevet udgør §16 og §20
samt bilag 2. Hvilket vil sige at afsnit omkring ferie udgår! og afsnit om
faglig strid udgår! samt bilag om arbejdsmarkedsPension udgår!

DET lyder godtnok til nogle være nervepirrende ændringer.. så meget at jeg
lige måtte ringe her efter midnat til nogle af mine kolegaer da jeg havde
kigget på paragrafferne.

Så mine spørgsmål er:

Kan firmaet tage disse beslutninger uden en tillidsmand? Kan der skrives
"med virkning fra 1/8, er der ENIGHED om følgende:?

Hvem er enige med hvem?

brevet er både underskrevet af Dansk Byggeri, Dansk El-forbund og
arbejdsgiveren. Jeg kan ikke se hvem i firmaet der skulle have skrevet
under... Men vores installations chef har netop sagt op, fordi der var nogle
leddelsesmessige ændringer han ikke kunne stå inde for.. Måske nettet dette
her jeg omtaler?

Men Det lader i hvertfald ikke til at man kan være i sådan et firma, så må
de jo undværre dem der skal lave deres arbejde.

Fra : Kito

Dato : 16-07-06 08:16

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men Det lader i hvertfald ikke til at man kan være i sådan et firma, så må
> de jo undværre dem der skal lave deres arbejde.

Arbejdssituationen er således idag, at alle elektrikker kan få arbejde, da
der er nok af det.
Hvis firmaet har noget arbejde de skal have udført, men inget til at lave
det , ja så må de enten falde til patten eller lukke butikken.>
Hvor svært kan det være.

vh
Poul

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-07-06 08:58

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> wrote in message

> Arbejdssituationen er således idag, at alle elektrikker kan få arbejde, da
> der er nok af det.

ja det ved jeg

> Hvis firmaet har noget arbejde de skal have udført, men inget til at lave
> det , ja så må de enten falde til patten eller lukke butikken.>
> Hvor svært kan det være.

Ja det er klart, men var nu mere intereseret i at blive istedet for at
flytte. Men at de giver op mere i løn, men prøver at ændre vilkår uden at
informere os om det synes jeg ikke er så smart. Samt at de sådan laver om på
overenskomsterne og fjerner flere paragraffer.. Det er jeg mere interreseret
i sådan rent jura messigt om de kan gøre. Hvad er det der er af regler for
tillidsmænd? Han burde selvfølgelig synes jeg havde fundet en ny inden han
gik, men hvordan er reglerne? Han kan jo ikke blive fyret sådan af firmaet,,
men han kunne godt sige op og lade osv andre være i stikken?

Fra : Petersen_Michael

Dato : 16-07-06 12:08

In news:akmug.27$q72.21@news.get2net.dk,
Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> Typed:

> Han burde selvfølgelig synes jeg havde fundet en ny inden han gik, men
hvordan er reglerne?

I (du og dine kollegaer vælger en ny)

> Han kan jo ikke blive fyret sådan af firmaet,, men han kunne godt
> sige op og lade osv andre være i stikken?

Lade jer i stikken? Rolig ny

I vælger blot en ny, sværere er det ikke..
Det er ikke en afgående tillidsmands opgave at finde en ny, en tillidsmand
vælges altid. Han udpeges ikke..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
Residerende i Nyborg

ved privat post fjern dyret i @dressen

Fra : alexbo

Dato : 16-07-06 09:14

"Bjarke Hansen" skrev

> Hvem er enige med hvem?
> brevet er både underskrevet af Dansk Byggeri, Dansk El-forbund og
> arbejdsgiveren.

De tre er blevet enige om at flytte den overenskomst der dækker de ansatte i
firmaet, fra Dansk Byggeri til Dansk EL forbund.
Om de ansatte er enige eller ej, betyder intet.

Jeg kan ikke gennemskue, hvad du mener med at afsnittet om ferie og faglig
strid udgår, du tror vel ikke du mister retten til ferie eller strejke.
Men du har valgt hverken at citere den nye eller den gamle overenskomst, og
så er det svært at se hvilke ændringer der er sket.

