Ny pc nu eller senere? Windows Vista vs. H~
Fra : Stronger

Dato : 23-06-06 10:16

Hej,

Jeg overvejer stærkt at købe en ny pc, da jeg efterhånden godt kunne bruge
noget nyt Hardware og min pc er fra da XP var nyt (2001), men jeg er meget i
tvivl om, hvilken hardware der evt. senere ville kunne køre med Vista.

Jeg er bekendt med, at MS har tilladt forhandlere at labalisere nogle
"Vista-kompitable" pc'ere, men jeg har omvendt også læst i et computerblad,
at dette ikke nødvendigvis betyder, at maskinen kan køre eks. en ordentlig
type af VISTA med media center m.v., men måske kun den skrabede version, og
så er den jo Vista-klar, om end det er lidt fladt, hvis den kun kan køre den
laveste udgave af Vista.

For nuværende skal jeg ikke have nogen ny skærm, så det er egentlig blot en
ny lynhurtig pc, godt med hukommelse og som skulle kunne køre en acceptabel
Vista version.

Er der nogle af jer, der tænker på det når I køber nye pc'ere/hardware, og
som evt. ved noget om dette her, eller bør jeg vente med at købe ny pc til
den leveres med Vista?

Kan man få en god pc af ovennævnte type (vista-klar) til omkring 5.000? Jeg
har overvejet DELL, men ved ikke rigtigt, da jeg aldrig har handlet der før
og et pc køb er jo et lidt større køb end et nyt drev

Venlig hilsen
stronger

Fra : Rune Simonsen

Dato : 23-06-06 10:40

On Fri, 23 Jun 2006 11:15:42 +0200, "Stronger"
<millenniumprayerREMOVE@THISgmail.com> wrote:

>Er der nogle af jer, der tænker på det når I køber nye pc'ere/hardware, og
>som evt. ved noget om dette her, eller bør jeg vente med at købe ny pc til
>den leveres med Vista?

Jeg kan da svare op om jeg tænker på det nu når jeg står og skal købe
ny maskine. Det gør jeg ikke. Jeg kan ikke se hvad det er der er så
favorabelt ved Vista i forhold til Windows XP?

Hvis det går som det plejer er Vista først på markedet om et halvt år
eller mere og så går der mindst et år inden de har rettet de værste
fejl. Og programmer der _kræver_ Vista dukker først op om 4-5 år.

Så jeg køber gladeligt noget der kan køre XP.

Fra : Max

Dato : 23-06-06 11:14

Hej Stronger

> Er der nogle af jer, der tænker på det når I køber nye
> pc'ere/hardware, og som evt. ved noget om dette her, eller bør jeg
> vente med at købe ny pc til den leveres med Vista?

Jeg er nogenlunde sikker på, belært af mange windowsskift
gennem tiderne, at den maskine jeg køber idag er forældet
når Vista er på plads med servicepacks og andre tilretninger.
Så jeg fokusere på at de maskiner jeg køber lige nu kan
køre XP, det du køber imorgen er alligevel forældet igår.

Mvh Max

Fra : JK

Dato : 23-06-06 11:24

> [...]

>har overvejet DELL, men ved ikke rigtigt, da jeg aldrig har handlet der før
>og et pc køb er jo et lidt større køb end et nyt drev

Nu ved jeg ikke, om du er til Intel eller AMD.

Kan udtale mig for AMD:

Jeg ville vælge en 64 bits CPU (på AM2 socket, som edbpriser ikke har
smølet sig færdige med at have på klikpanelet endnu). Sæt herpå 2 x 1
Gbyte DDR2 ram.

Regn med at skulle skifte grafikkort, når Vista er ude til næste
sommer. Der kommer nemlig DirectX 10 udelukkende til Vista.

Mediacenter er foreløbigt 32 bits (og dermed på XP), og jeg tror, at
det kommer i anden række for Microsoft at opgradere det til 64 bit.

mvh

John

Fra : -*- DANELAW -*-

Dato : 23-06-06 12:03

"Stronger" <millenniumprayerREMOVE@THISgmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> i tvivl om, hvilken hardware der evt. senere ville kunne køre med Vista.

Du bør have en PC med dual-core CPU. Vista er ret glad for dette og udnytter
det konsekvent.

Videre bør du have mindst 1 gb ram og gerne 2.

Fra : Claus Albæk

Dato : 23-06-06 12:30

Stronger wrote:

> [...]
> har overvejet DELL, men ved ikke rigtigt, da jeg aldrig har handlet der før
> og et pc køb er jo et lidt større køb end et nyt drev

Jeg kører Vista Beta 2 på en IBM Thinkpad T43 og eneste ankepunkt er at
den rask væk sluger den ene GB RAM maskinen er bestykket med. ellers er
alt fryd.

