Fastspænding af børn i bilen
Fra : Andy Dufresne

Dato : 14-07-06 08:20

Jeg er blevet fortalt, at børn under 135 cm. skal bruge selepude eller
lignende i en bil, og at de slet ikke må sidde på forsædet. Kan det være
rigtigt?

Det eneste jeg kan finde er færdselsloven §80 stk. 2: Børn under 3 år skal i
stedet for sikkerhedssele anvende barnestol eller andet godkendt
sikkerhedsudstyr tilpasset barnets højde og vægt. Børn, der er fyldt 3 år,
men ikke 7 år, kan i stedet for sikkerhedssele anvende barnestol eller andet
godkendt sikkerhedsudstyr tilpasset barnets højde og vægt. Der kan i
kombination med sikkerhedssele anvendes selepude.

For mig ser det ud somom børn under 3 år SKAL bruge 'noget' der passer til
barnet, og børn under 7 KAN!?!?! - (En lille bi-bemærkning, ... vil det så
sige at børn OVER 7 IKKE KAN ??? )

Håber på nogen ved om jeg kan finde andre regler et eller andet sted,...
Selvfølgelig MEGET gerne med et link.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-07-06 08:57

"Andy Dufresne" <adny-dufresne@indbakke.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er blevet fortalt, at børn under 135 cm. skal bruge selepude eller
> lignende i en bil, og at de slet ikke må sidde på forsædet. Kan det være
> rigtigt?

Der kom nye regler om seler 1. maj 2006.
Se http://www.politi.dk/da/borgerservice/faerdsel/sikkerhedsseler/ og evt.
http://www.sikkertrafik.dk/1c8000a

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-07-06 09:30

Andy Dufresne skrev:

> Jeg er blevet fortalt, at børn under 135 cm. skal bruge selepude eller
> lignende i en bil, og at de slet ikke må sidde på forsædet. Kan det være
> rigtigt?

Det er rigtigt at de skal bruge tilpasset sikkerhedsudstyr, men
hvad forsædet angår, er det lidt indviklet:

Hvis en siddeplads er forsynet med sikkerhedssele, skal den
anvendes af den der sidder der.

Det påhviler føreren at sørge for at børn under 15 år følger den
regel.

Hvis der er sikkerhedsseler i bilen, skal børn på under 135 cm
bruge sikkerhedsudstyr tilpasset barnets højde og vægt.

Hvis der ikke er, må børn under 3 slet ikke køre i den, mens børn
på 3 år men under 135 cm kun må sidde på et bagsæde.

Børn må ikke sidde bagudvendt på et sæde hvis der er en airbag
ved sædet og den ikke er deaktiveret.

Det vil sige at små børn gerne må transporteres på et forsæde
hvis det er forsynet med sikkerhedsseler og de ydermere anvender
tilpasset udstyr - forudsat at de ikke sidder bagudvendt ved en
aktiveret airbag.

--
Bertel

Fra : Snuden

Dato : 14-07-06 14:46

> [...]
> på 3 år men under 135 cm kun må sidde på et bagsæde.
>
> Børn må ikke sidde bagudvendt på et sæde hvis der er en airbag

Tommelfingerregelen er vel også: Børn under 3 år skal ikke fastspændes, hvis
ikke der findes særligt tilpasset udstyr til dem, på bagsædet vel at mærke.

Snuden

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-07-06 14:55

"Snuden" <snudens@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Tommelfingerregelen er vel også: Børn under 3 år skal ikke fastspændes,
> hvis ikke der findes særligt tilpasset udstyr til dem, på bagsædet vel at
> mærke.

I så fald må de slet ikke befordres i bilen.
Fra http://www.politi.dk/da/borgerservice/faerdsel/sikkerhedsseler/

<SNIP>
Børn under 3 år må ikke befordres i bilen, hvis der ikke findes siddeplads
forsynet med sikkerhedsseler, hvortil der kan monteres godkendt
sikkerhedsudstyr.
</SNIP>

Fra : Snuden

Dato : 15-07-06 03:35

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Børn under 3 år må ikke befordres i bilen, hvis der ikke findes siddeplads
> forsynet med sikkerhedsseler, hvortil der kan monteres godkendt

Jeg bemærker ordvalget "kan" hvilket jeg tolker som sikkerhedsudstyret blot
skal kunne fastspændes ikke at det skal, hvis der ikke er noget, vel at
mærke..

Så stadig: Hvis ikke der er godkendt sikkerdsudstyr til børn under 3 år,
skal børnene ikke spændes fast. Der skal blot være mulighed for at
fastspænde sikkerhedsudstyret. På bagsædet vel at mærke.

Snuden

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-07-06 08:14

On Sat, 15 Jul 2006 04:35:25 +0200, Snuden wrote:

> [...]
> skal børnene ikke spændes fast. Der skal blot være mulighed for at
> fastspænde sikkerhedsudstyret. På bagsædet vel at mærke.

Jeg vil foreslå at du læser loven en gang til.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-07-06 12:09

> [...]
>
> Jeg bemærker ordvalget "kan" hvilket jeg tolker som sikkerhedsudstyret
> blot skal kunne fastspændes ikke at det skal, hvis der ikke er noget, vel

Jeg bemærker til gengæld ordvalget "må ikke".
Der er vel nok meget sikkerhed i at udstyret blot "kan" fastspændes

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-07-06 21:51

Snuden skrev:

> Tommelfingerregelen er vel også: Børn under 3 år skal ikke
> fastspændes, hvis ikke der findes særligt tilpasset udstyr til
> dem, på bagsædet vel at mærke.

Det er i direkte modstrid med hvad jeg skrev.

--
Bertel

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-07-06 22:38

On Fri, 14 Jul 2006 09:19:49 +0200, Andy Dufresne wrote:

> Håber på nogen ved om jeg kan finde andre regler et eller andet sted,...
> Selvfølgelig MEGET gerne med et link.

http://iwww.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20060032405-regl

Nydelig flugt forresten.