Spreewaldgurken fra DDR, hvilken type var ~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-07-06 09:07

Hej i gruppen - et agurkespørgsmål i agurketiden:

Efter at have set den nostalgiske tyske filmkomedie
"Good Bye Lenin" - hvor Alex's syge mor Christiane
spørger efter disse "Spreewaldgurken", som jo var en
DDR-vare, og derfor erstattet af hollandske agurker i
alle butikkerne - er jeg blevet nysgerrig efter hvad det
egentlig var for en slags agurker? Var det bare små,
syltede agurker i eddike, eller var det agurker i saltlage?
Eller?

Har prøvet at "gurkle", og fandt da også et par links:

http://www.gurkenversand.spreewald.de/

http://www.rabe-gmbh.de/sites/

Det kunne jo være, at man kunne købe Spreewaldgurken
eller noget tilsvarende i DK?

--
Herluf

Fra : Emil

Dato : 10-07-06 18:10

Herluf Holdt, 3140 wrote:

>Var det bare små,
>syltede agurker i eddike, eller var det agurker i saltlage?
>Eller?

Det var små, tykke, eddikesyltede agurker (Nostrano, eller noget
i den retning).
Det specielle var den kraftige krydring af lagen (esdragon, dild,
perleløg, laurbær, peberrod og meget mere) samt tilsætning af
friske krydderier.

>Det kunne jo være, at man kunne købe Spreewaldgurken
>eller noget tilsvarende i DK?

Jeg har ikke set noget der ligner. Men det findes sikkert.

m.v.h. Emil