Du beklager dig over at du ikke er blevet informeret, men det er da sket,
det er derfor du skriver her.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-07-06 10:05

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "Bjarke Hansen" skrev

> De tre er blevet enige om at flytte den overenskomst der dækker de ansatte
> firmaet, fra Dansk Byggeri til Dansk EL forbund.
> Om de ansatte er enige eller ej, betyder intet.

hvorfor ikke?

Jeg citere fra brevet omkring det:

Med virknin fra 1/8 2996, er der enighed om følgende:

I henhold tiL "EL-overenskomsten 2004" mellem Dansk Byggeri og Dansk
el-forbund, §1,stk3, tiltræder virksomheden den mellem Tekniq(elfo) og dansk
El-fornunds indgående"elektrikeroverenskomsten" med følgende undtagelser:
§´erne 16 og 20, vedrørende feriepenge og fagretlig behandling, samt bilag
2, arbejdsmarkedspension, udgår af elektrikeroveremskomsten.
Bestemmelserne i "el-oerenskomsten 2004" mellem Dansk byggeri og dansk
elforbund, vedrørende disse forhold, vil istedet være gældende.

For ansatte der er ansat efter "el-overenskomsten 2004", men som fælge af
denne tiltrædelsesaftale nu er dækket af elektrikeroverenskomsten, vil de
være opsigelsesvarlserne i §42 i "elektrikeroverenskomsten 2004" der forsat
er gældende.

Denne aftale på ikke betyde forringelser i forhold til de aftaler og
kostumer i virksomheden.

d. 3/7 2006 underskift fra parterne

> Jeg kan ikke gennemskue, hvad du mener med at afsnittet om ferie og faglig
> strid udgår, du tror vel ikke du mister retten til ferie eller strejke.

Det kan jeg jo så også lige læse når jeg læser det igen... at det er den
gamle overenskomst der så er gældende på de områder.. men det er da noget
værre rod.

> Men du har valgt hverken at citere den nye eller den gamle overenskomst,
> og
> så er det svært at se hvilke ændringer der er sket.

Det bliver lidt svært at gengive alle de ændringer, da Elfo´s
elektrikeroverenskomst er meget større.

Men som jeg kan se det nu, står der jo at det ikke må give forringelser. Men
at pladre det ud på 2 overenskomster osv.. hvad så med den nye overenskomst
der kommer fra elfo 2007.

> Du beklager dig over at du ikke er blevet informeret, men det er da sket,
> det er derfor du skriver her.

Nej der er ikke været noget information...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-07-06 12:12

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> writes:

Nå, jeg var lidt for hurtig...

-snip-
> [...]
> Bestemmelserne i "el-oerenskomsten 2004" mellem Dansk byggeri og dansk
> elforbund, vedrørende disse forhold, vil istedet være gældende.

Så kig dog der... Der står nok de ting du mangler at vide...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : alexbo

Dato : 16-07-06 16:49

"Bjarke Hansen" skrev

> hvorfor ikke?
Fordi overenskomsten er en aftale mellem firmaet og en fagforening.
Det er ikke en aftale mellem de ansatte og firmaet.

> Det kan jeg jo så også lige læse når jeg læser det igen... at det er den
> gamle overenskomst der så er gældende på de områder.. men det er da noget
> værre rod.
Næh, det betyder at de områder ikke er ændret på nogen måde, du må jo selv
kunne læse om det er godt eller skidt.
Er pensionsordningen f. eks. den samme eller er den bedre eller ringere i
ELFO.

> Men som jeg kan se det nu, står der jo at det ikke må give forringelser.
> Men at pladre det ud på 2 overenskomster osv.. hvad så med den nye
> overenskomst der kommer fra elfo 2007.
Den komme sikkert til at træde i kraft fuldt ud.

> Nej der er ikke været noget information...
Informationen er det brev du har fået.
Frem for en mundtlig information har
det den fordel at du kan læse det flere gange.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-07-06 12:09

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> [...]
> strid udgår, du tror vel ikke du mister retten til ferie eller strejke.

Jeg tror han har misforstået det.

> Men du har valgt hverken at citere den nye eller den gamle overenskomst, og
> så er det svært at se hvilke ændringer der er sket.

Umuligt endda.

> Du beklager dig over at du ikke er blevet informeret, men det er da sket,
> det er derfor du skriver her.

