Ny Dansk Øl site
Fra : Lars Jensen

Dato : 18-06-01 18:37

Hej Alle,

Der er kommet en ny hjemme side om "det gode Øl",
Den indeholder på nuværende tidspunkt informationer, labels og smags
vurderinger over danske og belgiske Øl. Snart vil der også komme sider
med tyske, engelske og irske øl.

http://go.to/goodbeer

Venlig Hilsen

Lars Jensen

Fra : Neta & Peter

Dato : 19-06-01 07:25

"Lars Jensen" <l-p.jensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Alle,

Jeg skal overlade det til andre at falme dig, fordi du ikke sender dette
opslag til dk.opslag, osv osv osv.

Jeg har bare et spørgsmål. Du ksriver: "Der er ikke ret mange der tør lave
øl på andet end rug malt og råfrugt". ER det ikke BYGmalt, man normalt
bruger? Og hvad ER råfrugt egentlig?

MVH

Peter

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-06-01 08:59

http://www.ale.dk/

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Jonas Haase

Dato : 19-06-01 09:31

"Neta & Peter" <pwesth@hum.ku.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg har bare et spørgsmål. Du ksriver: "Der er ikke ret mange der tør lave
> øl på andet end rug malt og råfrugt". ER det ikke BYGmalt, man normalt

Jeps, det er bygmalt man bruger. Råfrugt er en fællesbetegnelse for en
eller form for sukker eller sukkerindeholdende afgrøde som man putter
i mæsken for billigt at højne sukkerindholdet. Tidligere brugte stort
set alle danske bryggerier majs til dette formål, det er Carlsberg
holdt op med pga. diskussionen om genmanipuleret majs. Så faktisk
brygger de efter "Deutsches Reinheitsgebot" nu bortset fra at de
bruger ekstra maltekstrakt til de stærkeste øl. Andre former for
rådtrugt man kan bruge er ris (amerikansk budweisser) og frugt(saft).

hilsen
Jonas
--
Polyphant (n):
The mythical beast - part bird, part snake, part jam stain - which

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 19-06-01 09:26

Du har fuldstændig ret. Det er BYG-malt der er det klart mest almindelige, men
man benytter dog også de øvrige (hvede, havre og rug).

Råfrugt er blot et andet navn for majs Det er Carlsberg for øvrigt gået bort
fra, da de ikke kunne sikre sig at majsen ikke var gensplejset. Desværre
resulterede det ikke i en bedre øl ;o(

Det store problem med det danske øludvalg er, efter min mening, trivialitet.
Man skal lede længe efter øl som ikke er af pilsnertypen. Disse øl er bl.a.
karakteriseret ved at der er benyttet undergær (gæren synker til bunds under
gæring). Hovedparten af de spændende øltyper er derimod baseret på overgær
(flydende), som generelt giver en større smagsvariation.

mvh
ivan