/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Tilgift+rabatmærke+gratis
Fra : David T. Metz


Dato : 06-07-06 08:46

Annonce i MetroExpress i går:

"USB Nøgle 256 MB
Gratis*
* Medbring denne annonce til butikken og få en gratis usb nøgle ved køb af
acer notebook."

Er det ikke en overtrædelse af både reglerne om tilgift og rabatmærker og
vildledende markedsføring ("gratis").

Hvis man ser bort fra kravet om at medbringe annonce og skiltningen med
"gratis" er en usb-nøgle så af samme art som en notebook (reglerne om
tilgift)?

David



 
 
Bertel Lund Hansen (06-07-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 06-07-06 09:02

David T. Metz skrev:

> Annonce i MetroExpress i går:

> "USB Nøgle 256 MB
> Gratis*
> * Medbring denne annonce til butikken og få en gratis usb nøgle ved køb af
> acer notebook."

> Er det ikke en overtrædelse af både reglerne om tilgift og rabatmærker

Hvor er det nu de er?

> og vildledende markedsføring ("gratis").

Nej, ikke hvis du kan få en USB-nøgle gratis *uden* at købe en
bærbar. Medbring annoncen og kræv en nøgle, så skal de hoste op
med den.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Kim Ludvigsen (06-07-2006)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 06-07-06 09:18

Den 06-07-06 10.02 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

>> Er det ikke en overtrædelse af både reglerne om tilgift og rabatmærker
>
> Hvor er det nu de er?

§6 i den gamle Lov om markedsføring.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ryd op i dine foretrukne bogmærker med AM-DeadLink.
http://kimludvigsen.dk

Peter Makholm (06-07-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 06-07-06 09:11

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> David T. Metz skrev:
>
>> Annonce i MetroExpress i går:
>
>> "USB Nøgle 256 MB
>> Gratis*
>> * Medbring denne annonce til butikken og få en gratis usb nøgle ved køb af
>> acer notebook."
>
>> Er det ikke en overtrædelse af både reglerne om tilgift og rabatmærker
>
> Hvor er det nu de er?

Reglerne om rabatmærker findes i den nye markedsføringslov §10 og
reglerne om tilgift findes i den gamle markedsføringslov §6.

>> og vildledende markedsføring ("gratis").
>
> Nej, ikke hvis du kan få en USB-nøgle gratis *uden* at købe en
> bærbar. Medbring annoncen og kræv en nøgle, så skal de hoste op
> med den.

Alene det at reklamerer med en ulovlig tilgift er ulovligt. (d'oh
skulle man mene, men det står eksplicit i loven). Og hvis forretningen
handler som beskrevet i annoncen er tilgiften sandsynligvis ulovlig.

Når nu lovgivningen taler om "ganske samme art" og ikke bare "samme
art" ville jeg fortolke det meget snævert. Men jeg har ikke nogle
sagsafgørelse at hænge det op på.

Tilgiften vil også være ulovlig efter de nye tilgiftregler der træder
i kraft den 1. januar (den nye markedsføringslov §9) da værdien af
tilgiften skal fremgå klart.

--
http://peter.makholm.net/ | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web
| dreaming
| -- Tim Berners-Lee

Peter Makholm (06-07-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 06-07-06 09:32

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> writes:

> "Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse
> news:87ejwzcfwl.fsf@xyzzy.adsl.dk...
>> Når nu lovgivningen taler om "ganske samme art" og ikke bare "samme
>> art" ville jeg fortolke det meget snævert. Men jeg har ikke nogle
>> sagsafgørelse at hænge det op på.
>
> Her er FOMs lille tilgiftskole.
> http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/tilgift/

Den fortæller at 'af ganske samme art'-klausulen tillader kvantumrabat
af formen 'køb to og få en ekstra gratis'. Men ellers siger den ikke
meget om hvordan denne del ellers skal forstårs. Det kan dog
underbygge en snæver fortolkning.

Sagen der henvises til under "Det er tilladt" -> "Sælge tre for to
styks pris" er heller ikke helt anvendelig for at trække en
grænse. Her udtaler Forbrugerombudsmanden at "det var nærliggende at
antage" at der ikke var tale om en tilgift af ganske samme art, mens
den forretningsdrivende mente der var. Sagen blev dog afgjort efter
andre regler.

--
http://peter.makholm.net/ | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web
| dreaming
| -- Tim Berners-Lee

Peter Makholm (06-07-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 06-07-06 09:39

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> writes:

> Peter Makholm kalligraferede, i news:87ejwzcfwl.fsf@xyzzy.adsl.dk
>
>> Reglerne om rabatmærker findes i den nye markedsføringslov §10 og
>> reglerne om tilgift findes i den gamle markedsføringslov §6.
>
> Undskyld hvis jeg har sovet i timen. Er tilgift allerede nu tilladt? Så vidt
> jeg læser § 32 stk. 3 gælder den gamle lovs § 6 stadig (indtil 1. januar
> 2007)?

Nej, som skrevet findes reglerne om tilgift stadigvæk i den gamle
markedsføringslov.

--
http://peter.makholm.net/ | Sit back and watch the messages. This is
peter@makholm.net | actually more important than one might think
| as there is a bug in GNU Mach whereby hitting
| a key during the boot process causes the
| kernel to panic
| -- GNU Hurd Installation Guide

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste