Lyden hakker når computeren bestiller en s~
Fra : pernille.thomsen@gma~

Dato : 25-06-06 07:51

Hej med jer,

Jeg skriver, fordi men computer er begyndt at hakke meget i lyden når
man f.eks åbner programmer, åbner en side på nettet og andre
aktiviteter der ikke kræver de store ressourcer.

Min computer blev oprindeligt købt og konfigureret til ren medie-pc.
Altså til at optage/ se TV programmer. Høre musik og lign. Det
fungerede perfekt til dette formål, ingen problemer med lyden, heller
ikke hvis man optog et tv program, samtidigm ed at man hører iTunes.

PC'en er konfigureret sådan:
ASUS Vintage PH1 Barebone m:P4-2,8GHz, 1GB RAM, 300 GB HDD
(Partitioneret til 2x150BG), GeForce GS7300 grafik med 512 MB dedikeret
ram, Onboard Realtec 7.1 audio, XP-SP2, iTunes, Media Portal.

Efter vi er begyndt at bruge den som all-round computer, med
OpenOffice, internet, lidt småspil og mange andre små applikationer,
er den begyndt at hakke i lyden når den åbner og lukker programmer og
andre mindre udfordrende opgaver.

Jeg har renset windows registry med TuneUp utilities, afinstalleret
alle unødvendige programmer, slettet gamle optagelser fra diskene så
der er rigeligt med ledig plads, defragmenteret diskene, opdateret
drivere til lydkortet med seneste originale driver. .

Er der nogen af jer der har en idé til hvor jeg skal lede efter fejlen?

Fra : John

Dato : 25-06-06 14:05

<pernille.thomsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> programmer og
> andre mindre udfordrende opgaver.
> Er der nogen af jer der har en idé til hvor jeg skal lede efter

Der er muligvis en bunke programmer, der unødigt starter op
sammen med windows og blot sluger resurser. Prøv evt at kigge i
Start> Kør, skriv msconfig, og kig i fanebladet start.

Scanning for virus og spyware kan også være en god ide.

Mvh John

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 25-06-06 17:08

pernille.thomsen@gmail.com wrote:
> Er der nogen af jer der har en idé til hvor jeg skal lede efter
> fejlen?

Prøv at sætte et program til at belaste CPU'en 100% i baggrunden. F.eks.
Mersenne Prime (torture test), hvis lyden ikke hakker der, så viser det at
hakkeriet udløses af varierende CPU-belastning. Jeg havde det samme problem
på et indbygget lydkort i et VIA KT133a baseret bundkort.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Eivind

Dato : 25-06-06 19:22

> [...]
>hakkeriet udløses af varierende CPU-belastning. Jeg havde det samme problem
>på et indbygget lydkort i et VIA KT133a baseret bundkort.

Jeg havde samme problem på et Kt133 bundkort, det var fordi den brugte
Shared IRQ nr 9 til alt udstyr. Det eneste der hjalp var at
reinstallere og så override valg af computer type, fra "ACPI pc" til
"Standard PC". Det er muligt at din har samme problem.

Fra : pernille.thomsen@gma~

Dato : 25-06-06 19:39

Hej Igen,

Tak for nogle gode input til mit lille problem.
Jeg har idag forsøgt følgende:
- Slettet alle programmer i startup folderen.
- Kørt Spybot og fjernet 48 trace cookies.
- Kørt AdAware og fjernet 24 forskellige problemer.
- Kørt 2 forskellige virus scannere uden at finde vira.

Ovenstående har gjort eksekvering af programmer mærkbart bedre. Men
har ikke løst problemet med lyden.
Jeg har bemærket at det faktisk kun er når ydelsen på processoren
ændrer sig at der opstår problemer.Så jeg vil undersøge det forslag
omkring IRQ adresserne.

Jeg fik vist ikke fortalt at billedet også hakker når jeg ser video,
Sputnik TV eller sågar visualiseringen i iTunes.

Hvis der er flere der har gode råd til min videre kamp mod dårlig
lyd, så ser jer naturligvis frem til at høre fra jer.