Rettigheder over kildekode
Fra : N9

Dato : 24-06-06 19:18

Hej

Jeg er blivet stillet til opgave, om det er muligt at fremskaffe kildekode
for en flash applikation som en firma har lavet.
Applikationen er unik, hvilket ville sige at den er til os og lavet bestemt
til os.

Der er ikke indgået nogle som helst skriftlig aftale.

Kan vi sige til firmaet at han skal levere kildekoden eller har de
lovgivning bag sig ??

Evt. et sted jeg kan læse om emnet.

På forhånd mange tak

//Nhi

Fra : per christoffersen

Dato : 24-06-06 19:38

"N9" <nhiasy@hotmail.com[remove]> skrev i en meddelelse

> Kan vi sige til firmaet at han skal levere kildekoden eller har de
> lovgivning bag sig ??

Programmering (som der højst sandsynligt vil være tale om ud fra din
beskrivelse) er omfattet af ophavsretslig beskyttelse fuldstændig som
litterære og billedlige værker.
I må altså ikke kopiere koden eller eftergøre koden uden tilladelse fra den
oprindelige programmør (dvs. hans firma, hvis han er ansat).

Spørgsmålet er så om der implicit i opgavestillelsen er givet, at I har fået
denne tiladelse.
Hvis der ikke er skrevet eller sagt noget om dette, så vil udgangspunktet
være (efter min opfattelse) at der ikke finder en rettighedsoverdragelse
sted, som giver jer lov til at anvende kildekoden.
Den opfattelse er baseret bla. på branchekotyme, og det simple faktum, at
jeg ikke kan finde argumenter for, at overdragelsen har fundet sted.

Din sag er et godt eksempel på, hvor vigtige præcise kontrakter og aftaler
kan være i den slags tilfælde.

/Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-06-06 19:34

per christoffersen wrote:

> I må altså ikke kopiere koden eller eftergøre koden uden
> tilladelse fra den oprindelige programmør (dvs. hans firma, hvis
> han er ansat).

Som jeg læste OPs indlæg havde de slet ikke adgang til kildekoden p.t.

--
Jesper Lund

Fra : per christoffersen

Dato : 24-06-06 20:08

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Som jeg læste OPs indlæg havde de slet ikke adgang til kildekoden p.t.

Nej, men de er jo ude på at få fat i den.

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-06-06 00:19

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> writes:

> Som jeg læste OPs indlæg havde de slet ikke adgang til kildekoden p.t.

Det gjorde jeg også. Det må betyde at det koster ekstra at få fat i den
og at det kun kan lade sig gøre hvis firmaet/den oprindelige programmør
indvilger i det, da det ikke er en del af den oprindelige købs-aftale
(tyder noget på).

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-06-06 19:32

N9 wrote:

> [...]
>
> Der er ikke indgået nogle som helst skriftlig aftale.
>
> Kan vi sige til firmaet at han skal levere kildekoden eller har de

Der må være indgået en eller anden aftale mellem de to firmaer, og det
er indholdet af denne aftale som afgør om det andet firma er forpligtet
til at udlevere kildekoden. Det skal formentlig fremgå eksplicit af
aftalen, at leverancen af en "flash applikation" også dækker over den
tilhørende kildekode.

Umiddelbart tror jeg at du har en dårlig sag, jf. denne artikel
http://www.computerworld.dk/art/34470?a=fp&i=1

Selvom applikationen er unik i den forstand den er lavet til jer, kunne
man godt forestille sig at kildekoden indeholder smarte teknikker
(algoritmer eller implementeringer), som det andet firma ikke ønsker at
udlevere, eller kun vil udlevere mod ekstra betaling og/eller
begrænsninger i anvendelsen. Bemærk: dette er en ren generel betragtning
om programmering, jeg kender intet til flash applikationer.

--
Jesper Lund

Fra : HKJ

Dato : 24-06-06 19:31

N9 wrote:
> [...]
>
> Der er ikke indgået nogle som helst skriftlig aftale.
>
> Kan vi sige til firmaet at han skal levere kildekoden eller har de

Måske er denne artikel interresant:

http://www.computerworld.dk/art/34470?a=block&i=83

Fra : N9

Dato : 24-06-06 21:18

Hej alle

Mange tak for de svar, næste projekt kommer til at være meget dokumenteret.

Hilsen

//Nhi

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-06-06 21:42

N9 wrote:

> Mange tak for de svar, næste projekt kommer til at være meget
> dokumenteret.

Husk at dk.videnskab.dk er en diskussionsgruppe, og at de svar der
eventuelt måtte komme på ingen måde kan erstatte egentlig juridisk
assistance i den konkrete sag fra advokat eller andre professionelle
jurister. Flertallet af skribenterne i denne gruppe er ikke jurister,
end ikke jura-studerende

--
Jesper Lund
IANAL

Fra : Michael Weber

Dato : 25-06-06 01:04

"N9" <nhiasy@hotmail.com[remove]> wrote in message
> Hej alle
>
> Mange tak for de svar, næste projekt kommer til at være meget
dokumenteret.

