Kørt sur i sommermaden?
Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 06-07-06 09:41

Hej gruppe

Jeg giiider altså ikke lave mad i denne varme (ja, jeg er rødhåret, fregnet,
får soleksem og synes, at alt over 22 grader er for meget *G*).
Men man kører altså også hurtigt træt i koldskål og pitabrød...
Så hvad er jeres bedste bud på nem og frisk sommermad (jo, jeg kan nok godt
stå lidt i køkkenet, men gider ikke bage og brase til den store, svedige
guldmedalje)? Det skal også gerne være børnevenligt (en på 5 år, 2 på 2 år),
og egentlig er vi ikke så tossede med grill, i hvert fald ikke hver dag.

MVH Mette

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 06-07-06 10:21

Mette Svangren Guttesen wrote:

> [...]
> og egentlig er vi ikke så tossede med grill, i hvert fald ikke hver dag.

Kolde supper (f.eks. ærte- eller gulerods-), alle slags kolde stege
(inkl. kalkunbryst) med grøn salat og brød til.

Røde sild med creme fraiche, kolde, kogte kartofler, rå løg og
gulerødder....

Man kunne næsten blive ved. Der er så mange dejlige sommerretter.

Alle disse ting kræver uhyre kort køkken-tid.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 06-07-06 11:22

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Kolde supper (f.eks. ærte- eller gulerods-), alle slags kolde stege (inkl.
> kalkunbryst) med grøn salat og brød til.

Kold suppe har jeg tænkt mig at forsøge mig med - suppe plejer også at være
en favorit hos ungerne!

> Røde sild med creme fraiche, kolde, kogte kartofler, rå løg og
> gulerødder....

Mmmm, lyder rigtig godt, er selv stor fiskeelsker. Vores ældste er glad for
sild, men de to små kan ikke fordrage det...

Tak for forslagene...

MVH Mette

Fra : Max

Dato : 06-07-06 10:52

Hej Mette

> Så hvad er jeres bedste bud på nem og frisk sommermad (jo, jeg kan

Fiskefileer stegt på panden med nye kogte kartofler, et drys
persille og lidt smørsovs, det er da sommer.

Erstat de stegte fileer med marinerede sild, så er det virkelig let.

Tag en/to røget markrel, pil kødet af den og steg det på panden,
server med nye kartoftler og persillesovs.

Pandekager med is :)

Kog et blomkål, lad det blive kold, overhæld det med en dressing
efter smag, og drys med rejer, tomater og dild.

Bare lidt fra hukommelsen

Mvh Max

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 06-07-06 11:27

> Hej Mette

> Fiskefileer stegt på panden med nye kogte kartofler, et drys
> persille og lidt smørsovs, det er da sommer.

Det er det i hvert fald, og fiskefileter (dog helst panerede) glider også
nemt ned hos afkommet.

> Erstat de stegte fileer med marinerede sild, så er det virkelig let.

Men som sagt i et andet svar er sild ikke populære hos to ud af tre af
børnene

> Tag en/to røget markrel, pil kødet af den og steg det på panden,
> server med nye kartoftler og persillesovs.

Vi plejer at spise den kold uden at varme det - mums! Men ganske som med
sild: den store på fem er lykkelig, mens tvistlingerne på to ser ud som om
de er ved at dø

> Pandekager med is :)

Ja, selvfølgelig! Og det har ungerne også fået lovning på i næste uge, hvor
vi tager i sommerhus

> Kog et blomkål, lad det blive kold, overhæld det med en dressing
> efter smag, og drys med rejer, tomater og dild.

Det tror jeg, vi skal prøve en dag...

MVH Mette

Fra : Ole Laursen

Dato : 06-07-06 11:53

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> writes:

> "Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Det tror jeg, vi skal prøve en dag...

Hvis blomkålet er godt, smager det dejligt. Der er en komplet opskrift
her:

http://www.arla.dk/opskrifter/kold-blomkaalsret.html

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 06-07-06 11:19

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> on torsdag 6. juli 2006 at
10:40 +0100 wrote:
> [...]
>år),
>og egentlig er vi ikke så tossede med grill, i hvert fald ikke hver dag.

Stort set al mad er børnevenligt, når man lige ser bort fra de vilde
chilliretter

Snup lidt røget ørred, en håndfuld sukkerærter(der ikke er det samme som
slikærter), lidt top fra et par forårsløg eller tre, nogle tynde skiver
sød rød peberfrugt. Svits det på panden og server sammen med nue kogte
kartofler og en klat smør.

****

Tag nogle skrubbefilletter, smør dem på bensiden med lidt friskost, læg
filletterne sammen to og to med en skive parmaskinke i mellem. Krydder med
salt og peber. Pak det i folie med lidt persille og en lille klat smør -
ind i en 200 gr. varm ovn i ca. 30 min. servers med nye kogte kartofler
eller blot en god salat.

