forsikring
Fra : Henrik Knudsen

Dato : 11-07-06 13:04

hejsa, jeg har skrevet før i gruppen D. 27.6 - 2006 der er update med og
ønske om hjælp.

der blev skrevet følgende:

Christian Madsen skrev:

> [...]
>
> Har du selv en forsikring som dækker? (altså en forsikring på maskinen,
> eller
> lignende?) - Dette kan nemlig få afgørende betydning.
>
> Som udgangspunkt vil en ulykkesforsikring dække for skaden, da det ikke
> lyder
> som om han har gjort det forsætligt, men det afhænger naturligvis af,
> hvilke
> begrænsninger der er i policen. (hvis du ved hvor han har forsikringen,
> (og
> om denne er en standard), kan jeg prøve at læse betingelserne igennem for

Med ulykkesforsikring mener jeg ansvarsforsikring..!
En ulykkesforsikring vil ikke dække, da den gælder for skade på
personen selv. Jeg ved ikke helt hvorfor jeg fik blandet rundt på de to
begreber! Er det en ansvarsforiksring han har?

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke garantere rigtigheden at dette

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En lille update, vi snakkede med min kammis forsikringsmand som mente de vil
dække han sagde dog at vi skulle sige det var ved mig han var kommet forbi
og bare var hoppet på scooteren i stedet for.
så fik vi en skadesblanket og udfyldte den med den præcis som der står
skrevet her, dog kom min kammi forbi mig istedet og var hoppet på scooteren.
Nu har han fået brev.

Vi har modtaget anmeldelse vedrørende en skade på scooter, vi må meddele at
der ikke i dette tilfælde foreligger mulighed for at lade
ansvarsforsikringen træde til, og yde erstatning, idet forsikringen i
henhold til forsikringsbetingelserne punkt 43.23 ikke dækker skade på ting:
c. som sikrede har til befordring, bebejdelse, behandling eller sat sig i
besidelse af.

Da skaden heller ikke omfattes af inboforsikring som udelukkende dækker skde
af den i punkt 21 anførte art (brand,´tyveri,vandskader m.v.) beklaber vi at
måtte meddele at forsikringen ikke kan bringes i anvendelse til dækning af
denne skade
med venlig hilsen
privat skade
IF.

min kammin ringede så til forsikringen for at få en nærmere forklaring og
deres udlæggelse er at hvis han var faldet og havde hamret knæet i
geraskifteren så havde de dækket, men når han sætter sig op på den så er det
ham der "ejer" den og tager ansvar for den.....

Hvad nu ? jeg står med en ødelagt scooter, har snakket med en mekaniker og
han skyder på det vil koste immellem 7000-8000 er jeg bare lorten i det her
??????

venlig hilsen
Henrik

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-07-06 14:58

Henrik Knudsen skrev:
> [...]
> han skyder på det vil koste immellem 7000-8000 er jeg bare lorten i det her

Hej,
Som nævnt kunne det være begrænsninger i din vens police, hvilket også
er tilfældet her (det blev vist også påpeget, at en forsikring
sjællendt dækker lånte ting). Du kan altså ikke hente pengene fra din
vens forsikring, da han har accepteret, da han tegnede forsikringen, at
den ikke dækkede lånte ting.

Men fordi forsikringen ikke dækker, er dette ikke ensbetydene med, at
der ikke er erstatningsansvar (for din ven). Det er naturligvis en
konkret vurdering, men jeg vil personligt mene, at din ven stadig skal
erstatte.

Så vidt jeg husker, havde du oplyst ham om hvor tingene sad, og om
ikke at bruge kickstarteren (desuden var han vist MC lakør?). Udfra
dette, må det antages at være culpøst (uagtsomt), at gøre det
alligevel, hvorfor du kan kræve, at han skal erstatte reperationen.
Spørgsmålet er så bare, om du har lyst til at kræve pengene af din ven,
hvis du ikke har det, er der ikke andre som du kan hente pengene hos!
Jeg håber dette hjalp!

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er stud.Jur, kan jeg ikke garantere rigtigheden af dette

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-07-06 15:18

Christian Madsen skrev:

> [...]
> lyst til at kræve pengene af din ven, hvis du ikke har det, er der ikke andre

Jeg kan forresten komme med et tillæg til mit indlæg.
Grunden til det andet svar fra forsikring, nemlig at der er forskel på,
om han sætter sig op på den eller falder og ødelægger den er:
Hvis han blot falder, har han ikke lånt genstanden, men har bare
ødelagt den (og vil skulle erstatte, såfremt han har handlet uagtsomt)

Men da han sætter sig op på maskinen har han lånt den, og falder derfor
ind under den nævnte bestemmelse i policen.

Jeg vil dog mene, at svaret med, at du må hæfte selv, ikke er helt
korrekt. De burde nok have sagt, at forsikring ikke hæfter, men jeg
tror som sagt stadig, at du kan kræve pengene af din ven. Kontakt dog
en gratis retshjælp, da det vil være en konkret vurdering, hvorvidt din
ven skal erstatte!

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 11-07-06 22:11

Christian Madsen wrote:

> [...]
> som sagt stadig, at du kan kræve pengene af din ven. Kontakt dog en
> gratis retshjælp, da det vil være en konkret vurdering, hvorvidt din ven

Ja, som i de fleste andre retstvister skal vi også her have fat i en
konkret vurdering. Det klare udgangspunkt i dansk ret er dog, at har man
lånt noget (uden at lånet er sket i udlåners favør, hvilket ikke er
tilfældet her), hæfter man objektivt for skader på det lånte, jf. Danske
Lov 5-8-1. Skulle man kunne fravige fra dette, ville det efter min
mening kræve enten at der juridisk set ikke er tale om et lån, eller at
der er så groft et mål af egen skyld involveret, at den generelle regel
om lånte effekter af rimelighedsgrunde skulle sættes ud af kraft.

Spørgsmålet er så bare, om ejeren har lyst til at anlægge sag mod sin
"kammi". Den slags kan blive dyrt for både pengepungen og venskabet.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-07-06 23:07

Kevin Edelvang skrev:

> [...]
>
> Spørgsmålet er så bare, om ejeren har lyst til at anlægge sag mod sin
> "kammi". Den slags kan blive dyrt for både pengepungen og venskabet.

Ja selvfølgelig, ved ikke hvorfor jeg glemte 5-8-1

Fra : Henrik Knudsen

Dato : 12-07-06 21:54

Hejsa Igen
puha en omgang, min kammi var instillet på selv at betale for at få det
lavet, han havde dog en kammi som er motorcykelmekaniker som vist gjorde det
uhørt billigt men det kan jeg jo være ligeglad med scooteren køre som en
drøm og jeg er igen på vejen....
tak for hjælpen her inde
/Henrik

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 13-07-06 07:35

Henrik Knudsen wrote:

> [...]
> uhørt billigt men det kan jeg jo være ligeglad med scooteren køre som en

Selv tak. Det var rart, at I kunne finde en mindelig løsning uden om det
juridiske system. Sådan løses de fleste latente retstvister heldigvis.

Et godt råd, hvis du skriver en anden gang (også i andre grupper), er at
skrive dit svar *under* det, du svarer på, og ikke over, som du gjorde
det nu. Så letter du hverdagen for alle os, der læser virkelig meget.

Du kan se mere her http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fortsat god fornøjelse med scooteren.

Mvh
Kevin Edelvang