Opbevaring af grøntsager i køleskab
Fra : Heidi

Dato : 29-06-06 19:45

Vi har i det nye køleskab to grøntsagsskuffer, hvor man kan regulere
luftfugtigheden.
Jeg ved at jeg på et tidspunkt har set en hjemmeside, med et skema over
hvordan de forskellige frugter og grøntsager bedst opbevares - i
stuetemperatur, på køl med høj eller lav luftfugtighed - men nu kan jeg
bare ikke finde den igen, uanset hvordan jeg søger.
Jeg ville gerne have den i skemaform, så jeg kan printe den ud og gemme
i nærheden af køleskabet - og jeg ved den findes på en dansk side - men
er bare ikke heldig med søgeordene i dag.
Nogen der kan hjælpe?

--
Heidi

Fra : Bellis

Dato : 29-06-06 20:14

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> i nærheden af køleskabet - og jeg ved den findes på en dansk side - men
> er bare ikke heldig med søgeordene i dag.

http://www.aarstiderne.com/upload/2006042410571590-2006Uge8.pdf

her er en fin "plakat" du kan printe ud
hilsen bellis

Fra : Heidi

Dato : 29-06-06 20:26

Bellis wrote:
> http://www.aarstiderne.com/upload/2006042410571590-2006Uge8.pdf
>
> her er en fin "plakat" du kan printe ud

Tak for forslaget, men når jeg printer den side, er den meget meget
utydelig, så jeg kan overhovedet ikke læse hvad der står - og desuden
indeholder den heller ikke alle grøntsager/frugter jeg søger.
Så jeg håber stadig nogen kan finde/har fundet det skema jeg ved findes
derude

--
Heidi

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 29-06-06 21:04

On Thu, 29 Jun 2006 20:45:15 +0200, Heidi wrote:

> [...]
> i nærheden af køleskabet - og jeg ved den findes på en dansk side - men
> er bare ikke heldig med søgeordene i dag.

Hvad med manualen til køleskabet, eller producentens hjemmeside?

Tomas

Fra : Heidi

Dato : 01-07-06 07:41

Tomas Pedersen wrote:

> Hvad med manualen til køleskabet, eller producentens hjemmeside?

Nu har jeg jo fundet svaret, men rent faktisk mener jeg også at jeg
tidligere har fundet et sted, som muligvis havde med producenten at
gøre, hvor der var en lignende oversigt. Men den kan jeg heller ikke
finde igen. Og i manualen står det ikke detaljeret, ligesom i skemaet
E.K. fandt frem til.

--
Heidi

Fra : Emil

Dato : 29-06-06 21:27

Heidi wrote:

>Vi har i det nye køleskab to grøntsagsskuffer, hvor man kan regulere
>luftfugtigheden.

DET lyder interessant. Hvilket skab er det?

> [...]
>stuetemperatur, på køl med høj eller lav luftfugtighed - men nu kan jeg
>bare ikke finde den igen, uanset hvordan jeg søger.

Kender kun situationen alt for godt. Som regel finder man kun
stumper af viden, som man så selv må sætte sammen til et hele.
Er du helt blank, så kig i pjeserne her, under 'Pjecer om daglige
indkøb': http://www.forbrug.dk/publikationer/
Der er der faktisk megen info om dit spørgsmål.

> [...]
>i nærheden af køleskabet - og jeg ved den findes på en dansk side - men
>er bare ikke heldig med søgeordene i dag.

Du har nok set noget fra "Forbrugernes Hus" www.forbrug.dk
Siden
<http://www.nordicplate.org/nordicplate-da/dishes/Meat/ne/sectionreport>
linker bla.a. til:
"Skema over opbevaring af frugt og grønt - Forbrugernes Hus":
<http://www.forbrug.dk/mad/fodevarer/ernaering0/groensager/opbevaringfrugtoggro/>
som er et dødt link. Det var nok der, at du havde set skemaet i
sin tid? Bemærk de akavede stavemåder, hvis du søger videre!

Måske kan andre hjælpe dig videre med opklaringen, ellers spørg
på forbrug.dk.

Og så er der den stensikre løsning: Find selv alle oplysninger,
og sæt dem op i et skema. Når du er _helt_ færdig, vil der komme
det ønskede link i denne tråd

m.v.h. Emil
P.S.: smid linket her, hvis du finder det, tak.

