IDE harddiske på en bærbar....
Fra : Kenned

Dato : 02-07-06 10:55

Hey gruppe...
Jeg er blevet ejer af en bærbar computer og det er jeg egentlig rigtigt godt
tilfreds med...
Problemet er så at jeg jo i forvejen havde en stationær og så er det jo jeg
tænker at der må findes en smart måde man kan få adgang til sine IDE
harddiske fra sin bærbare...
Har engang hørt om en form for server kabinet som man kan tilgå via
firewire/usb2.0 fra den bærbare...
Mit problem består så i at jeg ikke har den fjerneste anelse om hvad en
sådan device kan hedde... og så er den jo lidt svær at google.....
hjælp!

TIA
Kenned

Fra : Jesper

Dato : 02-07-06 11:41

On Sun, 02 Jul 2006 11:55:07 +0200, Kenned wrote:

> [...]
> Mit problem består så i at jeg ikke har den fjerneste anelse om hvad en
> sådan device kan hedde... og så er den jo lidt svær at google.....

Hvis du mener, at du vil tage harddisken ud af din stationære og gerne
vil have adgang til den fra lappen, så få fat i en ekstern drev-boks -
f.eks. denne her http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=155703 til
150,- og klask harddisken i den. Så er det bare at sætte stikket i...

Fra : Kenned

Dato : 02-07-06 11:50

"Jesper" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> f.eks. denne her http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=155703 til
> 150,- og klask harddisken i den. Så er det bare at sætte stikket i...

Jep, det var noget i den retning jeg søgte... takker for det... men kan man
ikke få en til flere diske? Så man er fri for at skifte?

Kenned

Fra : Jesper

Dato : 02-07-06 13:23

On Sun, 02 Jul 2006 12:49:56 +0200, Kenned wrote:

> "Jesper" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Jep, det var noget i den retning jeg søgte... takker for det... men kan man
> ikke få en til flere diske? Så man er fri for at skifte?
>
> Kenned

Jeg mener at kunne huske at have set en med plads til to diske. Ellers må
du over i NAS systemer,

http://en.wikipedia.org/wiki/Network-attached_storage

hvor dimsen ikke sættes til USB-porten, men derimod til dit netværk.
Måske noget i stil med denne her:

http://www.tomshardware.com/2005/09/19/thecus_n4100_brings_storage_space_to_your_lan/

Kan ikke lige komme på en dansk leverandør, men du kan jo forske lidt i
www.edbpriser.dk

Fra : Johnn Nekman

Dato : 02-07-06 15:48

Jeg har selv været på udkig efter en usb boks til flere diske. De
findes, men er langt fra hylde varer i diverse butikker, og dermed
skal du regne med den kommer til at koste mere end 2 x bokse til en
enkelt harddisk.

Et godt råd hvis du smider diske i disse små eksterne bokse, er ikke
at have dem tændt 24/7 ...

On Sun, 02 Jul 2006 14:23:29 +0200, Jesper <no@spam.dk> wrote:
>Måske noget i stil med denne her:
>
>http://www.tomshardware.com/2005/09/19/thecus_n4100_brings_storage_space_to_your_lan/
Thecus'en bruger sata diske ...

--
Mvh Johnn

Fra : Jesper

Dato : 02-07-06 22:22

> Thecus'en bruger sata diske ...

Oops - du har selvfølgelig ret. Der findes dog med garanti også pata
NAS'er, men jeg kan ikke lige komme på en bestemt (google..).

I øvrigt er den fedeste NAS imho ikke en "købe", men derimod Mashie's
hjemmelavede http://www.mashie.org/casemods/udat1.html

Den kunne sikkert også laves i en pata-version hvis man er fiks på
fingrene. Er dog lidt dyr i materialer.

Fra : joke

Dato : 06-07-06 13:01

"Johnn Nekman" <my@mail.private> skrev i en meddelelse

> [...]
> enkelt harddisk.
>
> Et godt råd hvis du smider diske i disse små eksterne bokse, er ikke

Kommer vel an på hvilken hardddisk og usbkabinet det er, har selv en samsung
der kører 24-7-365 og den har kørt 1 år nu uden problem. og det er et
HDDkabinet uden køler andet en metal chasis.

Men tager en en maxtor eller en anden disk der udvikler meget varme så ja.

Hilsen

Johnny

Fra : Henning

Dato : 02-07-06 17:57

On Sun, 2 Jul 2006 11:55:07 +0200, "Kenned" <hugo@borge.dk> wrote:

> [...]
>harddiske fra sin bærbare...
>Har engang hørt om en form for server kabinet som man kan tilgå via

Køb et adaptersæt i Aldi, de har dem til 99,-. Et stik med plads til
3,5" enheder, 2,5 og 1,8, samt SATA. Adapteren sættes til din pc via
USB.

Fra : Jesper

Dato : 02-07-06 22:30

On Sun, 02 Jul 2006 18:57:13 +0200, Henning wrote:

> Køb et adaptersæt i Aldi, de har dem til 99,-. Et stik med plads til
> 3,5" enheder, 2,5 og 1,8, samt SATA. Adapteren sættes til din pc via
> USB.

Den kiggede jeg også lidt på. Hvis man ofte har brug for at tilslutte
forskellige diske til en PC, er den udmærket.

Men hvis ens behov blot drejer sig om tilslutning af en bestemt type disk
synes jeg personligt at den virker lidt dyr i forhold til hvad man får
(et kabel og en PSU). For blot en 50,-er mere får man en komplet ALU
USB-boks hos Zitech.