****

Flæk en svinemørbrad og fyld ud med hakket porre, hakket rødløg, hakket
skinke og lidt timian. rul et par skiver bacon eller tre om mørbraden, så
den bliver holdt sammen om fyldet. Ind i en 250 grader varm ovn i 5
minutter, skru derefter ned til 175 grader i ca. 30-35 minutter, alt efter
mørbradens størrelse - serveres med nye kartofler (ja, der var de igen),
eller en kartoffelsalat:
Nye kartofler skæres i ikke for små stykker, et par skalotteløg hakkes
fint, en stor syltet agurk hakkes nogenlunde fint. Vendes i denne
dresseing og trækker i en halv times tid:
1 bæger Creme Fraiche
en spsk mayonneaise
1 spsk karry
2 tsk sød sennep
Lidt citron eller limesaft
salt peber
friske timianbalde

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Erling Hansen

Dato : 06-07-06 12:05

Mette Svangren Guttesen <svangut@hotmail.com> wrote:

> [...]
> og egentlig er vi ikke så tossede med grill, i hvert fald ikke hver dag.

steg en bakkefuld kyllingelår - lad dem køle af og pluk dem fri for kød.
Gem kødet i køleskabet til du skal servere.
Lav en salat (alt direkte fra køleskabet) af: overskårne Cherry-tomater,
agurk i fine terner, kolde majs og kyllinge-kødet. Et godt sjat
cremefraiche-dressing (light) - og så et stykke ristet brød til eller et
stykke knækbrød.
Mvh
Erling

Fra : Dorthe

Dato : 06-07-06 12:26

Mette Svangren Guttesen skrev:
> [...]
> og egentlig er vi ikke så tossede med grill, i hvert fald ikke hver dag.

Hvad med en tunpaté m. salat og brød til, eller skinkestang, ligeledes
med salat - det er godt og let i varmen.

/Dorthe

Fra : Max

Dato : 06-07-06 13:19

Hej

> Hvad med en tunpaté m. salat og brød til, eller skinkestang, ligeledes
> med salat - det er godt og let i varmen.

Skinkestang fik jeg ude i byen igår, den blev serveret sammen med
vandmelon (den røde med grøn skal), rødløg og feta ost, ikke ringe.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-06 14:47

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
>
> Jeg giiider altså ikke lave mad i denne varme

Hurtig, let og god, fra far´s bedste.
Pasta med Mascarpone og Laks

250 g. Pasta penne

1 Bdt. snittede forårsløg

30 g. Friskreven Grana Padano

1 Spsk. Olivenolie

250 g. Mascarpone

250 g. Dampet eller røget laks i strimler. ( evt. lakserester )

Salt og friskkværnet peber.

(Har også prøvet med rød peber og champignon, godt)

Gør alle ingredienserne klar.

Kog pastaen, afdryp og hold den varm.

Sautér forårsløgene let i olie tilsæt Mascarpone og lad den smelte ved svag
varme, inden de resterende ingredienser tilsættes.

Smag saucen til og blad dem med dem varme pasta.

servér rygende varm.

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 06-07-06 15:54

> [...]
>Hej gruppe
>
>Jeg giiider altså ikke lave mad i
>denne varme (ja, jeg er rødhåret, fregnet,

Lasagne og salat, når du ikke gider stå i et køkken, så brug
Knorr, 45 min. og maden er færdig, måske den børnevenlige
Lasagnette.
Dybfrosne frikadeller, lige til ovnen, 20 min, kold skinke og
bagte kartofler, Moussaka ( Knorr?).
I`m A Survivor

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-07-06 20:24

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
>
> Jeg giiider altså ikke lave mad i denne varme (

Samme her.
Min sommerfavorit er forskellige salater, evt. med et stykke brød til.

Allerbedst er salat af yndlings-slagsene, hakket løg, cherrytomater,
agurketern, afdryppet tun i olie (jo, det skal være olie), oliven, rå
blomkålsbuketter, skivede radiser, smilende æg og ellers hvad familien har
lyst til. Serveret i bunker på et fad - og hertil en skål med
olie-eddike-sennepsdressing og evt. en klat græsk yoghurt til ungerne.

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-07-06 20:50

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Samme her.

Og den allervigtigste: Nye skrubbede kartofler med smør og dild!
Dessert: jordbær med fløde.

Hilsen Inger

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-07-06 15:15

On Thu, 06 Jul 2006 13:25:36 +0200
Dorthe <dorthe.moeller@gmail.com> wrote:

> Hvad med en tunpaté m. salat og brød til, eller skinkestang,
> ligeledes med salat - det er godt og let i varmen.

hvad er en skinkestang? det udtryk er jeg ikke faldet over før.

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-07-06 21:23

On Fri, 7 Jul 2006 18:18:10 +0200
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Kim

> Skinke indbagt i butterdej, kommer fra Carolinebøgerne.
>
> http://www.arla.dk/opskrifter/varme-ostestaenger.html

ahh så er jeg med. det har jeg jo faktisk fået engang, men ville dog
aldrig bruge noget så forfærdeligt som danbo ost....but anyways.