Fra : Heidi

Dato : 01-07-06 07:47

Emil wrote:

> DET lyder interessant. Hvilket skab er det?

Det er et Samsung amerikanerskab, RSE8JPPS. Reguleringen består såmænd
bare i at der sidder en "revne" i siden af skuffen, som kan åbne og
lukke for.

> [...]
> som er et dødt link. Det var nok der, at du havde set skemaet i
> sin tid? Bemærk de akavede stavemåder, hvis du søger videre!

Jeg har jo fundet svaret nu - men det er da heller ikke utænkeligt at
den side du linker til engang har indeholdt det samme.

> Og så er der den stensikre løsning: Find selv alle oplysninger,
> og sæt dem op i et skema. Når du er _helt_ færdig, vil der komme
> det ønskede link i denne tråd

Det undgik jeg jo så - men som allerede skrevet kan det være jeg selv
supplerer den efterhånden som jeg får indkøbt ting der ikke er med i
skemaet. Og hvis jeg husker det, gør jeg gerne opmærksom på det til den
tid, hvis der så er nogle der vil have en kopi.

> m.v.h. Emil
> P.S.: smid linket her, hvis du finder det, tak.

Det har en anden så allerede klaret

I øvrigt ved jeg ikke om det er indbildning fra min side, men jeg synes
faktisk de grøntsager vi har haft liggende i skufferne har holdt sig
bedre end jeg er vant til i andre køleskabe, selvom fugtstyringen måske
har været forkert. Men det kan også være det generelt har noget med
kølesystemet at gøre...

--
Heidi

Fra : E.K.

Dato : 30-06-06 18:17

Er det denne side du søger http://www.birkemosegaard.dk/opbevaring.asp

EK

Fra : Heidi

Dato : 30-06-06 20:05

E.K. wrote:
:: Er det denne side du søger
:: http://www.birkemosegaard.dk/opbevaring.asp

JAAAAAAA!!!
Super duper - tak skal du have - jeg havde helt opgivet håbet, og orkede
slet ikke mere søgning.
Godt nok kan jeg se nu, at den nok ikke indeholder alle de grøntsager
jeg godt kunne tænke mig, men så kan jeg sikkert supplere den selv,
andre steder fra.

Igen, tak for hjælpen - må jeg spørge hvilke søgeord du brugte, for at
finde den?

--
Heidi

Fra : Heidi

Dato : 30-06-06 20:08

Heidi wrote:

> [...]
> andre steder fra.
>
> Igen, tak for hjælpen - må jeg spørge hvilke søgeord du brugte, for at

Og i øvrigt så kan jeg godt forstå at jeg ikke fandt den da jeg søgte
for et par dage siden - de staver det grønsager, og ikke grøntsager :-/

--
Heidi

Fra : E.K.

Dato : 30-06-06 20:39

> Og i øvrigt så kan jeg godt forstå at jeg ikke fandt den da jeg søgte for
> et par dage siden - de staver det grønsager, og ikke grøntsager :-/
>
> --
> Heidi
Det var så lidt. Jeg brugte søgeordene: opbevaring grønt frugt

EK

Fra : Emil

Dato : 01-07-06 21:09

Heidi wrote:

>Og i øvrigt så kan jeg godt forstå at jeg ikke fandt den da jeg søgte
>for et par dage siden - de staver det grønsager, og ikke grøntsager :-/

Du er ikke alene:
Hvis du Googler efter grønsager, får du ca. 440.000 hit´s.

Hvis du Googler efter (det forkert stavede ord) grøntsager, får
du ca. 750.000 hit´s!

Der er mange flere ord, som giver flere hit´s, hvis de staves
forkert.

m.v.h. Emil

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-07-06 21:24

Emil skrev:

> [...]
> du ca. 750.000 hit´s!

> Der er mange flere ord, som giver flere hit´s, hvis de staves

Grønsager/grøntsager - begge stavemåder har været tilladt
ifølge Retskrivningsordbogen - mindst siden 1955.

--
Herluf :·)

Fra : Emil

Dato : 01-07-06 22:42

Herluf Holdt, 3140 wrote:

>Grønsager/grøntsager - begge stavemåder har været tilladt
>ifølge Retskrivningsordbogen - mindst siden 1955.

Takker for info.

Jeg kiggede her:
<http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=gr%F8n&T=45&L=10&F=20>
og der står det også, at begge måder er tilladte.

Jeg skal nok til at spise flere gulerødder

m.v.h. Emil