Jeg er sådan set temmeligt enig. Jeg havde ellers forberedt en længere
smøre i går om overenskomster m.m., faglig voldgift o.m.a., men undlod at
poste den da vi ligesom ikke rigtigt har noget konkret at vurdere og det
hader jeg.

Til OP: Prøv dog at scanne dokumenterne ind og post et link, så vi kan
se hvad du snakker om.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-07-06 13:09

"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> wrote in message

> Jeg tror han har misforstået det.

Ja jeg tror jeg tog lidt hurtige misforståelser.... Men det lød ret så skrap
at skrive af faglig strid afsnittet går ud og pension og ferie. det troede
jeg lige de gjorde fordi vi fik mere i løn og der ikke var nogen
tidllidsmand.

> Til OP: Prøv dog at scanne dokumenterne ind og post et link, så vi kan
> se hvad du snakker om.

OP?

Der er ikke mere end det jeg har citeret og så selvfølgelig
overenskomsterne..

overenskomsterne har jeg uploadet:

http://www.sendspace.com/file/v5mppz
http://www.sendspace.com/file/gmuzi3

Problemet er vel at de gør det over hovedet på os, og det er ikke lige til
at gennemskue hvad det er de har tænkt sig. Siden der skal blandes 2
overenskomster sammen, og med en varsel på 8dage?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-07-06 17:56

> [...]

> at skrive af faglig strid afsnittet går ud og pension og ferie. det troede
> jeg lige de gjorde fordi vi fik mere i løn og der ikke var nogen

Det er ihvertfald meget svært at forestille sig at i ikke skulle få
opsparet pension i disse tider og med udsigt til at efterlønnen
forsvinder m.m. Faglig strid er også et ret grundlæggende element, vil
jeg mene...

> OP?
>
> Der er ikke mere end det jeg har citeret og så selvfølgelig
> [...]

Altså det er klart at når man blander to overenskomster sammen, så er
den ene ugyldig på de områder hvor der "overlappes". Jeg vil mene at din
pension ser nogenlunde sådan ud, hvis jeg har kigget helt rigtigt (og
ikke byttet rundt på den ene og den anden):

§ 22 Pension
1. Til lønmodtagere, der er fyldt 20 år og i mindst 6 måneder har ar-
bejdet under en overenskomst mellem forbundene i BAT-kartellet
og Dansk Byggeri eller Tekniq, eller har været omfattet af en tilsva-
rende arbejdsmarkedspensionsordning fra et tidligere ansættelses-
forhold, betales pension.
2. Pensionsbidraget udgør pr. 1. juli 2004 9,6% af den ansattes ferie-
berettigede løn plus ferie- og søgnehelligdagsbetaling.
Den ansatte betaler 3,2% af bidraget, og arbejdsgiveren betaler
6,4%.
3. Pr. 1. juli 2005 udgør pensionsbidraget 10,2% af den ansattes fe-
rieberettigede løn plus ferie- og søgnehelligdagsbetaling. Den an-
satte betaler 3,4% af bidraget, og arbejdsgiveren betaler 6,8%.
4. Pr. 1. juli 2006 udgør pensionsbidraget 10,8% af den ansattes fe-
rieberettigede løn plus ferie- og søgnehelligdagsbetaling. Den an-
satte betaler 3,6% af bidraget, og arbejdsgiveren betaler 7,2%.
5. Der er mulighed for den enkelte til at forhøje bidraget.

Desuden gælder dette vistnok, hvis jeg kigget ordentligt efter:

§ 43 Faglig strid
Lokalforhandling
1. Enhver uenighed af faglig karakter mellem medlemmer af under-
tegnede organisationer må ikke have arbejdsstandsning til følge,
men bør søges bilagt efter nedenstående regler.
2. Såfremt der på en virksomhed inden for overenskomstens område
opstår uenighed af faglig karakter, skal uoverensstemmelsen søges
bilagt lokalt mellem parterne på virksomheden eller på arbejdsplad-
sen.
3. Såfremt medarbejderne eller virksomheden ønsker det, kan en re-
præsentant fra organisationerne bistå ved forhandlingerne.
4. Parterne har pligt til at nedskrive resultatet af de førte forhandlinger
i et referat, som underskrives af begge parter.

