Prag igen igen
Fra : Anita

Dato : 27-06-06 11:27

Vi skal afsted til Prag, men hvilke(n) slags valuta er en god ide at have
med?

Venligst Anita

Fra : John

Dato : 27-06-06 11:26

Anita skrev:
> Vi skal afsted til Prag, men hvilke(n) slags valuta er en god ide at have
> med?

Hvis du har VISA, så brug det dernede og hæv i automaterne.

Mvh

John

Fra : Anita

Dato : 27-06-06 11:53

"John" <jk7410@gmail.com> skrev

> Hvis du har VISA, så brug det dernede og hæv i automaterne.

Nu foretrækker jeg at have både kort og kontanter. Desuden veksler jeg
gratis, mens det koster 30 kr, hver gang der hæves i en automat, ligesom man
kan løbe ind i maksimum på 2000 kr. pr. dag i automaterne.

Så spørgsmålet er stadig hvilken slags valuta det er smartest at have med.
Manden siger Euro, jeg siger at danske sedler er lige så gode. Men jeg ved
så heller ikke om man i danske banker kan veksle til den lokale valuta eller
den hører til blandt de usikre?

Venligst Anita

Fra : John

Dato : 27-06-06 11:50

Anita skrev:
> [...]
> gratis, mens det koster 30 kr, hver gang der hæves i en automat, ligesom man
> kan løbe ind i maksimum på 2000 kr. pr. dag i automaterne.

Ja, eller betale med kort i mange butikker. De fleste større butikker
tager VISA.
Har du Skandiabanken koster det iøvrigt ikke 30 kr. at hæve i automaterne.

> [...]
> så heller ikke om man i danske banker kan veksle til den lokale valuta eller

Det er langt nemmere at få vekslet euro end DKK i Prag, og hvis du kan
få vekslet gratis til euro i Danmark, ville jeg slet ikke være i tvivl.

Mvh

John

Fra : Anita

Dato : 27-06-06 12:27

"John" <jk7410@gmail.com> skrev

> Ja, eller betale med kort i mange butikker. De fleste større butikker
> tager VISA.

Det er bare en risiko jeg ikke gider løbe - at stå i en butik, udse sig en
vare og så tager de ikke kort. Eller tilsvarende på en restaurant. Ellers
tak. Derfor er kontanter OG visa et krav hos mig.

> Har du Skandiabanken koster det iøvrigt ikke 30 kr. at hæve i automaterne.

Det er jo alle tiders for de der har Skandiabanken, det har jeg så ikke.

> Det er langt nemmere at få vekslet euro end DKK i Prag, og hvis du kan få
> vekslet gratis til euro i Danmark, ville jeg slet ikke være i tvivl.

Det var præcis den information jeg skulle bruge. Takker.

Venligst Anita

Fra : John

Dato : 27-06-06 15:00

Anita skrev:

> Det var præcis den information jeg skulle bruge. Takker.

Det var så lidt.

God tur - og pas godt på lomme/tasketyve dernede.

Mvh

John

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-06-06 15:24

John skrev:

> Det var så lidt.
> God tur - og pas godt på lomme/tasketyve dernede.

Bruger de stadig "Koruna" (CEK) som møntenhed?

I så fald skal man også passe på, hvad for nogle mærkelige
pengesedler man får tilbage, når man betaler. For ikke at
nævne visse behændige pengeseddeljonglører, som er dygtige
til at give "forkert" tilbage. Jeg blev udsat for at få ugyldige,
gamle pengesedler med hjem, sidst jeg var dernede.

Da min veninde, på en rejse et par måneder senere, prøvede
at betale med disse pengesedler, grinede de hånligt og sagde
at de havde været ugyldige længe.

--
Herluf

Fra : John

Dato : 27-06-06 16:34

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Bruger de stadig "Koruna" (CEK) som møntenhed?

Ja.

> [...]
>
> Da min veninde, på en rejse et par måneder senere, prøvede
> at betale med disse pengesedler, grinede de hånligt og sagde

Jeg kender flere der er blevet snydt fordi de har vekslet på gaden.
Enten har de fået ugyldige sedler eller værdiløs jugoslavisk valuta.
Det er så ikke så stort et problem længere, da der ikke er så mange
gadevekselerer mere.
Jeg har aldrig selv oplevet at blive snydt ved at få ugyldige selder,
hvis jeg har vekslet hos bureauerne og har heller ikke hørt om andre der
er blevet det.

Derudover kender jeg flere der har fået stjået deres tasker/punge på
caféer, i metroen eller lignende steder.

Generelt bruger jeg mit VISA-kort når jeg er ude og har så lidt euro
eller dollar med som back-up, hvis kortet skulle strejke.

Mvh

John

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-06-06 18:23

On Tue, 27 Jun 2006 12:49:52 +0200, John wrote:

> hvis du kan få vekslet gratis til euro i Danmark, ville jeg slet ikke
> være i tvivl.

Det er sådan set irrelevant. Det koster stadig et ekstra vekselgebyr. Så
hvorfor ikke tjekkiske kroner direkte?

De 30 kr. for VISA-hævning modsvares af at man får en bedre kurs. I et
konkret tilfælde for et par år siden regnede jeg på det og fandt frem til
at det går ca. lige op hvis man hæver maximum, men om det gælder genrelt,
ved jeg ikke. Selv bruger jeg altid VISA-automater når det gælder eksotiske
valutaer.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : John

Dato : 27-06-06 19:33

Peter Loumann skrev:

> Det er sådan set irrelevant. Det koster stadig et ekstra vekselgebyr. Så
> hvorfor ikke tjekkiske kroner direkte?

Mange steder betaler man med euro - og jeg har tit oplevet at få det til
en bedre pris, når afregningen er foregået i euro.

> [...]
> ved jeg ikke. Selv bruger jeg altid VISA-automater når det gælder eksotiske

Jeg hæver normalt også i hæveautomaterne. Både pga. den bedre kurs og
fordi jeg ikke gider rende rundt med en masse kontanter.

Mvh

John

Fra : Lars Holst

Dato : 30-06-06 11:03

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> said in

> Vi skal afsted til Prag, men hvilke(n) slags valuta er en god ide at
> have med?
>
> Venligst Anita

Du skal have Czk.
Det er stadig meget få og kun generelt dyre steder der tager €

Det kan bedst svare sig at veksle herhjemme fra i Forex.

Veksler man i Cz skal man være obs på at der er forskel på om en
bank/vekslebod tager procentgebyr eller fast gebyr.

M.h.t. tyveri så skal man passe mest på i Metroen, i Old Town Square og på
Karlsbroen i turistsæsonen.

Parkering af biler bør ikke ske i Prague 1. Man skal smide bilen på den
anden side af floden på de åbne betalings P-pladser.

Undlad at købe elektronik og andre "varige forbrugsgoder" fordi de koster
en smule mere end i DK. Mad er ca. 1/3 af danske priser ligesom deres
lønninger er.

Jeg kommer til forskellige steder i Cz ca. 2-3 gange årligt og har gjort
det i en længere årrække fordi min familie bor der.

--
Lars Holst