Årets hyldeblomstdrik
Fra : Gainsbourg

Dato : 30-06-06 23:44

Så er årets hyldeblomstdrik færdig og halvdelen hældt på flasker og
halvdelen frosset ned. Jeg er dog kommet i tvivl om holdbarheden af den på
flasker, da den i år er lavet uden kogning, da vi er midt i en
køkkenrenovering. Normalt plejer jeg at bruge en helt anden opskrift med
kogning og den opfører sig lidt anderledes.

Har nogen brugt tilsvarende opskrift - og plejer den at kunne holde sig?

Opskriften var denne:

Ca. 50 klaser hyldeblomster hvor stilkene er klippet fra (ikke skyllet - de
største biller er bare pillet fra)
50 g. citronsyre
2 citroner hvor skallen er skåret fra og citronen er skivet.
1½ kg sukker
2 liter kogende vand
knap 1 spsk. atamon.

Blandingen har trukket lukket lufttæt i gryder lukket med vitawrap i 5 dage
og er nu siet, tilsat ½ tsk Atamon pr. liter og hældt på Atamonskyllede
flasker (den del der er frosset ned er ikke tilsat Atamon).

Kan det på flasker holde sig de næste 12 måneder til hylden blomstrer igen?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Lagde også mærke til at en del sukker havde dannet en 2 cm tyk, hård
bund i nogle af gryderne. Har det mon været fordi opløsningen var mættet
eller? Synes også at saften er blevet meget grumset - er det normalt ved
ikke-kogning opskrifter?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 01-07-06 13:42

Gainsbourg wrote:
> [...]
> bund i nogle af gryderne. Har det mon været fordi opløsningen var mættet
> eller? Synes også at saften er blevet meget grumset - er det normalt ved

Min Storesøster der nægter at bruge atomon kan have sit saft i en 2-3
måneder i skoldede flasker og andre forholdsregler.
Jeg kan med atomon og samme hygiejniske tiltag have mit i 8-9 mdr.
I fryseren (dybfrost - 3 stjerner) har jeg netop fremfundet noget af
bryggen fra 3 år siden. Det smager uforandret.

Din opskrift ligner min. Det er ikke unormalt med noget grums selv efter
der er blevet siet. Jeg kan godt finde på at køre det et par gange
igennem et kaffefilter til alt efter hvordan det ser ud og hvad man vil
have.

Jeg tror desværre ikke jeg skal lave noget i år.