.... osv.

Hvis jeg tager fejl, så byt rundt på dem og tag de andre relevante
afsnit. Det forvirrende er jo at de hedder næsten det samme, så det er
ikke helt let at forstå om de nogengange bare forkorter elektriker....-
til el-overenskomst osv..... Generelt syntes jeg det virker lidt rodet,
men sådan er det jo altid...

> Problemet er vel at de gør det over hovedet på os, og det er ikke lige til
> at gennemskue hvad det er de har tænkt sig. Siden der skal blandes 2
> overenskomster sammen, og med en varsel på 8dage?

Først vil jeg sige at jeg tror ikke det er meningen at menig-mand selv
har skullet tage hensyn til alle de juridiske ting, men der er intet i
vejen for at interessere sig for det. Det er kun sundt. Men det er nok
lidt for langhåret for os andre at komme med meget mere (de
fleste/faktisk alle herinde er amatører) og så er det at din fagforening
bør hjælpe lidt til med at rede dine egentligt meget fornuftige
spørgsmål ud...

Iøvrigt: Jeg syntes ellers at kunne huske noget med at det skulle
varsles 3 mdr forinden når man skifter overenskomst, men jeg er langtfra
sikker og har ikke lige tid til at kigge efter et sted hvor jeg tror det
står beskrevet.... Den tidligere overenskomst udløber hvornår? Din
arbejdsgiver lyder til at være lidt uprofessionel, men jeg kan ikke helt
huske reglerne. Prøv at hør din fagforening. Det må være det bedste råd.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 18-07-06 02:01

"Martin "Jørgensen" skrev ...
> Iøvrigt: Jeg syntes ellers at kunne huske noget med at det skulle
> varsles 3 mdr forinden når man skifter overenskomst, .......

Væsentlige ændringer i ansættelsesforholdet skal varsles med
samme varsel som opsigelse. (Nej - jeg kan ikke finde et link
til det). At alle ansatte varsles over på en anden overenskomst,
er efter min bedste overbevisning en væsentlig ændring.

Keld Lergren Nielsen

"Kunsten er at undgå at virkeligheden forstyrrer dine drømme".

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-07-06 22:50

"Keld Lergren Nielsen" <keld.l.n@grafisk.invalid> writes:

> [...]
> til det). At alle ansatte varsles over på en anden overenskomst,
> er efter min bedste overbevisning en væsentlig ændring.

Det tror jeg ikke du kan bruge her. Den regel du snakker om, gælder når
AG enerådigt finder på nye regler. I det her tilfælde er de ansattes
organisation selv frivilligt gået med til ændringerne, så det er ikke
helt det samme og hvis det er korrekt at de nye regler på alle områder
er bedre end de gamle regler, så har lønmodtagerne kun fordel af at
ændringen sker hurtigst muligt.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 19-07-06 02:58

"Martin "Jørgensen" skrev ...

> [...]
> AG enerådigt finder på nye regler. I det her tilfælde er de ansattes
> organisation selv frivilligt gået med til ændringerne, så det er ikke

Jeg har lidt svært ved at gennemskue om Dansk Elforbund blot har
videresendt en meddelelse fra arbejdsgivers organisation, i den tro
at tillidsmanden havde konfirmeret aftalen, eller om de har tiltrådt
aftalen på medlemmernes vegne.

> ......og hvis det er korrekt at de nye regler på alle områder
> er bedre end de gamle regler, så har lønmodtagerne kun fordel af at
> ændringen sker hurtigst muligt.

Ja - hvis de er det, har du naturligvis ret.

Keld Lergren Nielsen

Den vigtigste ingrediens i elektroniske komponenter
er blå røg.
Når den først den slipper ud, virker de ikke længere.

Fra : alexbo

Dato : 19-07-06 09:35

"Keld Lergren Nielsen" skrev

> [...]
> videresendt en meddelelse fra arbejdsgivers organisation, i den tro
> at tillidsmanden havde konfirmeret aftalen, eller om de har tiltrådt

Jeg tvivler på at det er firmaet der har ønsket at flytte overenskomst,
Jeg vil tro at det er Dansk Byggeri og Dansk Elforbund, der er blevet enige,
og derefter har firmaet fået at vide at de også er enige.

mvh
Alex Christensen

Fra : JL med Liftmaster

Dato : 16-07-06 13:04

> [...]
>
> Men Det lader i hvertfald ikke til at man kan være i sådan et firma, så må
> de jo undværre dem der skal lave deres arbejde.

