Hvordan sårbehandling blev til en katastro~
Fra : Lyrik

Dato : 25-06-06 21:38

For 40 år siden var krigen om hvem der kunne erobre herredømmet over sårene
i fuld gang. Den sluttede for få år siden med den absolutte sejr til
vådbehandlerne.

Al desinfektion er ophørt. De aseptiske behandlere regerer Danmark.

Teorien er at for at skåne vævet for det slemme desinkfektionsmiddel der kan
irritere det, så er det bedre at forhindre nye bakterier i at komme ind i
såret og blot holde dette skyllet med fysiologisk saltvand(0,9%)

Det ser det ikke ud til at sygeplejerskene har held med, idet man ser så
godt som alle dybere sår florere med betændelse i årevis. Det svier og
derfor giver man patienterne-ikke desinkfektion(den har djævelen skabt)-men
smertestillende medicin i stedet, så patienterne ikke kan mærke
infektionerne svide i sårene.

Glemt er Dakins væske som rensede sår og helbredte soldater på slagmarkerne.
Glemt er den enkle og ældgamle succesbehandling hvor den barmhjertige
samaritan rensede sårene i vin, blødgjorde dem med olie og forbandt dem så
de blev lægte.

Nu regerer tvangsneurotikerne over sårene der aldrig læges med deres for 10
tusinder af kroner indkøbte fabriksbandager som dækker smukt over sår der er
evigt betændte og aldrig læges.

2006 er et 0-punkt for sårbehandling. Det er den mørke middelalder for
sårbehandling. Aldrig er sår behandlet så dårligt i hele verdenshistorien.

Min vens mor blev for 14 dage siden ramt af en kalashnikov-kugle i låret. 4
centimeter dybt. Det var i Basra.
Såret blev renset og forbundet. Hver aften blev det renset med alkohol. Nu
er det væk.

Spørg danske sygeplejersker hvor mange penge og hvor lang tid der går inden
et 4 centimeter dybt sår er lægt.
De kan have et sådant sår i halve og hele år.

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 30-06-06 12:54

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
skabt)-men
> smertestillende medicin i stedet, så patienterne ikke kan mærke
+++++++++++++++++++++++
OK 5 dage er gået og de konger og især dronninger der residerer over den
aseptiske sårbehandling har ikke udtrykt sig. (jeg ser iøvrigt at de heller
ikke kan hele prins Henriks skinnebenssår.)

Så lad mig lige udbygge det lidt.
Betragt et menneske med et almindeligt sidde/liggesår.
Se på bordet ved siden af hvor sygeplejeartiklerne står.
Se så at der måske står for 15000 kroner forbindsstoffer!!
TIL ÉT SÅR.
Intet under at vore sundhedsudgifter løber løbsk.
Forbindsstoffer til ingen verdens nytte, fordi det grundliggende-såret-ikke
er desinficeret.
Disse dyre forbindstoffer bliver brugt på det samme sår-i årevis!!
For det heles aldrig eller kun sjældent!

Det er idioti-galimatias-fake science-øbberbøv hele vejen igennem.

Selve teorien om kun at skylle et sår og "forhindre nye bakterier i at
invadere" kan slet ikke føres ud i praksis.
Ofte sidder et siddesår op af et numsehul med ble som overskides hver dag
inklusive hullet med det dyre forbindsstof-forhindre bakterier i at komme
til?))
Idioti!!
De fummelfingre der skifter forbindingen er i hovsa-mode og hjælper med til
at vedligeholde infektionerne.-De infektioner der er i såret forsvinder ikke
af skylning med en sjat saltvand.

Sårbehandling regeres af tvangsneurotikerne der hellere vil lade sig
sønderslide af 4 vilde heste end at give sig efter at have vundet 40
årskrigen om diktatorenevælde over sårbehandlingen!

Apro-pos-Prins Henriks skinnebenssår helbredes på følgende vis:
Et let stykke gaze placeres oven på såret.
En iltflaske monteres med en slange der vises ind under gazen.
Man lukker op for svag ilttilgang.
Denne dræber alle bakterier.
Når såret er rent lyserødt efter et par timer, forbindes det luftigt med et
tyndt stykke gaze.
Man inspicerer jævnligt.

Hilsen
Jens

Fra : Uffe Ravn

Dato : 30-06-06 14:42

Lyrik wrote:

> [...]
> Man lukker op for svag ilttilgang.
> Denne dræber alle bakterier.
> Når såret er rent lyserødt efter et par timer, forbindes det luftigt

Ja det er jo den klassiske plejehjemsmetode.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Lyrik

Dato : 30-06-06 22:41

> Ja det er jo den klassiske plejehjemsmetode.
>
> Mvh. Uffe Ravn
+++++++++++++++++++++++++++

Og??.........