Du burde altså sagtens kunne stykke noget sammen.

Fra : Stronger

Dato : 23-06-06 17:45

Jeg vil lige sige tusind tak til jer alle for de venlige og brugbare svar!!!
Fedt...
Dog har jeg lige en enkelt betænkning jeg glemte at nævne, og det er mht.,
hvornår Windows XP Pro udløber. På et tidspunkt stod der på MS' site, at der
ikke ville være mulighed for flere sikkerhedsopdateringer fra og med
31.12.2006.

En jeg kender kontaktede MS og spurgte og pludselig fjernede de bemærkningen
og skrev, som der stadig står skrevet på deres site, at "bemærkningen er til
gennemsyn / under overvejelse" - det er egentlig også derfor jeg spekulerer
i Vista, for jeg kan sagtens klare mig med XP Pro, som jeg synes er et kanon
styresystem.

Jeg talte med en kvinde, der har en svoger der arbejder indenfor branchen og
han sagde noget om (skulle vistnok også stå på deres site), at: "der vil
stadig være mulighed for sikkerhedsopdateringer til og for systemudviklere
og lign. professionelle", medens Windows XP support/lifecykle formodentlig
ville udløbe kort tid efter Vista er blevet lanceret til private brugere,
selvom dette tidspunkt er forskudt pga. forsinkelser med Vista.

Men altså de har fjernet bemærkningen om at XP support udløber pr. 31.12.
d.å. og som nævnt skrevet "under overvejelse" (eller lign.), så jeg er noget
usikker på, hvor lang tid jeg kan køre med XP som privat bruger og dermed
fortsat ville kunne hente sikkerhedsopdateringer, hvilket jo er vitalt, hvis
man fortsat vil være på nettet. MS har ikke lanceret nogen ny dato. Godt nok
skriver de noget med 2 år efter, men "uden ansvar og med forbehold for
ændringer", og som nævnt ovenfor vil professionelle brugere blive
begunstiget i denne sammenhæng.

For min skyld måtte man gerne køre med xp noget længere, da det er utur,
hvis man mere eller mindre eks. engang medio 2007 bliver "tvungent" til at
købe Vista, hvis man forsat vil have sikkerhedsopdateringer.

P.t. kan jeg ikke komme ind på sitet, men der er noget om produktets
livscyklus på denne adresse (husker jeg rigtigt skulle XP Home dog vistnok
stadig udløbe for support pr. 31.12.06 men er dog ikke helt sikker. Det er
et stykke tid siden jeg var inde på sitet og da jeg af en eller anden grund
får hvis skærm når jeg prøver at komme derind, må det jeg skriver om denne
"cyklus" tages med forbehold. Nå her er adressen:
http://support.microsoft.com/lifecycle/ (hvorefter man kan klikke sig ind
på diverse links og søge på specifikke produkter)

Men endnu engang tusind tak for de gode svar, som jeg absolut kan bruge til
noget. Jeg er egentlig mest til AMD (for lige at kommentere et indlæg), men
ville kunne leve med Intel.

Ønsker jer alle i gruppen en god Skt. Hans aften (måske skulle jeg kaste min
pc på bålet og bare købe en god xp pc
Hygge og med venlig hilsen
Stronger

Fra : Max

Dato : 23-06-06 17:53

Hej Stronger

> P.t. kan jeg ikke komme ind på sitet, men der er noget om produktets
> livscyklus på denne adresse (husker jeg rigtigt skulle XP Home dog
> vistnok stadig udløbe for support pr. 31.12.06 men er dog ikke helt

Prøv bare at tænke på at de stadigvæk supporter Windows 2000 :)

Mvh Max

Fra : Stronger

Dato : 23-06-06 19:05

Max skrev:

> Hej Stronger

> Prøv bare at tænke på at de stadigvæk supporter Windows 2000 :)
>
> Mvh Max

Hej Max

Ja, du har faktisk en god pointe der Man kan håbe, at det samme gælder
for XP, da jeg synes det er et ganske udmærket styresystem. Det er også mere
uvisheden om, hvad MS evt. kan finde på.

Jeg hørte forresten, at MS havde udtalt at man med Windows Vista ikke
behøvede at skifte OS foreløbig, men at det ville holde i mindst 10 år, men
lad os nu se Jeg stoler ikke helt på MS, men lige hvad ang. MS 2000, har
du da i hvert fald ret - men det bliver spændende at følge udviklingen og
hvad de finder på :-`|

Mvh
stronger