Bjarke Hansen er jo ikke helt ukendt i denne gruppe. Det er mit indtryk at
han/du er en faglig dygtig mand. Du burde nemt kunne få arbejde andre
steder. Men det er det som du efterspørger....

Valg af Tillidsmand /Elfo overenskomst :
Hvis I er mere end 5 mand, så se at få valgt en TM, også er vigtigt at
kollegaerne støtter den valgte TM. Det lyder som om at det er vigtigt at I
holder sammen.

____________________________-

§ 1. Valg af tillidsrepræsentant
RELATEREDE LINK

1.
For hver virksomhed, der beskæftiger mindst 5
elektrikere - for større virksomheder inden for hver afdeling - skal
elektrikerne, for så vidt en af parterne ønsker det, af deres midte vælge en
til­lidsrepræsentant, der som sådan er deres talsmand over for
arbejdsgiveren eller dennes repræsentant.
Voldgiftskendelse nr.
310, 396, 405

Valgbarhed

2.
Tillidsrepræsentanten skal vælges blandt de
anerkendt dygtige elektrikere (medlemmer af Dansk El-Forbund), der har
arbejdet mindst 1 år i de sidste 2 år på den pågældende virksomhed. Hvor
sådanne ikke findes i et antal af mindst 5, suppleres op til dette tal
blandt de medlemmer, der har arbejdet der længst. Der kræves dog mindst 6
måneders anciennitet for at være valgbar. Hvis arbejdsgiveren og elektrikere
er enige om det, kan der dis­penseres fra denne regel. På virksomheder med 4
elektrikere eller derunder vælges ingen tillidsrepræsentant.

Valg af tillidsrepræsentant foretages af de
elektrikere, der på det tidspunkt, valget foregår, er beskæftiget i
virksomheden eller den pågældende afdeling. Virksomheden kan kræve, at
valget kun kan betragtes som gyldigt, når mere end halvdelen af de der
beskæftigede elektrikere har deltaget i valget. I så fald skal virk­somheden
dog medvirke til, at det i praksis bliver muligt at gen­nemføre
valghandlingen, herunder give de ansatte mulighed for at deltage i valget.
Voldgiftskendelse nr.
402

Godkendelse

3.
Valget er ikke gyldigt, før det er godkendt af Dansk
El-Forbund, og af Dansk El-Forbund meddelt ELFO. Det påhviler Dansk
El-Forbund at påse, at de i denne §'s stk. 2 anførte betingelser er opfyldt.

4.
ELFO har - når den finder eventuel indsigelse mod
valg af tillids­repræsentant for begrundet - ret til, inden 3 uger fra Dansk
El-Forbunds anmeldelsesdato, at påtale valget over for Dansk El-Forbund.

Talsmand

5.
På virksomheder, hvor der ikke findes elektrikere
med den oven­for krævede anciennitet, og hvor der således ikke kan vælges en
tillidsrepræsentant, er parterne enige om det hensigtsmæssige i, at de der
beskæftigede elektrikere - når deres antal er 5 eller derover - af deres
midte vælger en talsmand, som over for virk­somhedens repræsentant kan
forhandle på elektrikernes vegne. En sådan talsmand nyder ikke beskyttelse
efter de gældende bestemmelser for tillidsrepræsentanter.

Når betingelser for valg af tillidsrepræsentant på
en sådan virk­somhed foreligger, skal valg samt anmeldelse af
tillidsrepræsen­tant ske på normal måde.

6.
Dansk El-Forbund giver tilsagn om, at elektrikere,
der vælges til tillidsrepræsentant, og som ikke forud for valget har
gennemgå­et et kursus for tillidsrepræsentanter, hurtigst muligt, efter at
val­get har fundet sted, gennemgår en sådan uddannelse. Fra ELFO giver man
tilsagn om at medvirke til, at den nyvalgte tillidsre­præsentant får den
fornødne frihed til at deltage i kurset.

begin 666 x.gif
`
end