Knallert 30 - må jeg?
Fra : Steen Hansen

Dato : 14-07-06 21:09

Hej

Jeg overvejer at købe en knallert 30.

Det skal siges at jeg for et par år siden måtte holde op med at køre
bil pga. nedsat synsevne. Jeg mangler en del af synsfeltet. Jeg cykler
hver dag, men nogen gange vil det være rart med lidt hjælp fra en
motor.

Jeg har forsøgt at finde ud af hvilke krav der stilles, men har ikke
fundet noget som præcist fortæller om jeg må eller ikke må føre en
knallert 30.

Steen

Fra : Jubii

Dato : 14-07-06 22:33

On 14 Jul 2006 13:09:02 -0700, "Steen Hansen" <steen206@gmail.com> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>
>Jeg har forsøgt at finde ud af hvilke krav der stilles, men har ikke
>fundet noget som præcist fortæller om jeg må eller ikke må føre en

Synes at have set et sted at man ikke må være til fare for sig selv eller andre
i trafikken. Ved du med dig selv at du vil risikere at komme til skade eller
skade andre, både ved din cykeltur eller på knallert, skal du holde dig fra dem.
Der er ingen krav som sådan at eje en cykel henholdsvis en knallert 30, det er
brugen af dem i trafikken der er regler om. Være til fare, kunne læse
trafikskilte, og trafiksignaler i god tid m.m. Med en knallert 30 går det jo
lidt hurtigere end på cykel så en fare, aflæsning af skilte kan komme, skal
læses hurtigere.
Prøv dig frem, lej evt. før du køber, eller lån een fra nogen.

Fra : Klaus H

Dato : 14-07-06 23:07

cut
Jeg

Prøv eventuelt en elektrisk cykel, den giver dig hjælpende kræfter fra en
elmotor.

Klaus H

Fra : Steen Hansen

Dato : 14-07-06 23:42

Tak for svarene.

For at det ikke skal komme til at dreje sig om hastighed, så er en
lovlig knallert 30 noget langsommere end at cykle.

Det jeg gerne vil vide er om jeg evt. overtræder nogen regler ved at
køre på knallert.

Indtil nu har jeg fået at vide at jeg ikke må køre bil og mc, men vi
har dog ikke talt om knallert 30.

Nogen gange vil det bare være mere praktisk med en knallert frem for
en cykel og derfor forsøger jeg at finde ud af hvilke regler der
gælder i stedet for bare at købe en.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 15-07-06 00:46

Steen Hansen wrote:
> [...]
>
> Nogen gange vil det bare være mere praktisk med en knallert frem for
> en cykel og derfor forsøger jeg at finde ud af hvilke regler der

Få en til at ringe på dine vegne til en politistation og spørge. Det er nok
det mest reelle

--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under anonymitet
mindre vægt

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-07-06 00:55

On 14 Jul 2006 15:41:57 -0700, "Steen Hansen" <steen206@gmail.com>
wrote:

>Tak for svarene.
>
>For at det ikke skal komme til at dreje sig om hastighed, så er en
>lovlig knallert 30 noget langsommere end at cykle.
Afhænger vist af chaufføren ?

>Det jeg gerne vil vide er om jeg evt. overtræder nogen regler ved at
>køre på knallert.
Du skal kunne føre den på betryggende vis, om du skal have knallert
eller traktor- kørekort ved jeg dog ikke, andre må give et bud.

>Indtil nu har jeg fået at vide at jeg ikke må køre bil og mc, men vi
>har dog ikke talt om knallert 30.
Spørg dem du har talt med omkring bil/mc.
Spørg din læge.
Spørg evt. på kommunens handicaprådgivning/specialrådgivning (kært
barn har mange navne) de kan nok hjælpe med at finde ud af om du kan
benyttet en knallert 30.

Hvis ovennævnte instanser mener at du kan føre en knallert 30 på
betryggende vis, lægger færdselsloven ikke andre hindringer i vejen
end dem der gælder for "normale" trafikanter.

>Nogen gange vil det bare være mere praktisk med en knallert frem for
>en cykel og derfor forsøger jeg at finde ud af hvilke regler der
>gælder i stedet for bare at købe en.
Fint nok, meget fornuftigt.

/Hans

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 15-07-06 13:16

> om du skal have knallert
> eller traktor- kørekort ved jeg dog ikke, andre må give et bud.

Ikke nødvendigt når man er over 18

--
Michael

Fra : Kim S

Dato : 15-07-06 15:08

"Steen Hansen" <steen206@gmail.com> skrev i en meddelelse

>For at det ikke skal komme til at dreje sig om hastighed, så er en
>lovlig knallert 30 noget langsommere end at cykle.

Gammel cykelrytter da ??

Mvh, Kim

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-07-06 18:12

Kim S wrote:

> Gammel cykelrytter da ??

Ikke nødvendigt - jeg kører de 11 kmt til arbejde på 20-30 min på en
citybike - lettere bakket terræn i byen
Jeg kommer ned på de 20 min hvis jeg kan holde hastigheden oppe så jeg
rammer den grønne bølge- det sker som regel kun i medvind :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Søren

Dato : 15-07-06 09:06

> [...]
>
>Jeg har forsøgt at finde ud af hvilke krav der stilles, men har ikke
>fundet noget som præcist fortæller om jeg må eller ikke må føre en

Hvem sagde til dig at du ikke måtte køre bil?
Hvor meget 'mangler' du af synsfeltet?

Jeg er meget svagtseende på det ene øje, og jeg må gerne.

Søren