> Hilsen
>
> //Nhi

Måske følgende kan være til inspiration :
http://www.oio.dk/styring/standardkontrakter
http://www.oio.dk/styring/standardkontrakter/k01

Online-bog :
http://www.it-retten.dk

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-06-06 07:13

N9 wrote:

> Mange tak for de svar, næste projekt kommer til at være meget
> dokumenteret.
Vær opmærksom på at ved krav om udlevering af kildekode vil leverandøren
hæve prisen

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-06-06 11:50

Peter Lykkegaard formulated the question :

> Vær opmærksom på at ved krav om udlevering af kildekode vil leverandøren hæve
> prisen

Og sandsynligvis temmelig markant - hvis de ikke bare siger "farvel og
tak fordi du overvejede os".

This is not an automated signature. I type this in to the bottom of
every message.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-06-06 12:53

Henrik Stidsen wrote:

> Og sandsynligvis temmelig markant - hvis de ikke bare siger "farvel og
> tak fordi du overvejede os".

Njahh, jeg tror nu ikke at der er nogen der vil afslå, men prisen kan være
temmelig høj

I den sidste ende kommer det også an på den teknologi der skal bruges

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-06-06 13:02

Peter Lykkegaard presented the following explanation :

> Njahh, jeg tror nu ikke at der er nogen der vil afslå, men prisen kan være
> temmelig høj

Hvis det er noget der specialudvikles så gør de nok ikke - men er der
genbrugte komponenter eller er det et standardprodukt der blot
tilpasses er jeg ret sikker på mange virksomheder ikke vil udlevere
kildekoden.

"I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit
going to those places." - Henny Youngman

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-06-06 12:37

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> writes:

> Vær opmærksom på at ved krav om udlevering af kildekode vil leverandøren
> hæve prisen

Det er ikke nogen endegyldig sandhed.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-06-06 13:02

Martin Jørgensen brought next idea :

> Det er ikke nogen endegyldig sandhed.

Det er tæt på...

"Advertising is the art of convincing people to spend money they don't
have for something they don't need." - Will Rogers

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-06-06 16:47

Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> writes:

> Martin Jørgensen brought next idea :

> Det er tæt på...

Det kommer an på så meget...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-06-06 17:22

Martin Jørgensen laid this down on his screen :

> Det kommer an på så meget...

Ja .......

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-06-06 18:22

Henrik Stidsen wrote:

> Ja .......

Hvis kildekoden allerede optræder som en naturlig del af leverancen såehh
Men det har ikke relevans i denne forbindelse (flash app)

Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-06-06 19:10

It happens that Peter Lykkegaard formulated :

> Hvis kildekoden allerede optræder som en naturlig del af leverancen såehh ...

Så er prisen nok sat efter det...

"The secret of staying young is to live honestly, eat slowly, and lie
about your age." - Lucille Ball

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-06-06 21:18

Henrik Stidsen wrote:

> Så er prisen nok sat efter det...

Njahh, vi tager samme pris uanset

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-06-06 22:10

Peter Lykkegaard presented the following explanation :

> Njahh, vi tager samme pris uanset

Og så er prisen vel sat efter hvad produktet indeholder ?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-06-06 23:24

Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> writes:

> It happens that Peter Lykkegaard formulated :

> Så er prisen nok sat efter det...

Ja, klart.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 24-06-06 23:04

N9 wrote:
> [...]
>
> Der er ikke indgået nogle som helst skriftlig aftale.
>
> Kan vi sige til firmaet at han skal levere kildekoden eller har de

Jeg har fungeret som leverandør af en del IT-projekter og er ikke
jurist, så mit indspark her er andenhåndsviden.

Det jeg husker vores advokat sagde i forbindelse med IT-leverancer, var
at det mest almindelige ved projektsalg - altså hvor ansvaret for større
dele af udviklingsarbejdet ligger hos leverandøren, er der ingen tvivl
om at leverandøren har alle rettigheder, pånær de rettigheder, som man
med rimelighed kan forvente at kunden skal have for at kunne /bruge/
produktet. Dette omfatter normalt ikke ret til noget i forbindelse med
kildekoden.

Hvis der har været tale om arbejde på timebasis, som i højere grad
minder om en ansættelse på timeløn, er det mere sandsynligt at man vil
kunne få adgang til kildekoden, men I står stadigvæk dårligt. En faktor
som spiller ind, er om I har fået kildekoden før af samme leverandør, så
I med rimelighed kan forvente at få den nu, eller om der f. eks. er tale
om en udvidelse, hvor I havde kildekoden til det oprindelige produkt.
Der er andre lignende omstændigheder, som kan give bedre muligheder.

Det er helt almindeligt at man i starten af et hvert projekt indføjer i
udviklingskontrakt, tilbud eller hvad der måtte ligge til grund for
projektet om rettighederne til kildekoden overgår til kunden. Generelt
er jeg blevet meget opmærksom på at specificere meget præcist hvilke
rettigheder kunden køber, så alle er enige om hvad det egentlig er, der
skal leveres.

Så det korte svar er: I kan ikke få adgang til kildekoden.

Men igen - jeg er ikke advokat og kender ikke meget til sagens
omstændigheder. Hvis du mener at det er tilstrækkelig vigtigt, så
kontakt en advokat.

Mvh. Michael.
I am less likely to answer usenet postings by anonymous authors.