Ombytning og ombytning og ... af defekt MP~
Fra : cphpeter@gmail.com

Dato : 22-06-06 20:56

Min ven køber via nettet hos en forhandler i DK en megadyr MP3 (ca
1400 kr eller så) afspiller i maj 2005. Januar 2006 kan dyret ikke
connecte via USB. Bliver sendt ind til forhandleren feb 2006.
Månederne går.. og går.. "den er til reparation i Korea"..i april
eller maj kommer den tilbage.. efter sigende i repareret tilstand, men
kan staig ikke connecte via USB. Forhandleren lover at sende en
POSTDanmark label.. ugerne går og går. Endeligt ankommer lablen,
nogle dage senere bliver den "reparerede" MP3 sendt tilbage til
forhandler. Efter nogle rykkere ankommer en "ny" MP3'er - meget ridset
- men godt nok med det dersens gennemsigtige tape på displayet, med
følgeseddel "ombyttet". Den virker heller ikke !

Nu har min ven fået spat - hvad kan han gøre ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-06-06 21:06

cphpeter@gmail.com skrev:

> [...]
> følgeseddel "ombyttet". Den virker heller ikke !

> Nu har min ven fået spat - hvad kan han gøre ?

Hæve handelen. Det har han ret til fordi sælger ikke har kunnet
udbedre mangelen uden væsentlig ulempe for køber. Det betyder at
han skal have sine penge *ubeskåret* tilbage - herunder også evt.
porto - uanset om apparatet i dag er blevet billigere (eller
dyrere).

--
Bertel

Fra : cphpeter@gmail.com

Dato : 22-06-06 21:18

> Hæve handelen....

Tak for dit opløftende svar. Men - hvad præcist er den juridisk
holdbare praktiske fremgangsmåde ? Sender man et brev, får penge på
kontoen og derpå sender MP3'eren tilbage ? Eller hur ? Dét at sende
den tilbage og derpå håbe på tilbagebetaling er nok ikke helt
realistisk, givet forhandlerens fremfærd hidtil. Er der nogle
paragraffer man kan påberåbe sig ? Og hvis forhandleren, i sin
sædvanlige stil, undlader at svare ?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-06-06 21:37

cphpeter@gmail.com wrote:

> [...]
> realistisk, givet forhandlerens fremfærd hidtil. Er der nogle
> paragraffer man kan påberåbe sig ? Og hvis forhandleren, i sin

Prøv lige inden at installere softwaren på en anden computer. Se om den
heller ikke vil connecte der.

I risikerer at enheden ikke har fejlet noget, og så er det Jer der står lidt
med skægget i postkassen

--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under anonymitet
mindre vægt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-06-06 22:50

cphpeter@gmail.com skrev:

> Tak for dit opløftende svar. Men - hvad præcist er den juridisk
> holdbare praktiske fremgangsmåde ?

Jeg ved ikke af at der er en speciel fremgangsmåde, men jeg
forstår dit problem. Kontakt firmaet og se om du kan få en aftale
med dem om at de sender pengene først.

> realistisk, givet forhandlerens fremfærd hidtil. Er der nogle
> paragraffer man kan påberåbe sig ?

Det er købelovens § 78 der er aktuel. Den har en indskrænkning i
købers muligheder i stk. 4, men det falder væk på grund af stk. 5
fordi du har døjet væsentlig ulempe.

> Og hvis forhandleren, i sin sædvanlige stil, undlader at svare
> ?

Så har du et problem. Du kan i så fald klage til
forbrugerklagenævnet, men de har en lang behandlingstid.

   http://www.fbr.dk/klager/forbruger/

--
Bertel

Fra : Nicolai

Dato : 22-06-06 23:53

<cphpeter@gmail.com> wrote in message

>paragraffer man kan påberåbe sig ? Og hvis forhandleren, i sin
>sædvanlige stil, undlader at svare ?

Det er en bestemt forhandler på nettet, som har viklet sig lidt ind i flere
forskellige ting, men som er ret kendt for den slags. Hvad hedder
siden/firmaet?

Nå, under alle omstændigheder, så var firmaet ret frække over for mig i
telefonen, og da min oplevelse er, at det ikke er så nemt at være fræk over
telefonen som ansigt til ansigt, tog jeg op på firmaets adresse og så var
der pludselig ingen problemer.

Mit råd er at møde op og snak med pågældende sælger/kontaktperson, for det
med tlf og mail, kan jo trækkes ud i evigheder.

Nicolai

Fra : cphpeter@gmail.com

Dato : 22-06-06 21:45

> Prøv lige inden at installere softwaren på en anden computer. Se om den
> heller ikke vil connecte der.

Oopz sådan går det når man er for hurtig - det der sker helt
præcist er at den blot blinker i displayet og går død - dette er
afprøvet på to forskellige computere.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-06-06 22:02

cphpeter@gmail.com wrote:

> Oopz sådan går det når man er for hurtig - det der sker helt
> præcist er at den blot blinker i displayet og går død - dette er
> afprøvet på to forskellige computere.

Glimrende .. så skulle der ikke være noget at komme efter.

Kunne lade til at firmaet har fået lavet et dårlig produkt.

Er det Creative?

Fra : cphpeter@gmail.com

Dato : 23-06-06 20:34

> Nu har min ven fået spat - hvad kan han gøre ?

Jeg takker for alle indkomne forslag og kommentarer. Nu må vi prøve
at kontakte forhandleren og tage den derfra.

Fra : Qbic [6400]

Dato : 24-06-06 09:20