fraflytning
Fra : Hans Hvelplund Odbor~

Dato : 26-06-06 02:03

Vi flyttet ud af en lejlighed d. 17/5. Samme dag var der et flyttesyn hvor
udlejer fortalte at det ville koste 18000, at føre lejlighed istand,
hvilket ville blivve trukket fra vores depositum.
Derudover var der 2 døre som skulle afhøvles men han var ikke sikker på
hvad det ville koste.

Det er nu lidt over en måned siden, men vi har intet hørt fra udlejer
siden.

Min tidligere bofælle har været forbi udlejer i mandags, men på kontoret
kunne de ikke fortælle os noget. Hvor lang tid skal vi vente på at kunne
få de resterende penge af vores depositum?

Mvh Hans

Fra : Jubii

Dato : 26-06-06 11:29

On Mon, 26 Jun 2006 03:03:21 +0200, Hans Hvelplund Odborg <hans@odborg.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>hvilket ville blivve trukket fra vores depositum.
>Derudover var der 2 døre som skulle afhøvles men han var ikke sikker på

Skrev i under på noget? Står der noget i kontrakten, fremhævet eller i et
særligt punkt, at lejemålet skal istandsættes på en bestemt måde?
Hvem havde den indvendige vedligeholdelsespligt?

>Det er nu lidt over en måned siden, men vi har intet hørt fra udlejer
>siden.

Udlejer skal sende en opgørelse senest 14 dage efter jeres fraflytning.
Et mundligt overslag er ikke det samme som en opgørelse, og er lejemålet ikke
istandsat endnu er det udlejers egen fejl.

>Min tidligere bofælle har været forbi udlejer i mandags, men på kontoret
>kunne de ikke fortælle os noget. Hvor lang tid skal vi vente på at kunne
>få de resterende penge af vores depositum?

Bed udlejer om at få hele depositummet tilbage ubeskåret, da udlejer ikke
længere kan gøre krav gældene over for dig.

>Mvh Hans

§ 98. Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12,00 på fraflytningsdagen.
Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved overleveringen med
undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde, og som ikke er omfattet
af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler, som det påhviler udlejeren at
udbedre. Det kan ikke pålægges lejeren at bringe det lejede i bedre stand end
den, hvori han overtog det lejede.

Stk. 2. Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende, når der er
forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder dog ikke, hvis
mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed eller
lejeren har handlet svigagtigt. Såfremt udlejeren sammen med lejeren i
forbindelse med fraflytning foretager gennemgang af en bebolseslejlighed, skal
udlejeren i ejendomme med beboerrepræsentation orientere lejeren om adgangen til
at lade beboerrepræsentanter deltage i gennemgangen. På lejerens begæring skal
udlejeren med en rimelig frist skriftligt indkalde beboerrepræsentanterne til at
deltage i gennemgangen. Udarbejdes der på grundlag af gennemgangen en
fraflytningsrapport, skal beboerrepræsentanterne have tilsendt kopi deraf.

Stk. 3. Socialministeren fastsætter efter forhandling med landsomfattende
sammenslutninger af grundejerforeninger og lejerforeninger nærmere regler om
udarbejdelse af standardblanketter for fraflytningsrapporter.

Stk. 2, 1 punkt.

Fra : Hans Hvelplund Odbor~

Dato : 26-06-06 20:16

Jubii skrev:

> [...]
> særligt punkt, at lejemålet skal istandsættes på en bestemt måde?
> Hvem havde den indvendige vedligeholdelsespligt?
Ja, vi har underskrevet i fht de 18000,- sammen dag som flyttesynet.

> [...]
ikke
> istandsat endnu er det udlejers egen fejl.
Skal måske lige nævne at lejemålet ifølge kontrakten gik til d 1/6, men de
14 dage er jo stadig gået så...

> Bed udlejer om at få hele depositummet tilbage ubeskåret, da udlejer ikke
> længere kan gøre krav gældene over for dig.
Nu fremgik det ikke af mit første indlæg, men jeg går ud fra at udlejer kan
gøre krav på det beløb vi har underskrevet?

Mvh Hans

Fra : Jubii

Dato : 26-06-06 21:39

On Mon, 26 Jun 2006 21:15:43 +0200, Hans Hvelplund Odborg <hans@odborg.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

>Nu fremgik det ikke af mit første indlæg, men jeg går ud fra at udlejer kan
>gøre krav på det beløb vi har underskrevet?

Lidt i tvivl. Hvis det fremstår som et overslag og ikke en opgørelse, og da der
mangler(?) opgørelse på hele det foreslåede arbejde, så tror jeg ikke han
længere kan gøre noget krav gældende. Der er flere domme, især fra almen
lejelov, hvor tidsfristen på 14 dage giver lejer ret og udlejer forpligtet til
at tilbagebetale depositum.

Så på med vanten og kræv dine penge. Du kan jo vedlægge citatet fra § 98.
Han vil måske pege på din underskrift, men så send en klage til huslejenævnet,
så kan vi måske få opklaret hvad den underskrift betyder ved et flyttesyn.