MvH
JensErik Bech

Fra : Uffe Ravn

Dato : 12-07-06 19:24

Lyrik wrote:

> Og??.........

Dermed findes der faktisk flere anvendte sårbehandlingsmetoder i dagens
Danmark

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Lyrik

Dato : 12-07-06 23:03

> Dermed findes der faktisk flere anvendte sårbehandlingsmetoder i dagens
> Danmark
>
> Mvh. Uffe Ravn
+++++++++++++++++++
Det er sikkert rigtigt, men det forudsætter at en patient med et kronisk sår
bliver henvist til en særlig sårafdeling.
Imedens kan vedkommende så nyde en gang vådbehandling med saltvand på et
kronisk inficeret sår.
Den gængse behandling som foregår uden for de få ekspertafdelinger, altså
alle de mange sår som er henvist til en lokal sygeplejerske bliver over en
bank behandlet med saltvand og dyre forbindingslag.
Denne behandling rækker ikke til overfor dybe inficerede sår.IMHO.
Der bliver til stadighed tilført en strøm af bakterier til den bakteriesump
der er der i forvejen.
Desinkfektion er blevet tabu i Danmark. Opretholdt ved selvcensur forårsaget
af evindelige foredrag om vådbehandlingens-og aseptikkens sårparadis.
Kun på specialafdelinger får hvidkitlede læger lov til at bryde tabuet.
Officielt kan man slet ikke mere se idéen i at desinficere. Man har intet
lært af historien.

Hilsen
Jens

Fra : Uffe Ravn

Dato : 12-07-06 23:30

Lyrik wrote:
..
> [...]
> Kun på specialafdelinger får hvidkitlede læger lov til at bryde
> tabuet. Officielt kan man slet ikke mere se idéen i at desinficere.

Overvej at skrive et indlæg i "Ugeskrift for læger" og "Sygeplejersken".

Der vil du nok ramme flere behandlere.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Lyrik

Dato : 13-07-06 09:15

> Lyrik wrote:
> .
>
> Overvej at skrive et indlæg i "Ugeskrift for læger" og "Sygeplejersken".

> [...]
+++++++++++++++++++++++++++++++
Det som jeg tror grundliggende er i vejen, er- at man efterhånden har så
stor viden på forskellige områder at man "drukner i al den viden"
Bare en ting som sårbehandling er blevet så komplekst at man er druknet i al
sin lærdom.
"Desinfektion var godt, så var det for meget, så var det ikke altid
nødvendigt, så havde nogle sår det godt med luft, andre uden luft, en masse
modstridende erfaringer"
Derefter vil mennesket "skabe orden, lave nogle enkle regler alle kan finde
ud af. Derved skabes en forenklet mimesis af de komplekse videnskabelige
resultater, der igen udmønter sig i primitiv efteraben af nogle af
principperne."

Eksperterne i dag er nødt til at databaseorganisere de mange erfaringer-her
om sår -og derefter komme med nogle gode råd-helst uden faste regler- der
kan bruges på det lavere plan (sygeplejerskerne).

Bare sådan en enkel ting som at stille et desinkfektionsmiddel til rådighed
med navns nævnelse.
Der findes ikke blandt sygeplejersker et eneste desinkfektionsmiddel i deres
"værktøjstaske". Hvad et sådant skulle bestå i er dem lige så stor en gåde
som "faraos hemmelighed."

Et sådant ville have stor effekt ved bare at være til rådighed-uden
lægeordination-til brug ved fornuftigt alment sygeplejerskefagligt skøn, som
havde skulderklap "ovenfra".

Det er ikke den grundliggende videnskab der er noget i vejen med. Den er
længere fremme end på noget tidspunkt i historien. Det er kompleksiteten der
har brug for "oldermænd der kan sondre i samme kompleksitet og give gode
almene råd til de "Øbberbøvser" der skal udføre de daglige trivielle
opgaver"-Uden at det bærer præg af "den eneste sande metode-med den faste
ubøjelige regel"- men i stedet ifører sig spørgedragt-nysgerrighed og rum
for individuelle skøn.

Der er brug for public relation fra toppen til de "lavere masser"-så deres
mimesis bliver i større overensstemmelse med fornuft og sandhed.

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 30-06-06 23:19

> Ja det er jo den klassiske plejehjemsmetode.
>
> Mvh. Uffe Ravn
Alternativt kunne man jo rense såret i rødvin fra Cahors inden man forbandt
det.
Det virker garanteret bedre end den gang fysiologisk saltvandspjaskeri som
de aseptiske behandlere benytter.

MvH
Jens Erik Bech